Noen som har "bodd" i utlandet?

molly.

Glad i forumet
Jeg og sambo har veldig lyst til å reise vekk til høsten og være borte en stund, hvertfall en måneds tid.. Men da er det jo mye som må planlegges iogmed vi skal ha med oss lillegutt. Er det noen som har noe peiling på bra steder å reise til? Og hva med bosted? Hvor mye penger trenger vi å ha med oss? Er det en fordel å finne jobb der nede kanskje? Vi har ikke tenkt oss noe spesifikt reisemål, bare det er varmere strøk[:)] Noen som har tips eller ideer? [:)]

en måned er jo ikke mer enn en litt lang sydentur - det er nå bare å reise hvor dere vil det da... og ta med feriepengene. Trenger egentlig ikke noe mer til småtten enn dere trenger på en ukestur... lei leilighet for eksempel, så har dere gjerne vaskemaskin og alt dere trenger. Jeg har bodd både i england og sveits, men i henholdsvis 9 og 14 måneder... da ble det mer som å flytte

ORIGINAL: lenemor

en måned er jo ikke mer enn en litt lang sydentur - det er nå bare å reise hvor dere vil det da... og ta med feriepengene. Trenger egentlig ikke noe mer til småtten enn dere trenger på en ukestur... lei leilighet for eksempel, så har dere gjerne vaskemaskin og alt dere trenger. Jeg har bodd både i england og sveits, men i henholdsvis 9 og 14 måneder... da ble det mer som å flytte

Vi har veldig lyst til å flytte til utlandet for godt, men man må prøve seg litt frem. Se hvor man liker seg og sånn. Også har vi jo ikke vært på lengre enn 1 ukes ferie i utlandet tidligere, så tenkte det var greit å prøve med en måned i første omgang[:)] Men hva trenger man å leve for i måneden tror du? Med tanke på å flytte for godt..

jeg har bodd i mexico i 4mnd.. men vet ikke om jeg vil annbefale det til dere da..siden dere har småbarn... litt langt kanskje [:)] men dog veldig vakkert der...

men skal dere være borte bare 1 mnd kan du jo skjekke på kilroy travels..er sikkert noen der som kan hjelpe deg litt..de er veldig flinke med sånn der... [:)] send en mail og spør litt om boforhold og div. så får du nok litt hjelp der :)

jeg har bodd et halvt år i california.. der var jeg au pair, så da tjente jeg jo penger samtidig som jeg bodde gratis!

ellers har vi pleid å være 1 mnd hver sommer i spania.. vi har hus der nede:)

hvis dere skal være så lenge så kommer dere nok ikke til å bruke så mye penger på å spise ute og sånn.. da lager dere kanskje mat selv hjemme.. det er jo en ide å leie seg et feriehus/leilighet? billigere og mer "frihet" enn å bo på et hotell føler i allefall jeg!

kanskje dere kjenner noen som kjenner noen som har en leilighet dere kunne leid etc?

ORIGINAL: catgun

jeg har bodd et halvt år i california.. der var jeg au pair, så da tjente jeg jo penger samtidig som jeg bodde gratis!

hvis dere skal være så lenge så kommer dere nok ikke til å bruke så mye penger på å spise ute og sånn.. da lager dere kanskje mat selv hjemme.. det er jo en ide å leie seg et feriehus/leilighet? billigere og mer "frihet" enn å bo på et hotell føler i allefall jeg!

kanskje dere kjenner noen som kjenner noen som har en leilighet dere kunne leid etc?

Ja, har tenkt på å leie feriehus eller leilighet.. For gutten vår er ganske liten så føler det hadde vært kjekkere [:)] Onkelen til sambo har leilighet i Alicante, så vi kan høre om å få låne den. Det hadde jo vært kjekt!

ORIGINAL: Danderfluffy

først og fremst for en utrolig flott hjemmeside!!!!!!!!!!!!!! skulle ønske jeg også klarte det..[:)] Og for en tøff fødselopplevelse.. Ble helt fascinert jeg tutta[;)][8D]

Jeg har ei venninne som dro til Spania, og jobber som telefonselger. vet ikke hvor mye hun tok med seg, men de ordnet den jobben før de dro hvertfall. Jeg ville kanskje prøvd meg litt nærmere Norge første gang.. For å kjenne på det bare.. Danmark, England, Tyskland??

Tusen takk for det! [:D] Ja, jeg synes og den var tøff.. Sitter ikke igjen med de beste minnene akkurat [8D]

Jaa, vet ikke helt om noen av de landene er noe for oss jeg.. Har tenkt mye på spania!

ORIGINAL: Chumalunga

Jeg har bodd mange år i utlandet, i forskjellige land og forskjellige anledninger. Var 1 år i USA, 1 år i Spania,1 år i Russland, 2 år i Indonesia, 4 år i Ungarn og et halvt år i Frankrike. Så hvis du er interessert i noen av disse landene så er det bare å spørre, så kan jeg fortelle litt om hvordan det er!

Så spennende! [:D] Vi har snakket mye om å reise til Spania. Hvordan er det der? [:)]

ORIGINAL: tiriltutta

Ja, har tenkt på å leie feriehus eller leilighet.. For gutten vår er ganske liten så føler det hadde vært kjekkere [:)] Onkelen til sambo har leilighet i Alicante, så vi kan høre om å få låne den. Det hadde jo vært kjekt!

det hadde jeg gjort! vi har leilighet i torrevieja, og det er like sør for alicante! er kjempeflott der altså!

solkysten :D

Viss dere er under 26 kan dere få arbeids og oppholdsvisa (working holiday) i australia[:)] varmt hele året, kommer litt an på hvor dere ender da...."vestlig" land når det gjelder sykehus, boforhold osv.
Er lurt å ha med litt penger, siden utlendinger ikke får de aller best betalte jobbene og lønn som vi er vant til fra Norge er bare å drømme om....

det hadde jeg gjort! vi har leilighet i torrevieja, og det er like sør for alicante! er kjempeflott der altså!

solkysten :D

Hmm, kanskje det ja[:D] Men hvor mye penger trenger man for å være borte en måned tror du?

ORIGINAL: Black Beauty

Viss dere er under 26 kan dere få arbeids og oppholdsvisa (working holiday) i australia[:)] varmt hele året, kommer litt an på hvor dere ender da...."vestlig" land når det gjelder sykehus, boforhold osv.
Er lurt å ha med litt penger, siden utlendinger ikke får de aller best betalte jobbene og lønn som vi er vant til fra Norge er bare å drømme om....

Ja, har faktisk undersøkt det der litt også. Er bare så usikker på hvordan det ville blitt siden vi skal ha med en liten baby..

Ja, har faktisk undersøkt det der litt også. Er bare så usikker på hvordan det ville blitt siden vi skal ha med en liten baby..

det bør gå an at dere får visa og baby er med "gratis". det finnes organisasjoner som vet slikt f.eks workandtravelcompany.no kilroy bør og vite sånne ting

det bør gå an at dere får visa og baby er med "gratis". det finnes organisasjoner som vet slikt f.eks workandtravelcompany.no kilroy bør og vite sånne ting

Åkai, kanskje jeg skal undersøke nærmere! takk[:)]

Vi kom nettopp hjem fra en måneds tur i USA med lille frøkna. Gikk veldig bra! Går jo endel penger til motell og leiebil, vil tippe omkring 25 000. Men det kommer jo selvfølgelig an på standarden du ønsker.

Australia er også er lettvint land å være turist i. Masse moteller til en billig penge, og i nord er det godt og varmt:) Men flyturen er ganske lang..

ORIGINAL: Merri24

Vi kom nettopp hjem fra en måneds tur i USA med lille frøkna. Gikk veldig bra! Går jo endel penger til motell og leiebil, vil tippe omkring 25 000. Men det kommer jo selvfølgelig an på standarden du ønsker.

Australia er også er lettvint land å være turist i. Masse moteller til en billig penge, og i nord er det godt og varmt:) Men flyturen er ganske lang..

Åkai! Jeg tipper vi kommer til å ende opp i Spania i første omgang.. Og håper egentlig på å bruke så lite penger som mulig! [:)] 25000 er mye...

ORIGINAL: Enaj

Jeg tror ikke du kan forvente deg å bruke så lite penger som mulig dersom dere drar på ferie/flytter til et annen land dere ikke er kjent i, hva med leiebil, transport, leie av leilighet, osv osv..

Men så klart skal dere ligge på stranden hver dag og spise knekkebrød med ost til hvert måltid så er det jo penger å spare der, men hvorfor vil du dra på langtidsferie ? Er vel ikke noe kos å dra på ferie til et ukjent sted å snu på hver eneste krone.

Hvorfor kan jeg ikke det? Planen vår er ikke å reise til et annet land for å bruke penger på å kose oss. Vi vil leve som vi gjør her hjemme, bortsett fra at vi vil reise å oppleve landet. Det er jo opp til hver enkelt det. Jeg ser ikke direkte på det som en ferie i den forstand heller. Vi har jo selvfølgelig ikke tenkt til å reise nedover for å ligge på stranden, men har ikke tenkt til å sløse med penger heller[;)]

Back
Topp