Noen som har erfaring med stoffskifteproblematikk under graviditet?

AESW

Betatt av forumet
I fjor sommer fjernet jeg hele skjoldbrukskjertelen pga struma. Etter det har legene jobbet med å regulere min TSH som hele tiden har lagt for høyt. Da jeg ble gravid, var dette ennå ikke regulert. Nå er TSH på 11-12 og det er aaltfor høyt ettersom den bør ligge mellom 1-2. Dette betyr jo at jeg har veldig lavt stoffskifte.
Legen min følger opp med blodprøver hver fjerde uke og vi øker stadig dosen. Men problmet er at jeg frykter han øker den altfor lite av gangen. Han øker bare med en tablett i uken og nå tar jeg jeg altså to tabletter a 100 mikrogram (er det vel) hver mandag, tirsdag og fredag og 1 tablett de andre dagene.

Nå har jeg (dumme meg) lest litt om dette og da funnet ut at lavt stoffskifte kan representere en betydelig fare under graviditet, både for å miste og for misdannelser. Dette leste jeg da i natt og fikk selvfølgelig ikke sove etter dette...
Også føler jeg liksom at alt ikke er som det skal være... jada...skjønner at det kan være paranoia og litt sånn, men føler meg bare veldig usikker. Har kontroll hos legen min 4 juni. Prøver å få til en ul før det, men alle private klinikkene er fullt opp til midt juni :(
Kanskje en jordmor...? Lytte på og høre om alt er bra? Men har ingen jordmor jeg går til og ventetiden der er også helt vill. Og i Ålesund er det ikke mange jordmødre...

Er det noen her inne som har stoffskifteproblemer nå mens de er gravide eller har hatt det tidligere og kan si noe om det? Føler meg veldig alene om dette..

Uff...dette ble mest bare syting, merker jeg. Men takknemlig for svar likevel. Om du har stoffskifteproblemer eller ikke.

...

Vet du, jeg ville spurt inne på generelt :-) Der er det garantert noen som kan svare deg!

Og så vil jeg bare sende deg en klem :-) Og håper at legene finner ut av det!

Tusen takk for svar - og god idè: skal spørre på generelt :)

Under over alle under så klarte jeg å finne frem til en gynekolog som hadde fått inn en avbestilling i dag og vips kvart over 11 var jeg inne til ul.
Babyen så flott ut sa hun, men hun var bekymret for om stoffskiftegreiene ble ivaretatt bra nok. Hun skulle sende brev til fastlegen min og be om at jeg ble henvist til endokrinolog - så da får vi håpe det blir fart på sakene!

ps. Det var sykt nydelig å se den lille babyen der inne...den vinket og sprellet og tumlet rundt og var helt perfekt. Måtte gråte litt - skjønte da hvor skikkelig  engstelig jeg hadde vært.
Og ul plasserte med på 14+4 så det stemte jo bra :)

Takk for klem!

jeg har lavt stoffskifte som er godt regulert med Levaxin. Jeg har fått beskjed om å øke med 30% i svangerskapet..
Jeg har mista 4 ganger men de sier at det ikke skal ha noe med det å gjøre...

Jeg har fått påvist thyreoditt og har hatt lavt stoffskifte men nå har det regulert seg selv. Jeg går forsatt til kontroll hver 4 uke da. Forresten så er referanseområdet for TSH 0,50-3,60 :) Jeg har Anti-TPO på 967, og denne skal ligge innenfor 0-15, men så lenge de andre stoffskifteprøvene er fine så skal det visstnok være greit..
Men er du veldig trøtt og sånt da? Siden du har så lavt stoffskifte?? En skal jo ihvertfall doble dosen når en er gravid leste jeg i sykepleieboka mi! 

Back
Topp