Noen som har erfaring med parafinovn?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Er det noen som fyrer med olje her? Jeg har sutret til alle jeg kjenner om hvor kaldt det er i huset mitt, og får bare spørsmål tilbake om hvorfor jeg ikke bruker vedovnene, eller oljeovnen. Jeg har aldri sett en slik oljeovn før, og trodde det fungerte akkurat som en vedovn, bare at man fyrte med olje. Så var det noen som sa at en oljeovn tenner du på om høsten, og slukker om våren? Så skulle den brenne natt og dag, og jeg kan står opp til godt og varmt hus? Høres ikke det rart ut? Skal det stå og brenne om natten når jeg sover? Er ikke det litt skummelt? Noen med erfaring?
 
Altså mener du parafinovn?? Det har jeg erfaring med ja i såfall. Gode er de også, god varme men er du borte mange dager må du få noen til å fylle parafin for den skal ikke slukke av seg selv (kan sote opp i taket) Parafinbeholderen er inne da, og det lukter litt akkurat når du heller i den men det er ok. Du får ulike størrelser beholder etter Liter, hvor mange timer det holder husker jeg ikke men vi skrudde ned på det minste hvis vi var borte en helg og det holdt akkurat på hekta..
 
Men enda bedre liker jeg varmepumpe da! Og best vedfyring, men klart det blir jo ikke så jevn varme med det da siden det styres manuellt[;)]
 
Uuups, parafinovn mener jeg visst ja. Det er en slags beholder på veggen i gangen, jeg er usikker på hvor mange liter den er på. Ovnen der skal være kombinert parafin og vedovn, jeg har ikke kikket grundig på den, så jeg vet ikke hvordan det virker. Hørtes jo fint ut med noe som varmer hele døgnet, men er det ikke litt brannfarlig med noe som brenner når vi ikke er der?

Er det mye styr å tenne og å slukke den? Siden dere ville at den skulle brenne når dere var borte en helg? Eller var det mest fordi det er koselig å komme hjem til varmt hus?

Enig i at vedfyring er koselig, men da blir det iskaldt når jeg skal stå opp om morgenen. Uansett har jeg en ekstra vedovn utenom den kombiovnen, så jeg kan alltids fyre med ved innimellom. For jeg kan vel ikke bruke ved i parafinovnen hvis jeg bruker parafin? Varmepumpe har jeg også, men det går allerede døgnet rundt uten at det blir varmt nok for frosne meg.
 
Nå vet jeg ikke helt hva slags ovn du har men regner med det er to kammere, ett der "luen" står i fyr og ett der du kan legge inn ved. Tror du kan bruke de samtidig da, men blir nok ikke så nødvendig. 

Det er bare sånn at parafinovner helst skal holdes i gang, husker ikke helt hvorfor men det er ikke vanlig å skru den på og av slik.  Det har nok noe med den sotingen å gjøre, og at det ikke alltid er så lett å tenne den sier de selv om jeg aldri selv har hatt noe problem med den. Den står på i uker og måneder, ja hele vinteren og det er ikke brannfarlig på den måten som en vedovn ville vært. Det kommer bare en liten mengde parafin til, så det vil ikke kunne ta fyr sånn som du tenker..Har du en innstallert ville jeg ikke nølt med å fyre den opp altså!!! [:D] Bare å bestille parafin, da har dere sikkert en slik tønne ute i hagen! Det utgjør en deilig jevn varme!
 
Vi har to tønner i hagen, men de er tomme. Hvor får jeg kjøpt nye tønner? Jeg så at de solgte ved på en byggbutikk her, tror du de har parafin også? Men da må jeg jo finne ut av hvordan jeg tenner og slukker ovnen også, det var ikke akkurat som om den kom med bruksanvisning...
 
Du trenger ikke nye tønner hehe, du bestiller parafin fra statoil el noe også kommer det en lastebil og fyller dem opp for deg! Snedig?[:D] Du må bare lete etter veken for å si det sånn, det er ofte en knapp du trykker på for å få tent den.  For å slukke den vrir du bare et slikt hjul til 0...Du kan regulere varmen med de tallene på hjulskiven som sitter et el annet sted på din ovn.De fleste i generasjonen over oss kjenner til parafin-ovner, du har ingen du kan spørre om kan ta seg en tur da? Det skal ikke være så vanskelig altså men jeg vet jo ikke helt hvor gammel din er, type osv.. Det må da kunne gå an å finne ut hvem som leverer parafin i ditt område..hmm...

Jepp det var som jeg trodde: Statoil.no leverer boligvarme, og der kan du også bestille service på parafinbrenner!! Mulig du burde skifte den veken vet du, ingen som vet hvor gammel den er. Jippi nå skal det bli varmt hos deg!!
 
Vi har ikke sånn parafinovn som deg, Leatroll[:)]
Vi har en stor tank nedravd i hagen (1100 liter). Fra den går det rør inn til en dagtank som fylles automatisk når det er så og så lite igjen (noe følergreier), og så har vi et kammer sånn som du beskriver, med en veik som vi skifter selv. Den kjøper vi på jernia, og bytter hvert år før vi fyrer i gang, når sambo har brenneren ute å rengjør den. Hvordan den tennes aner jeg ikke, har aldri gjort det.
(nå har vi ikke brukt oljefyringen på et par år, siden vi kjøpte varmepumpe)
 
ORIGINAL: Litolus

Vi har ikke sånn parafinovn som deg, Leatroll[:)]
Vi har en stor tank nedravd i hagen (1100 liter). Fra den går det rør inn til en dagtank som fylles automatisk når det er så og så lite igjen (noe følergreier), og så har vi et kammer sånn som du beskriver, med en veik som vi skifter selv. Den kjøper vi på jernia, og bytter hvert år før vi fyrer i gang, når sambo har brenneren ute å rengjør den. Hvordan den tennes aner jeg ikke, har aldri gjort det.
(nå har vi ikke brukt oljefyringen på et par år, siden vi kjøpte varmepumpe)

 
Ikke sant , da har dere slikt anlegg vet du det hørtes lettvint ut. Vi har ikke parafinovn her vi bor nå men jeg har hatt det i barndomshjemmet mitt og tre steder jeg leide. Det var slik liten tank i gangen, som Sukkertopp nok har. God varme er det synes jeg, ikke sant?[;)]
 
Haha, det var snedig ja.[:D][:D] Jeg liker alt som kan komme levert til meg, så jeg slipper å gjøre en innsats selv.[8D][:D] Nå har jeg bestilt service på ovnen min, så skal jeg prøve å få servicepersonen til å lære meg å bruke den.[:D]
 
ORIGINAL: Leatroll

ORIGINAL: Litolus

Vi har ikke sånn parafinovn som deg, Leatroll[:)]
Vi har en stor tank nedravd i hagen (1100 liter). Fra den går det rør inn til en dagtank som fylles automatisk når det er så og så lite igjen (noe følergreier), og så har vi et kammer sånn som du beskriver, med en veik som vi skifter selv. Den kjøper vi på jernia, og bytter hvert år før vi fyrer i gang, når sambo har brenneren ute å rengjør den. Hvordan den tennes aner jeg ikke, har aldri gjort det.
(nå har vi ikke brukt oljefyringen på et par år, siden vi kjøpte varmepumpe)


Ikke sant , da har dere slikt anlegg vet du det hørtes lettvint ut. Vi har ikke parafinovn her vi bor nå men jeg har hatt det i barndomshjemmet mitt og tre steder jeg leide. Det var slik liten tank i gangen, som Sukkertopp nok har. God varme er det synes jeg, ikke sant?[;)]
Å jo, så utrolig deilig med den varmen[:)] Savner den litt, men ikke det vi betalte for olja på slutten (8000-9000 kr for å fylle tanken, og det brant vi opp på et år!!)
 
Back
Topp