Hei,
Jeg har tre korthåret chihuahua`er! Jeg kan ikke svare hvordan de er mot barn, da jeg selv ikke har barn ennå. Men flere jeg kjenner som har barn og chi, og det går bra sammen.
Hvordan hunden er mot andre hunder, er veldig om hvordan man oppdrar hunden. Det er viktig med sosialisering. I og med at dere har en annen rase fra før av. Og dere da får en chihuahua valp, så vil jeg tro dette går kjempe fint. Kanskje er den litt skeptisk i starten, men det vil gå greit.
Det er litt forskjellige priser rundt å går nå. Og veldig mye useriøst! Så ta kontakt med valpeformidler, slik at du velger riktig oppdretter. Det er også forskjellige forum som du kan gå på. Et forum jeg selv er på, som jeg trives på er:
http://chihuahuaforum.org/index.htm . Prisene ligger vel på 15.000-18.000 kr for det meste nå hos de seriøse oppdretteren. Husk du skal ha stamtavle på hunden!!
Om de fyser om vinteren er litt hva du selv gjør det til!! Mange kler på disse små hundene, noe jeg syns er unødvendig. Om man kler på dem, så får de ikke den "vinterpelsen" og selvfølgelig fryser de for da. Skal man være ute og det er kaldt, er det viktig å være i aktivitet. Så fryser hunden ikke. Som sagt har jeg tre korthåret, og vi går turer om vinteren, og er ute når det er snø. Så lenge de er i aktivitet fryser de ikke. De får jo "vinterpels" de som alle andre! Akkurat hvordan det er med ski gåing vet jeg ikke, men det er jo bare å prøve det ut. [;)]
*solstråle i august*: Jeg er ikke enig i deg at de usikkre i holdningen. Jeg har møtt en del chihuahua, og de fleste er ikke det. Selv så har jeg jo tre stykker som er tøffe i holdningen som bare det! Jeg tror det også har litt med hvordan man oppdrar hunden, som for eksempel, om man løfter den mye opp om det oppstår "farlige" situasjoner.