Noen som har erfaring med feil benstilling?

Lena Levegg

Forumet er livet
Etter UL i dag ble det tydelig vist at begge føttene til lille snuppa mi ligger vendt innover.
Leggbenet var rett og fint, og ingen andre skjelett feil.

Har ingen erfaring med dette, men mener å ha hørt om disse tilfellene før, så nå må jeg høre få
høre litt fra noen som vet noe.. eller har hørt om noen,, linker til nettsider etc. [&:]

Skal få videre beskjed fra Jordmor i morgen tidlig, men må lese alt jeg kommer over [:-][8|] 

om det er snakk om bare ben bladene(foten) så syns jeg det høres ut som "klump" fot( jeg er ikke lege, men hørt mye om det) det vet jeg at barn gjerne må ha gips noen uker fra de er født(de blir ikke plaget av dette tror jeg) og på noen operere de og kutter akillisen,, vet du, jeg mener det er noen inne på født mars 2007 som har barn med dette.. ville spurt der.. mener å ha lest at det er 2 små jenter med dette der inne...

Hvis problemet ligger i hoftene, så tror jeg at de pleier å gipse dem på sykehuset og så retter problemet seg av seg selv. Men vet ikke mye om dette her altså.

Jeg tror det smarteste er å få mest mulig info fra JM og/eller lege. Be om ekstra oppfølging pga dette!

Lykke til og klem [:)]

Da har jeg lest og lest og lest alt jeg kommer over, og kan snart gå opp i eksamen i "klumpfot"!! Det er et ord
jeg allerede har lært meg å hate, men jeg må kalle spade en spade, det er det hun har [:(]

Det blir videre oppfølging på Ullevål i morgen kl 11, for det kan også være flere skader, men hun var ganske sikker på
at resten er ok. Blir nok 3D, men var ikke helt på denne måten jeg hadde tenkt meg det!!
Men prognosene er veldig bra, gips fra dag 1 og i 7 uker ca, så skinner i 4 ÅR[:o][:o] 10-15 timer i døgnet.
Og senskader er sjelden, så det er rett og slett bare de første årene det blir mye sykehus og fysioterapi.
Må ha 3 timer med tøy og strekk av bena hver dag etter at gipsen er fjærnet.

[&:][:(]  Følelsesmessig har jeg i dag vært igjennom hele spekteret, så nå er jeg ferdig med alle de dystre
tankene, og klar for å få denne jenta mi på bena [:D]  Har egentlig hatt mest dårlig samvittighet for at
jeg er lei meg, blir liksom personlig mot henne.. men nå er jeg bare glad, fordi hun blir sikkert verden flotteste [:D]

Off, jeg har vondt av deg nå vennen. Dette er ikke noen lett beskjed å få, uansett om "det kunne vært verre" osv. Barna er det mest dyrebare vi har, og vi kunne vel gitt hva som helst dersom vi kunne forhindre at det var noe galt med dem.

Selvfølgelig har du vært gjennom hele spekteret av følelser allerede, og sannsynligvis er du vel ikke helt ferdig med berg-og-dal banen ennå heller. Men dette klarer du! Nå kommer du til å få ekstra oppfølging for dette - det er jo det som er så fint med at vi får UL undersøkelse alle mann! (kvinns) Dette er tydeligvis en diagnose som helsepersonell er rimelig godt kjent med, og de lyse sidene her er jo nettopp det, altså at de har rutiner på plass for å følge opp dette, samt at det er gode prognoser, også med tanke på senskader. Javisst, det kommer nok til å bli tyngre enn for "alle andre", men det kommer du til å venne deg til, og du kommer til å komme ut av dette helskinnet på den andre siden.

Jeg prøver ikke å kimse av problemet eller situasjonen din, for jeg skjønner at dette må være veldig, veldig tungt for deg. Men jeg prøver bare å gi deg litt positivitet og en liten dytt oppover hvis jeg klarer...

Stor klem fra meg!!

ORIGINAL: Minsanten

Off, jeg har vondt av deg nå vennen. Dette er ikke noen lett beskjed å få, uansett om "det kunne vært verre" osv. Barna er det mest dyrebare vi har, og vi kunne vel gitt hva som helst dersom vi kunne forhindre at det var noe galt med dem.

Selvfølgelig har du vært gjennom hele spekteret av følelser allerede, og sannsynligvis er du vel ikke helt ferdig med berg-og-dal banen ennå heller. Men dette klarer du! Nå kommer du til å få ekstra oppfølging for dette - det er jo det som er så fint med at vi får UL undersøkelse alle mann! (kvinns) Dette er tydeligvis en diagnose som helsepersonell er rimelig godt kjent med, og de lyse sidene her er jo nettopp det, altså at de har rutiner på plass for å følge opp dette, samt at det er gode prognoser, også med tanke på senskader. Javisst, det kommer nok til å bli tyngre enn for "alle andre", men det kommer du til å venne deg til, og du kommer til å komme ut av dette helskinnet på den andre siden.

Jeg prøver ikke å kimse av problemet eller situasjonen din, for jeg skjønner at dette må være veldig, veldig tungt for deg. Men jeg prøver bare å gi deg litt positivitet og en liten dytt oppover hvis jeg klarer...

Stor klem fra meg!!

Tusen takk, det hjelper mye å ha støtte i dere jenter [;)]
Har mange supre venner, men har ikke orket å snakke så mye enda, må få orden i følelsene først!!
Man skal liksom være så "supermamma" og takle alt, og jeg er der snart.. he he

ORIGINAL: Lena 74

Tusen takk, det hjelper mye å ha støtte i dere jenter [;)]
Har mange supre venner, men har ikke orket å snakke så mye enda, må få orden i følelsene først!!
Man skal liksom være så "supermamma" og takle alt, og jeg er der snart.. he he

Ja vi har høye krav til oss selv alle sammen... og det er jo der dette "supermamma"-kravet kommer fra! Men jeg skjønner akkurat hva du mener. Kjenner igjen måten å reagere på fra de gangene jeg har mistet selv. Ikke til sammenligning for øvrig, men reaksjonsmønsteret kjenner jeg igjen fra meg selv.

I hvert fall: Bruk oss for hva vi er verdt, for vi er her til hjelp og støtte i gode og dårlige tider vet du!

Klem

Forstår at dette er vanskelig. En ting er gleden over at alt som er farlig er i orden og at babyen har alt den trenger for å overleve. Men allikevel tanken på all behandlingen og eventuelt smerten den lille eventuelt kan få pga det, er vondt å tenke på.

Selv om man er forberedt på at ting ikke trenger å være ok når man reiser på UL, så er man vel egentlig ikke forberedt på det som kan komme uanset. Dere trenger nok tid på å fordøye det dere har fått vite!

ORIGINAL: Maja81

Forstår at dette er vanskelig. En ting er gleden over at alt som er farlig er i orden og at babyen har alt den trenger for å overleve. Men allikevel tanken på all behandlingen og eventuelt smerten den lille eventuelt kan få pga det, er vondt å tenke på.

Selv om man er forberedt på at ting ikke trenger å være ok når man reiser på UL, så er man vel egentlig ikke forberedt på det som kan komme uanset. Dere trenger nok tid på å fordøye det dere har fått vite!

Har kommet meg langt bare i dag [:D] Ser lyst på fremtiden igjen he he..
Og ikke mist håpet dere som ikke har vært på UL da..[:-] vi er inne i en tid hvor trøbbel kan begynne å vises, syntes det har vært flere med problemer i dag jeg..  Men foreløbig er dette bare bagateller, vi får være positive[:)]

Du er fantastisk sterk, Lena 74!

Signerer denne jeg!!

forstår at det ikke kan være lett det der!! jeg tror dere klare det kjempe fint, du virker ved godt mot..

blir nok en nydelig liten tulle.. det er jeg sikker på[:D]

da er jeg født med det samme som din lille snuppe....ikke no farlig,men du må bare spørre om du lurer på noe elr send en pm...

ORIGINAL: cilla81

da er jeg født med det samme som din lille snuppe....ikke no farlig,men du må bare spørre om du lurer på noe elr send en pm...

Åh.. er du?!! Har du det bra??? he he.. Regner med det!! Men hører at noen blir fortere sliten i bena og
kan ha noen tilbakefall, er du kjent med dette. Er ikke det jeg egentlig bekymrer meg over, det er mest de første 6 ukene med gips, og eventuelle smerte, tenk å ha bena i gips vridd i gal retning... må jo være vondt..[>:]
Jeg er også redd for å dulle henne helt vekk, og bli en sånn hysterisk mor som man ofte hører om når barna
har en skade/feil ved fødsel.. Høres så lett ut å bare behandle de som vanlig, men ???  hm... tror ikke det jeg assa..

Dette går fint, gleder meg faktisk litt til å ha samtaler og få informasjon i morgen med Ullevål, selv om jeg føler meg ganske kunnskapsrik allerede.[8|]. Men, det kan være noe som har vært oversett på normal UL, så jeg tør ikke håpe så mye før det har vært skikkelig bilder.  Jeg kan jo prøve å glede meg til å muligens få se henne på 3 da [:)]
Nå har jeg vært ute i garasjen og ryddet litt, og da gikk det muligens en time uten at jeg tenkte på det [&:] så dette går nok fint!!!

det er 26 år siden jeg kom til, å de har kommet mye lengre i dag..jeg lå med pute de første månedene,men det hjalp ikke..var nåkk ganske tøft for de i rundt meg,men jeg merket jo ikke noe av det....jeg ble operert når jeg var 6 år i begge bena..å ja alt er bare supert med meg nå.ikke merket noe av det...var mye fram og tilbake på sykehuset da men det gjør man jo gjærne for at ting blir bedre..min mamma var nåkk tålmodig..føler meg ikke noe anneledes i dag en andre,har to arr på bena men det er alt.i dag legges de jo i gips så slipper de fleste oprasjon.å de tar det mens barna er små...fikk ikke den muligheten jeg...dette er arvelig da,så min lille på 3 har hadd litt problemer med bena sine..men etter 1 år med spesialsko er alt som vanlig..lærte seg og gå som vanlig både han og jeg i 1 års alderen..det fødes mange barn med sånne ben i norge så du er ikke alene..sjønner at man blir litt sjokka med det samme,de ble jeg også,men det ordner seg...dette fikser både dere å hun kjempe godt..vi er jo tross alt heldige som får friske barn....vet ikke om dette hjalp så mye men jeg kan låve deg at når prisessa kommer har det ingen betydning..går så bra atte....

Føyer meg bare inn i kommentarene til resten av januar-jentene, og dette går bra til slutt [:)][:)]
Som de andre sier så virker du som en ressurs-person, så jeg er sikker på at dette ordner du opp i på beste måte for datteren din. Og trenger du å blåse ut eller "gråte" så er vi her, (vil si nesten døgnet rundt [:)]) og det er bare å kline til med det du har!
Jeg kan ikke noe om det hun har fått, men det høres ut som de har en løsning på problemet iallefall,  og jeg er sikker på at du klarer dette!
Stoooooooooooooor klem

ORIGINAL: mom_at_last

Føyer meg bare inn i kommentarene til resten av januar-jentene, og dette går bra til slutt [:)][:)]
Som de andre sier så virker du som en ressurs-person, så jeg er sikker på at dette ordner du opp i på beste måte for datteren din. Og trenger du å blåse ut eller "gråte" så er vi her, (vil si nesten døgnet rundt [:)]) og det er bare å kline til med det du har!
Jeg kan ikke noe om det hun har fått, men det høres ut som de har en løsning på problemet iallefall,  og jeg er sikker på at du klarer dette!
Stoooooooooooooor klem

Back
Topp