Noen som har erfaring med jobb etter seks uker barsel?

M-2710799

Første møte med forumet
Er det noen som har erfaring med å starte på jobb igjen raskt etter fødsel? Jeg har en jobb hvor jeg kan kombinere med spedbarn og vurderer å begynne å jobbe igjen etter seks uker.

Ingen egen erfaring, men har en veninne som gjorde det (lærer på ungdomskolen). Jobbet vel 40-50%. Det passet de ypperlig, så om du har lyst er det vel bare å prøve. Eget tidligere barn var fullstendig klistret til meg, og jeg rakk så vidt å spise, dusje, etc, så for meg hadde det vært uaktuelt med akkurat det barnet der. Tenker du finner det ut, når barnet kommer. Lykke til!

Ingen erfaring med å forsøke å jobbe etter 6 uker, men erfaring med ett barn fra før. Med amming annenhver time og i snitt 4 timer usammenhengende søvn i døgnet hadde jeg ikke hatt sjans. Hadde ikke hatt nok hjernekapasitet til jobb. :hungover: har hørt om folk som hadde babyer som sov omtrent hele tiden i begynnelsen og derfor kjedet seg i permisjon, men det har tilhørt sjeldenhetene.

Er det noen som har erfaring med å starte på jobb igjen raskt etter fødsel? Jeg har en jobb hvor jeg kan kombinere med spedbarn og vurderer å begynne å jobbe igjen etter seks uker.
Sniker. Med første syns jeg syv måneder perm var alt for mye da det var covid og følte meg så isolert. Denne gangen har jeg jobbet 10% siden seks uker etter fødsel. Det gikk veldig bra de første tre månedene, men så kom søvnregresjon og alt det som gjorde det tøft. Men hadde jeg ikke ammet OG mannen vært i perm for å ta nettene hadde det nok gått greit. Er en veldig personlig avgjørelse egentlig. Lykke til!

Sniker
Jeg, med lillegull på 7 (!) mnd, kan enda ikke gå tilbake på jobb. Han sover bare ikke. Kunne nok hatt en time her og der med hjemmekontor da han alltids kan leke på gulvet for seg selv, men allikevel.

I begynnelsen hadde det vært fullstendig utenkelig. Jeg hadde ikke nok melk og han bare gråt 24/7, så måtte pumpe hvert minutt jeg ikke ammet for å prøve å stimulere melkeproduksjonen. Holdt på i nesten 4 mnd. Måtte gi mme ved siden av, og det tok tiiiiiid. Så for min den var det fullstendig uaktuelt å gjøre noe annet enn «baby». Fikk han til å sove i bæresele, men måtte være i kontinuerlig bevegelse. Du kan alltids håpe på en baby som sover 24/7, men kan tenke meg du i så fall må ha mye hjelp av mannen. Lykke til

Eg tar ingen perm, både sist og nå blir det jobbing. Sist var formen fin fram til fødsel, driver trykkeri og jobba både før, under og rett etter fødsel :hilarious: (blei satt igang og det tok 3 dagar).
Denne gangen har eg kjørt taxi i tillegg, men bekkenet har svikta så er 100% sjukemeldt. Men så snart bekkenet er i orden skal eg kjøre taxi igjen. Kjører då kun bestilte turer og skule, max 1t om gangen, i ca 2mnd så me får inn rutine på amming og eventuelt pumping :) .

Eg e veldig for at mødre skal ha mulighet å være heime så lenge som mulig, og at det absolutt ikkje skal være noko press om tilbake til jobb. Samtidig er eg veldig rastlaus, trenger at det skjer ting og takler ikkje å berre gå heime og loke. Gjorde det med mine 2 første, med litt studie på sida, men merka at dynamikken var off i familien. Nå er det mannen som er heime fulltid (me bur på gård med både trykkeri og utleige) og eg som jobber utenom. Målet er å skape arbeidsplass til oss begge på gården :)
Me har 3 barn fra før, (10, 9 og 2år) og venter fjerde nå i Februar. Minste er litt i barnehage, dei eldste har heimaskule :)

Sniker! Jeg gjorde det med førstemann. Da var jeg tilbake i jobb 2 mnd etter fødsel, og jobbet 60% (hjemmekontor) i 1,5 år. Jeg fikk alle permisjon siden far var student uten inntekt. Fordelen var for øvrig også at han fikk alt studielånet som stipend siden jeg hadde mindre enn 50% permisjon. Siden jeg stort sett styrte arbeidsdagen min selv, så var det det egentlig veldig bra å jobbe. Jeg slapp å være så lenge borte fra jobb, noe som gjøre at det var lett å plukke opp tråden igjen da jeg startet opp etter barseltida.

Jeg er selvstendig næringsdrivende og begynte å jobbe litt (bare noen timer her og der) etter at barnet fylte 3 mnd. Det gikk kjempe fint. Jeg er i tillegg aktiv styremedlem i 4 forskjellige styrer, hehe. Liker høyt tempo. Og er heldig med en baby som sover maaange timer om natten. :) Likevel skal jeg ikke jobbe 100% før babyen har fylt 15 mnd og begynner i bhg.

Takk for mange fine refleksjoner rundt det å jobbe med baby. Gleder meg til å se hvordan det funker for oss❤️

Back
Topp