Noen som har erfaring med elveblest?

FruMille

Glad i forumet
2 åringen er på sin 11 dag med elveblest nå. Og hun blir til tider hardt angrepet med utslettet, men hun er heldigvis ikke plaget med noe særlig kløe.
Utbruddene kan ikke kobles opp i mot matvarer hun spiser men hun får gjerne utbruddene på natten når hun blir klam

Hun ble forkjølet for 2 uker siden, og jeg lurer på om det kan være grunnet infeksjon i kroppen som utløser elveblesten, har lest at dette er svært vanlig men ville jo tro at det skulle gå over etterhvert som forkjølelsen gav seg
Er det noen her med erfaring rundt dette?
Fra før er hun plaget med atopisk eksem...
Hun får flytende zyrtec for kløen, men hvis ikke dette gir seg snart så tenker jeg vi må ta en tur til legen igjen.
 
Jeg har siden jeg var barn fått ekstremt med elveblest nesten hver gang jeg ble forkjølet! Sånn er det fortsatt.. men er heldigvis ikke så ofte forkjølet.
Vi fikk aldri noe for det når jeg var liten.. Og konklusjonen var at jeg var allergisk mot immunforsvaret mitt?!
Jeg har i voksen alder fått kortisontabletter da det egentlig bare har blitt verre. Vanligvis skal det jo gå over iløpet av noen få dager.. men her holder det på til jeg tar kortison.. 11 dager er lenge syns jeg! Jeg hadde reist til legen igjen jeg.. Kanskje det finnes noe hun kan få...
 
Jeg har siden jeg var barn fått ekstremt med elveblest nesten hver gang jeg ble forkjølet! Sånn er det fortsatt.. men er heldigvis ikke så ofte forkjølet.
Vi fikk aldri noe for det når jeg var liten.. Og konklusjonen var at jeg var allergisk mot immunforsvaret mitt?!
Jeg har i voksen alder fått kortisontabletter da det egentlig bare har blitt verre. Vanligvis skal det jo gå over iløpet av noen få dager.. men her holder det på til jeg tar kortison.. 11 dager er lenge syns jeg! Jeg hadde reist til legen igjen jeg.. Kanskje det finnes noe hun kan få...
Takk for svar :)
Jeg har lest om akkurat det du beskriver
Så utrolig kjedelig at du er plaget med elveblest, det er jo bare helt grusomt når det står på..
Jeg håper ikke at det er noe hun kommer til å være plaget med videre, forferdelig kjedelig
Har du noe allergier utenom om jeg kan spørre?
 
Takk for svar :)
Jeg har lest om akkurat det du beskriver
Så utrolig kjedelig at du er plaget med elveblest, det er jo bare helt grusomt når det står på..
Jeg håper ikke at det er noe hun kommer til å være plaget med videre, forferdelig kjedelig
Har du noe allergier utenom om jeg kan spørre?

Begge barna mine har arvet det også forsåvidt, bare ikke så kraftig heldigvis!
Eneste jeg er allergisk mot er det typiske som pollen, støv og husdyr..
 
Begge barna mine har arvet det også forsåvidt, bare ikke så kraftig heldigvis!
Eneste jeg er allergisk mot er det typiske som pollen, støv og husdyr..
Så leit å høre :oops:
Det er noe drit når man ikke finner ut hva det skyldes heller. Jeg tenker jeg begynner med å eliminere vaskepulveret så får vi se om det kan hjelpe..
Takk for svar :)
 
Har desverre ikke så mange gode råd å komme med.

Har selv en datter på 4 år som er tidvis plaget med idiopatisk elveblest. Er dessverre veldig vanlig at man ikke finner årsaken til utbruddene, men det er vanligere blant barn med atopisk eksem enn hos andre barn. Jenta mi har også atopisk eksem (men mildt rammet). Eneste vi gjør ved utbrudd er å bruke zyrtec, slik som dere, samt Paracet når hun får veldige kraftige utbrudd som gjør at hun plages til tårer.
Eneste jeg har funnet at hjelper (i allefall her) er å unngå ull helt inn på kroppen, hun får mer eksem av ull, når hun dusjer vasker vi med Lipikar Baum AP+ og smører med Lotion i samme serie. Syns at hun får mindre elveblestutbrudd når vi klarer å holde eksemet borte/i sjakk. Vinter er dog verre enn sommer merker jeg.
Dersom det ikke roer seg i løpet av helgen vil jeg anbefale en tur til legen. Kan være at hun kanskje må ha en annen type antihistamin for å få bukt med det denne gangen.

God bedring til frøkna de ❤️
 
Back
Topp