noen som har erfaring med camping i familietelt? tips til telt?

guttemammaen

Forelsket i forumet
Vi vurderer å kjøpe oss familietelt og dra på camping, men har ingen erfaring med det. Noen her som har erfaring. Hvilke telt anbefaler dere? Vi er 5 stk. De to største barna er 12 og 14 år. Kanskje det er noen her som har et familietelt til salgs?

Ingen som pleier å campe med telt?

Vi camper med telt. Jeg tror vi kjøpte våres på Jysk. Har to sovealkover, men det finnes jo mange gode og større telt på markedet.
Selger ikke vårt ;)

Hustelt er der ho noe som heter. Mine svigerforeldre brukte det mye når de ikke brukte campingvogn.

Når dere har så store barn, så ville jeg vurdert å ha ett stort og ett lite telt til de største barna. Så blir det ikke så trangt heller.
Camping var jo veldig populært før, så det er jo sikkert mulig å finne noe brukt.
Vi har akkurat kjøpt oss en combicamp fra 1984, gleder oss til å prøve den:)

image.jpgJeg er oppvokst med ferie i telt. De siste årene har vi hatt et lignende som dette. Oppholdsrom, 2 soverom og tilbygg med et lite oppholdsrom og soverom. På dette teltet kan man velge hvor mye plass man trenger, om man vil ha med tilbygget eller ikke. Vi har alltid hatt stort telt sånn at alle kan få litt egen tid og plass.

Vis vedlegget 125405Jeg er oppvokst med ferie i telt. De siste årene har vi hatt et lignende som dette. Oppholdsrom, 2 soverom og tilbygg med et lite oppholdsrom og soverom. På dette teltet kan man velge hvor mye plass man trenger, om man vil ha med tilbygget eller ikke. Vi har alltid hatt stort telt sånn at alle kan få litt egen tid og plass.
Husker du hvilket merke telt dere har? Og vet du hvor mye vann det skal tåle? Har dere noen gang fått fukt / vann i teltet når det regner mye? Vi har de siste årene reist på teltferie med et fjelltelt. Det har fungert helt supert for oss så lenge vi var 4 i familien, men neste sommer er vi 5 og trenger noe større. Jeg har kikket på så mange store, flotte, campingtelt, men de tåler jo mye mindre regn enn fjellteltet?

Når dere har så store barn, så ville jeg vurdert å ha ett stort og ett lite telt til de største barna. Så blir det ikke så trangt heller.
Camping var jo veldig populært før, så det er jo sikkert mulig å finne noe brukt.
Vi har akkurat kjøpt oss en combicamp fra 1984, gleder oss til å prøve den:)
Vi tenkte på den løsningen, men hvis man skal bo på campingplasser koster det jo plutselig dobbelt så mye.

Husker du hvilket merke telt dere har? Og vet du hvor mye vann det skal tåle? Har dere noen gang fått fukt / vann i teltet når det regner mye? Vi har de siste årene reist på teltferie med et fjelltelt. Det har fungert helt supert for oss så lenge vi var 4 i familien, men neste sommer er vi 5 og trenger noe større. Jeg har kikket på så mange store, flotte, campingtelt, men de tåler jo mye mindre regn enn fjellteltet?
Ikke helt sikker. Vet det er kjøpt på xxl. Bildet er fra et telt på xxl. Akkurat dette teltet har vannsøyle på 3000. Mener det vi har er noe høyere. Men det fins fjelltelt med plass til 5, ellers er lavo supert å da. Har det å, og liker det godt.

Ikke helt sikker. Vet det er kjøpt på xxl. Bildet er fra et telt på xxl. Akkurat dette teltet har vannsøyle på 3000. Mener det vi har er noe høyere. Men det fins fjelltelt med plass til 5, ellers er lavo supert å da. Har det å, og liker det godt.
Ja, 3000 er maks av det jeg har funnet på de fineste teltene også, men kanskje det er nok? Jeg blir veldig skeptisk når noen er nede i 1500-2000. Fjellteltet har 5000, og det regner jo like mye på en campingplass som på fjellet. Hvordan ser det ut inne i en lavvo, er det innertelt med tett myggnetting der også? Eller kan det komme inn insekter? Lavvoer får man kjøpt ganske store, ikke sant? Jeg er ikke helt like telt-entusiastisk som resten av familien min, så jeg har noen krav de ikke helt forstår. :P Ikke en enste mygg, fine campingplasser, gode madrasser og vanntett telt er høyt på kravlisten.

Ja, 3000 er maks av det jeg har funnet på de fineste teltene også, men kanskje det er nok? Jeg blir veldig skeptisk når noen er nede i 1500-2000. Fjellteltet har 5000, og det regner jo like mye på en campingplass som på fjellet. Hvordan ser det ut inne i en lavvo, er det innertelt med tett myggnetting der også? Eller kan det komme inn insekter? Lavvoer får man kjøpt ganske store, ikke sant? Jeg er ikke helt like telt-entusiastisk som resten av familien min, så jeg har noen krav de ikke helt forstår. :p Ikke en enste mygg, fine campingplasser, gode madrasser og vanntett telt er høyt på kravlisten.
Tror faktisk det holder med 3000. Kan egentlig aldri huske at noen telt vi har hatt, har blitt våte. Har hatt noen opp i gjennom oppveksten. Ikke innertelt med myggnetting på lavo, kun i åpningen. Men duken er mye tettere, så holder bedre på varmen, kan jo ha vedovn inni. Kan fåes opp til 12-14 pers. Vi har 8-10 og vi er som regel 4, med luftmadrass og annen bagasje. God plass :happy:

Slenger meg på denne :-)
Selv har vi kikket på fauna telt, mener de har et 5 mannstelt fra fauna på tilbud hos coop nå.

Tror faktisk det holder med 3000. Kan egentlig aldri huske at noen telt vi har hatt, har blitt våte. Har hatt noen opp i gjennom oppveksten. Ikke innertelt med myggnetting på lavo, kun i åpningen. Men duken er mye tettere, så holder bedre på varmen, kan jo ha vedovn inni. Kan fåes opp til 12-14 pers. Vi har 8-10 og vi er som regel 4, med luftmadrass og annen bagasje. God plass :happy:
Takk for svar! :) Tror jeg prøver meg på telt med 3000 neste år da, det hadde vært deilig med større plass når babyen skal være med. :)

Back
Topp