noen som har Chihuahua

lille iskaffe

Forumet er livet
kan du fortelle litt? Hvordan er din mot barn, andre hunder osv? Hvor mye kostet den? hann ell hun? Vi har rottweiler fra før, men har lyst på en hund til.Har tenkt på kanin, katt, men vi har falt tilbake på hund.Har lyst på en liten rase siden vi har en stor fra før.

jeg har mange venninner som har chihuahua... det er en liten søøøt rase,men ofte litt "usikker" i holdning syns jeg,selv om den kanskje ikke egentlig ER usikker...prisen på en chia kan være opptil 20 000,som er normalt her , men man kaan også få de for 15 000 osv...
når det gjelder barn, så aner jeg ikke,da ingen av vennene mine har det... jeg har ikke så god peiling på chia i seg selv,men har sett et bilde av ei inne på forumet som har en chia som ligger i armkroken til ungen (søøtt bilde!!!)...

jeg selv har papillon, vet ikke om du er intr i den rasen eller i det hele tatt liker den, men denne rasen er jeg ganske fornøyd med,da den er liten og nett... elsker lange turer,men kan også ha korte.. ho ELSKER barn.. så sant de behandler henne godt... ekstremt lærevillig.. elsker å være i lag med storehunder... så papi kan anbefales hvis det sku være interesse for det [:)]

Jeg har det! Han er kjempe snill med Julie og omvendt, men han er ikke like glad i andre småbarn.. De tror han er et leketøy og da tar han halen mellom beina og piler i en krok eller under bordet [;)] Men han gjør de aldri noe, selv hvor hardhendte de er! Skal du kjøpe en chihuahua, så ta kontakt med en seriøs oppdretter, det er mye useriøst der ute og masse sykdom. Så stamtavle er et must! Prisene ligger fra 15000 til 25000. Bare spør om det er noe annet du lurer på [:D]

ORIGINAL: ~Bekkiz~

Jeg har det! Han er kjempe snill med Julie og omvendt, men han er ikke like glad i andre småbarn.. De tror han er et leketøy og da tar han halen mellom beina og piler i en krok eller under bordet [;)] Men han gjør de aldri noe, selv hvor hardhendte de er! Skal du kjøpe en chihuahua, så ta kontakt med en seriøs oppdretter, det er mye useriøst der ute og masse sykdom. Så stamtavle er et must! Prisene ligger fra 15000 til 25000. Bare spør om det er noe annet du lurer på [:D]

Lurere på en ting til: Er de sånn at de fryser veldig om vinteren? Vi går en del på ski om vinteren og da er jo rottisen med og han fryser jo aldri, hvordan er det med de små hundene da?

Hei,

Jeg har tre korthåret chihuahua`er! Jeg kan ikke svare hvordan de er mot barn, da jeg selv ikke har barn ennå. Men flere jeg kjenner som har barn og chi, og det går bra sammen.
Hvordan hunden er mot andre hunder, er veldig om hvordan man oppdrar hunden. Det er viktig med sosialisering. I og med at dere har en annen rase fra før av. Og dere da får en chihuahua valp, så vil jeg tro dette går kjempe fint. Kanskje er den litt skeptisk i starten, men det vil gå greit.

Det er litt forskjellige priser rundt å går nå. Og veldig mye useriøst! Så ta kontakt med valpeformidler, slik at du velger riktig oppdretter. Det er også forskjellige forum som du kan gå på. Et forum jeg selv er på, som jeg trives på er: http://chihuahuaforum.org/index.htm . Prisene ligger vel på 15.000-18.000 kr for det meste nå hos de seriøse oppdretteren. Husk du skal ha stamtavle på hunden!!

Om de fyser om vinteren er litt hva du selv gjør det til!! Mange kler på disse små hundene, noe jeg syns er unødvendig. Om man kler på dem, så får de ikke den "vinterpelsen" og selvfølgelig fryser de for da. Skal man være ute og det er kaldt, er det viktig å være i aktivitet. Så fryser hunden ikke. Som sagt har jeg tre korthåret, og vi går turer om vinteren, og er ute når det er snø. Så lenge de er i aktivitet fryser de ikke. De får jo "vinterpels" de som alle andre! Akkurat hvordan det er med ski gåing vet jeg ikke, men det er jo bare å prøve det ut. [;)]

*solstråle i august*: Jeg er ikke enig i deg at de usikkre i holdningen. Jeg har møtt en del chihuahua, og de fleste er ikke det. Selv så har jeg jo tre stykker som er tøffe i holdningen som bare det! Jeg tror det også har litt med hvordan man oppdrar hunden, som for eksempel, om man løfter den mye opp om det oppstår "farlige" situasjoner.

ORIGINAL: MrsPink

Hei,

Jeg har tre korthåret chihuahua`er! Jeg kan ikke svare hvordan de er mot barn, da jeg selv ikke har barn ennå. Men flere jeg kjenner som har barn og chi, og det går bra sammen.
Hvordan hunden er mot andre hunder, er veldig om hvordan man oppdrar hunden. Det er viktig med sosialisering. I og med at dere har en annen rase fra før av. Og dere da får en chihuahua valp, så vil jeg tro dette går kjempe fint. Kanskje er den litt skeptisk i starten, men det vil gå greit.

Det er litt forskjellige priser rundt å går nå. Og veldig mye useriøst! Så ta kontakt med valpeformidler, slik at du velger riktig oppdretter. Det er også forskjellige forum som du kan gå på. Et forum jeg selv er på, som jeg trives på er: http://chihuahuaforum.org/index.htm . Prisene ligger vel på 15.000-18.000 kr for det meste nå hos de seriøse oppdretteren. Husk du skal ha stamtavle på hunden!!

Om de fyser om vinteren er litt hva du selv gjør det til!! Mange kler på disse små hundene, noe jeg syns er unødvendig. Om man kler på dem, så får de ikke den "vinterpelsen" og selvfølgelig fryser de for da. Skal man være ute og det er kaldt, er det viktig å være i aktivitet. Så fryser hunden ikke. Som sagt har jeg tre korthåret, og vi går turer om vinteren, og er ute når det er snø. Så lenge de er i aktivitet fryser de ikke. De får jo "vinterpels" de som alle andre! Akkurat hvordan det er med ski gåing vet jeg ikke, men det er jo bare å prøve det ut. [;)]

*solstråle i august*: Jeg er ikke enig i deg at de usikkre i holdningen. Jeg har møtt en del chihuahua, og de fleste er ikke det. Selv så har jeg jo tre stykker som er tøffe i holdningen som bare det! Jeg tror det også har litt med hvordan man oppdrar hunden, som for eksempel, om man løfter den mye opp om det oppstår "farlige" situasjoner.

enig med deg! Eksempel...: Bestemor har chi og vi har grand danois...vår store grandis har full respekt for chihuahuaen[:)] Så hun er en ordentlig tøffing. Men hun fryser masse, både sommer og vinter, så jeg vil ikke anbefale en chi og masse skigåing.

Kan jo også legge til:

- at chihuahua ikke alltid fryser selv om den skjelver. Det er enkelte situasjoner som oppstår, så skjevler den. Kan være for eksempel om den er glad, redd osv.

Har fått mange kommentarer når jeg går tur noen ganger, som folk sier: "Å stakkars den fryser", men så er det bare fordi den er oppspilt og gjerne vil hilse på folka som vi møter o.l.

jeg har chihuahua.. og han er såååå snill... ;o) Ikke noen problem med barn her i huset ihvertfall. Da vi kom hjem fra sykehuset med minsten da han var født, knurret han litt mot den andre hunden vår da han nysgjerrig nærmet seg bilstolen med den lille. dette for å si ifra om at ; "nei, han rører du ikke" ;) og faktisk, lillemann kan ligge på matta si på gulvet, ingen av bikkjene rører han... Går ikke bort uansett jeg da, men de er snille... Enkelte chi'er kan jo være gneldrete og ikke noe særlig sammen med barn, men har selv ikke opplevd det.

Jeg har også møtt chi som er kjempe tøffe, dama som har de driver seriøst oppdrett,og ho har de med på turer med svææære hunder,og de er tøffere enn toget, men likevel så syns jeg at de VIRKER usikre.... men det er vel fordi de er spretne osv... eller jeg vet ikke helt...det er liksom ikke den "robuste" holdningen man ser hos en stor hund jeg mener...

*Solstråle i august*: Jeg skjønner hva du mener! Alle chihuahua har forskjellige gemytt, ingen er like vil jeg si! Men de fleste jeg har møtt, og vet om er ikke usikre. Derfor jeg nevnte på det! Ikke alle som er det! Men det er veldig forskjellig. Og jeg har opplevd eiere som er redd for hunden sin, i og med at den er liten, og syns nesten synd på den når det gjelder forskjellige ting, og ja da blir det en usikker chihuahua!

ORIGINAL: Trudelillelutt

Hei...

Vi har Rottweiler og en Boston Terrier. Det er liten hund. Og Bella som hun heter er kjempe snill mot barn. Vi valgte ut fra rasebeskrivelse. Har lest at chihuahua ikke passer godt med barn, men alt er hvordan man "oppdrar" hunden. En Boston Terrier er uten tvil en hund med masse energi og masse kjærlighet. Send meg en PM om du vil ha mer info.... Er ikke så flink å følge trådene inne på generelt

Jeg også leste før jeg selv fikk med chi at de ikke passer godt sammen med barn. Men nå i ettertid, etter å sett så mange av chi eiere som har barn og de går godt sammen, ikke noe problemer, så skjønner jeg ikke hvorfor det står skrevet forskjellige steder. For det er ikke sant!!

Noen chi kan være veldig eier syke, og passer på eieren sin. Men her er også sosialisering viktig. Det å la andre passe hunden, slik at den ikke blir for knyttet til eieren sin osv.

*Solstråle i august*: Jeg skjønner hva du mener! Alle chihuahua har forskjellige gemytt, ingen er like vil jeg si! Men de fleste jeg har møtt, og vet om er ikke usikre. Derfor jeg nevnte på det! Ikke alle som er det! Men det er veldig forskjellig. Og jeg har opplevd eiere som er redd for hunden sin, i og med at den er liten, og syns nesten synd på den når det gjelder forskjellige ting, og ja da blir det en usikker chihuahua!

Hmm, syns jeg skrev at det SER ut som den er usikker,selv om den EGENTLIG ikke er det.... seff er alle forskjellige, men jeg har aldri sett en chia som har gått sånn robust.. som jeg ikke helt tror jeg får forklart hva jeg mener.. hehe...
det med å ta opp hunden sin i ulike "faresituasjoner" syns jeg er så altfor dumt! [:'(] gjør jo hunden usikker.. de ENESTE gangene jeg tar opp vesla mi er hvis det kommer en løs DIGER hund som man SER at er i ferd med å angripe.... heller det enn å la ho bli bitt... men så sant det ikke er SÅNNE ting, så tar jeg henne aldri opp.. det gjør jo bare hunden usikker..var jo en gang en diger hund kom løpende, husker ikke helt rasen, og da følte jegat dette kom ikke til å gå bra,så jeg løftet henne opp, og det endte med at bikkja hoppet på meg og glefset som bare det og skulle HA vesla mi... ikke noe godt i hans hensikt der nei...

ORIGINAL: Trudelillelutt

Hei...

Vi har Rottweiler og en Boston Terrier. Det er liten hund. Og Bella som hun heter er kjempe snill mot barn. Vi valgte ut fra rasebeskrivelse. Har lest at chihuahua ikke passer godt med barn, men alt er hvordan man "oppdrar" hunden. En Boston Terrier er uten tvil en hund med masse energi og masse kjærlighet. Send meg en PM om du vil ha mer info.... Er ikke så flink å følge trådene inne på generelt

Jeg også leste før jeg selv fikk med chi at de ikke passer godt sammen med barn. Men nå i ettertid, etter å sett så mange av chi eiere som har barn og de går godt sammen, ikke noe problemer, så skjønner jeg ikke hvorfor det står skrevet forskjellige steder. For det er ikke sant!!

Noen chi kan være veldig eier syke, og passer på eieren sin. Men her er også sosialisering viktig. Det å la andre passe hunden, slik at den ikke blir for knyttet til eieren sin osv.

enig med deg der!!
Jeg er litt uenig i det folk sier at "den rasen passer ikke med barn" , "den rasen bjeffer mye" , "den rasen biter mye" bla bla bla... visstnok kan det være "typisk" men det er hvis de ikke blir oppdratt riktig,. og kanskje kan det vel være at det kan lettere skje det med de, men MIN mening er uansett at det handler sååå mye om sosialisering og tilvenning... har lest flere steder at papillon ikke funker med store hunder,men hunden min liker store myyye bedre enn små![:'(]

Back
Topp