Noen som har blitt presset til å be om sykemelding under graviditet?

• Trådstarter Trådstarter Anonymus
  • Opprettet Opprettet
A

Anonymus

Guest
Vil ikke fortelle så mye om min situasjon, men jeg føler meg presset av min sjef til å be om sykemelding. Jeg blir nok sett på som uforutsigbar fordi jeg plutselig kan bli sykemeldt av ulike årsaker og han vil da helgardere seg ved å be meg jobbe veldig redusert eller ingenting. Er dette greit?

Nei, det er ikke greit i det hele tatt! Om du er i stand til å utføre arbeidet ditt i den stillingen du har så har du din fulle rett til å fortsette med det. Om du og lege blir eninge om at det blir for mye for deg når du er gravid så kan du sykemeldes helt eller delvis. Sjefen din kan gjerne TILBY deg mer tilrettelagt arbeid eller lavere stilling, men han har ikke lov til å ta fra deg arbeid mot din vlje (og ytelsesevne) på grunnlag av at du er gravid når du fint klarer å utføre ditt arbeid på avtalt måte.

Vett at veinna mi valgte det å sykemelde seg selv om hun ikke følte hun trengte det. På jobben var det oppsigelser og mye uro og ved hun tok sykemelding før permisjonen viste hun at en ansatt fikk jobbe lengre... om det er rett eller ikke er vanskelig å si...

Vett at veinna mi valgte det å sykemelde seg selv om hun ikke følte hun trengte det. På jobben var det oppsigelser og mye uro og ved hun tok sykemelding før permisjonen viste hun at en ansatt fikk jobbe lengre... om det er rett eller ikke er vanskelig å si...

Men måtte hun lyve til legen da? Eg har ikke lyst til å overdrive plagene mine til legen, da opprettholder jeg jo fordommene samfunnet har mot sykemeldte gravide. Men jeg synes det er vanskelig med en sjef som ikke ønsker meg fordi jeg er gravid. (Det kan godt hende han bare vil meg vel altså)

Har ikke opplevd det du snakker om. Jeg ville ikke løyet og overdrevet plagene mine til legen. Da er det bedre at du er åpen og ærlig med legen og forteller hvordan sjefen din presser deg. Det er jo mulig at legen ser at det kanskje vil være best for deg å bli sykemeldt når du har en slik sjef.

hva med å gå på svangerskapspenger istedet for å sykmelde seg?

Er jo ikke alle yrker som kvalifiserer til svangerskapspenger.

nei, det er det kanskje ikke? men skal man bruke opp sykedagene sine på at sjefen ikke vil ha en der? tenkt om man blir syk etter svangerskapet, da har man ikke krav på noe da..

nei, det er det kanskje ikke? men skal man bruke opp sykedagene sine på at sjefen ikke vil ha en der? tenkt om man blir syk etter svangerskapet, da har man ikke krav på noe da..

Det er sant, men om vedkommende ikke er syk skal hun ikke ha hverken sykepenger eller svangerskapspenger. Svangerskapspenger gis til folk som har jobber som er farlige for barnet i magen, så det er mange yrker som ikke kommer inn under det :)
TS: Er du organisert? Snakk med tillitsvalgt hos dere om situasjonen din, evt verneombud

Har ikke opplevd det du snakker om. Jeg ville ikke løyet og overdrevet plagene mine til legen. Da er det bedre at du er åpen og ærlig med legen og forteller hvordan sjefen din presser deg. Det er jo mulig at legen ser at det kanskje vil være best for deg å bli sykemeldt når du har en slik sjef.

Enig i denne...

Det er sant, men om vedkommende ikke er syk skal hun ikke ha hverken sykepenger eller svangerskapspenger. Svangerskapspenger gis til folk som har jobber som er farlige for barnet i magen, så det er mange yrker som ikke kommer inn under det :)
TS: Er du organisert? Snakk med tillitsvalgt hos dere om situasjonen din, evt verneombud

Greit å snakke med tillitsvalg evt forbundet om dette? :)

Back
Topp