Noen som har erfaring med hodelus?

Rakel1976

Elsker forumet
Er det noen av dere som har erfaring med hodelus?

Sønnen til samboer klødde veldig i hodet i dag. Han sier selv han har klødd en stund, men jeg har ikke merket veldig til at han har klødd seg i hodet før nå. Da jeg bare forsiktig gikk igjennom hodet hans med hendene fant jeg 4-5 luselignende dyr. Jeg har prøvd å lese litt på nettet, men lus skal være 2-3mm, men disse var nok lengre enn 3 mm. Klarte fint å ta de ut med bare fingrene. Vasket håret på ham og prøvde å gå igjennom håret med kam etterpå. Fant ingen flere dyr da.
Er litt usikker på hva jeg bør gjøre nå. Han har lagt seg og jeg skal gå igjennom hodet hans i morgen også. Hadde dyrene vært litt mindre hadde jeg ikke tenkt noe annet enn at det var lus, men siden de var såpass store så ble jeg veldig i tvil. Har alltid hørt at de skal være vanskelig å få øye på. Det var iallefall ikke disse.

Jeg har erfaring med lus i fra de barnehagene jeg har jobbet i. Uff, begynner nesten å klø bare av å tenke på det...

Lus er små, det er ikke alltid man ser de, og når man ser de har de levd oppi hodet en stund. De danser liksom rundt rundt hårroten. Jeg har sett både hvite og mer gråfargede.

Det er vanskelig å forklare over nettet, men det du kan gjøre i morgen er å kjøpe en lusekam og evt lusemiddel. Det er ikke farlig å bruke dersom han ikke har lus (men klager han ikke mer i morgen ville jeg kanskje ikke brukt det...).

Dette ble litt rotete. Det jeg mener er at hvis han klager i morgen kan du sette han på en lusekur, det er ikke farlig om det ikke er lus- og det kan jo hende det dreper hva han enn har fått...

Han har ikke vært ute i nærheten av en skog vel? Da kan jo det være flått, de er jo små og kryper rundt før de finner et sted hvor de begynner å suge blod og vokse..

Ja uff, og de er skumle...[&:]

Det var ikke flott han hadde. Har vært på apoteket i dag og fått lusemiddel iallefall. Håper han er kvitt det nå.

har lest at hvis man klipper håret helt kort altså¨tror det var under 4 eller 2 mm så klarer ikke lusa å sette seg fast og få lagt egg.. så hvis det blir lus i barnahagen blir det fram med barbermaskinen å snaue lillegutt.. men du burde vel si fra på skolen/barnahagen sånn at de kan få sagt fra til andre foreldre at de må være obs, hvis ikke kan det jo bare gå rundt og rundt og til slutt får ahn det igjen..

Samboer barberte av seg alt håret sitt, så nå ser han ut som en kreftpasient... Han har uansett brukt å barbere hodet hver sommer så det er ikke så unaturlig for ham, bare akkurat første to dagene er det litt uvant.
Sønnen til samboer ville ikke barbere hodet. Så vi har behandlet ham med både lusekam og liniment. Hvis det er nok, så får han beholde håret, hvis ikke blir nok håret hans også barbert bort. Samboer skal si i fra på skolen, i tillegg til at vi har sagt i fra til de han har vært mest sammen med de siste dagene.

Back
Topp