Noen som har erfaring med sår og barn som klorer i såret?

almara

Forumet er livet
VIP
Eller som har tips til hva jeg kan gjøre?

Alma fikk et kloremerke i barnehagen for noen uker siden, og klarte ikke å la det være i fred. Vi har tatt plaster på, renset med pyrisept, klippet neglene ofte, men såret har nå blitt til tre små, stygge sår som ikke vil gå bort.. hun har begynt å ta av seg plastrene, og jeg vet ikke hvor bra det er at hun har på plaster konstant heller, da får jo ikke sårene luft. 
Vi var hos legen i dag av andre grunner, og da fikk hun resept på fucidin, som skal forhindre infeksjon. Skal smøre på minst en gang om dagen. 

Jeg forstår jo at hun får lyst til å klore seg, likevel blir jeg innimellom sint i stemmen når jeg ser at hun gjør det og ber henne la være. Noen som har noen tips til en mer pedagogisk god måte å angripe det på? Hun syns ikke plaster er gøy, uansett hvordan de ser ut... så jeg vet rett og slett ikke.. å forklare henne at det kan bli verre, hjelper jo ikke, hun er for liten til å forstå. Og hun klorer seg gjerne i søvne.. så prøver å ha plaster på om natta, men ser ofte om morgenen at hun har dratt dem av seg... huff, gleder meg til dette er over!

Hvor er såret?

Vi slet med sår etter tuneflua ifjor på Amelia som hun faktisk hadde hele sommeren....

Hun klødde seg i søvne så var vanskelig å unngå. Prøvde med plaster men da ble hun faktisk verre.

Løsninger her var at hun gikk med Mesoft løst festet med plasterteip på kinnet hjemme/ på natten og smurte med sinksalve. Da slapp de taket :)

Da var hun jo såpass liten, så vanskelig å forklare at hun ikke skulle klø.

Men når hun får sår nå, forklarer jeg at hun ikke må klø, for da bruker de så lang tid å bli borte.

Virker som hun forstår dette :)

*trinemor* skrev:
Hvor er såret?

Vi slet med sår etter tuneflua ifjor på Amelia som hun faktisk hadde hele sommeren....

Hun klødde seg i søvne så var vanskelig å unngå. Prøvde med plaster men da ble hun faktisk verre.

Løsninger her var at hun gikk med Mesoft løst festet med plasterteip på kinnet hjemme/ på natten og smurte med sinksalve. Da slapp de taket :)

Da var hun jo såpass liten, så vanskelig å forklare at hun ikke skulle klø.

Men når hun får sår nå, forklarer jeg at hun ikke må klø, for da bruker de så lang tid å bli borte.

Virker som hun forstår dette :)

Takk for svar! Hva er Tuneflua og Mesoft? 
Sårene er på kinnet... har funnet ut nå at når jeg ser henne klø, skal jeg prøve å bare avlede henne med noe annet, for når jeg ber henne slutte, klør hun bare enda mer...

Tuneflua (vitenskapelig navn Simulium truncatum) er en blodsugende knottart som klekkes i traktene ved Sølvstufoss i Ågårdselva, en sideelv til Glomma. Tuneflua finnes over hele landet, men har fått navnet «tuneflue» fordi den er mest utbredt i områder av Glommavassdraget som ligger i tidligere Tune kommune, i dag en del av Sarpsborg kommune.

Tuneflua har eksistert i området siden før den menneskelig bosetningen, men størrelsen på bestanden varierer sterkt fra år til år, dels på grunn av naturlige svingninger og dels på grunn av at vannstanden i Ågårdselva varierer. Tuneflua kan lokalt opptre i store mengder i en 2–3 ukers periode rundt Sankthans. Den finnes først og fremst i Sarpsborg, men voksne tunefluer kan fly 10–15 km så den opptrer også i nabokommunene.

Og det her er Mesoft:

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=2166&ref=search

Bruker de til bleieskift, og nesetørking og diverse :)

*trinemor* skrev:

Tuneflua (vitenskapelig navn Simulium truncatum) er en blodsugende knottart som klekkes i traktene ved Sølvstufoss i Ågårdselva, en sideelv til Glomma. Tuneflua finnes over hele landet, men har fått navnet «tuneflue» fordi den er mest utbredt i områder av Glommavassdraget som ligger i tidligere Tune kommune, i dag en del av Sarpsborg kommune.

Tuneflua har eksistert i området siden før den menneskelig bosetningen, men størrelsen på bestanden varierer sterkt fra år til år, dels på grunn av naturlige svingninger og dels på grunn av at vannstanden i Ågårdselva varierer. Tuneflua kan lokalt opptre i store mengder i en 2–3 ukers periode rundt Sankthans. Den finnes først og fremst i Sarpsborg, men voksne tunefluer kan fly 10–15 km så den opptrer også i nabokommunene.

Og det her er Mesoft:

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=2166&ref=search

Bruker de til bleieskift, og nesetørking og diverse :)

Takk, nå har jeg lært noe nytt:)

Nå har jeg blant annet endt med å spørre om jeg selv skal ta på meg plaster, noe hun ville. Da merket jeg hvor UTROLIG ubehagelig det var å ha på seg disse plastrene. Så det var en lærepenge for meg, nå skjønner jeg jo så mye bedre hvorfor hun tok dem av. Og har vært på apoteket og kjøpt nye, mer hudvennlige. Dessuten hjalp det at jeg også tok dem på for å få henne til å godta det. Og hun fikk noen til dokkene sine også:)

Ellers ser det ut til at hun har fått brennkopper, fikk en salve mot det på apoteket i dag. Men i morgen skal vi til hudlege, så da får vi svar. Har vært ganske fortvilet oppi det her, sårene har jo bare blitt verre og verre.. ikke rart hun har klort seg når det sikkert har klødd fælt! 
Deler dette i tilfelle andre opplever det samme. Brennkopper er visst veldig vanlig, og man blir aldri immun. 

Så var det visst ikke brennkopper likevel. Det var SÅ verdt det å dra til hudlege, selv om det kostet flesk. Fikk resept på en krem mot både eksem og bakterier, og etter tre dager er hun nå MYE bedre. En lettelse! 

Bra hun er bedre! Hadde brennkopper på haka og det i voksen alder, og var helt umulig å ikke klø. Våknet om morgenen og hadde klødd i søvne, og dermed spredde deg seg mer og mer. Forferdelig irriterende!!

Back
Topp