Noen som har blitt operert pga prolaps?

SeHvaSomSkjer!

Elsker forumet
Hvor lenge gikk dere på smertestillende etterpå og hvlken smertestillende brukte dere?

*lykkeligst* skrev:
Fikk med pinex forte og morfin hjem, men tok ingenting

Burde jo vist at eg kunne spørre deg! Du har jo hjulpet meg før
Men hvor lenge var du innlagt?

Ser ut som det kan bli operasjon her men eg er så redd for at den vil ødelegge for ammingen med narkose og evt smertestillende i ettertid. Men kan jo ikke heller gå sånn som eg har gjort de siste månedene sååå......

SeHvaSomSkjer! skrev:

*lykkeligst* skrev:
Fikk med pinex forte og morfin hjem, men tok ingenting

Burde jo vist at eg kunne spørre deg! Du har jo hjulpet meg før
Men hvor lenge var du innlagt?

Ser ut som det kan bli operasjon her men eg er så redd for at den vil ødelegge for ammingen med narkose og evt smertestillende i ettertid. Men kan jo ikke heller gå sånn som eg har gjort de siste månedene sååå......

Jeg hjelper alltid . Jeg lå inne ei uke med morfin flere ganger om dagen før de fikk operert, men det var jo fordi det plutselig smalt, og jeg lå rett ut på magen uten muligheter for å røre meg...
Etter operasjonen var jeg der i 2 dager, så dro jeg hjem. Fikk litt smertestillende den første dagen, men det var "bare" pinex forte (som man vistnok kan ta når man ammer, man må bare være forsiktig).
Det gjør jo vondt, men ikke så vondt at jeg trengte mer smertestillende iallefall. Kommer jo sikkert an på smerteterskelen din...

Er du like heldig som meg, så tror jeg ikke det blir noe krise med ammingen. Si det blir et døgn uten amming da. Pump deg (du får låne på sykehuset), så vil jeg ikke tro det er noe problem å fortsette som vanlig etter det døgnet.

Kjedelig at det blir operasjon da, men noen ganger må det bare til, og for meg var det gull verdt!

Lykke til!

Paralgin Forte. Tok bare på sykehuset og de første dagene hjemme.

Å, så bra! For paralgin forte tar eg jo allerede nå sammen med voltaren selvom eg ammer. Har fått det både på føden og hos fastlegen så da er vel greit. Var redd man trengte noe så sterkt som morfin eller slikt.(på føden sa de forresten at i Danmark ammer de på alt unntatt cellegift menneh...har likesom ikke lyst å proppe gutten min full av unødvendige stoffer)

Har egentlig en veldig "varierende" smerteterskel. Eg kan få kjempe vondt hvis eg går på et bordhjørne eller sparker tåa i en dørterskel, mens eg brukte ingen smertestillende under fødslene mine. Så vet ikke helt hvordan eg kommer til å takle denne typen smerter

Men da bør eg vel  begynne å pumpe litt nå så eg har et lite lager i tilfelle og så får eg bare forsøke å pumpe mest mulig i etterkant for å vedlikeholde så lenge eg ikke kan amme. Har veldig lite lyst til at dette skal ødelegge ammingen men det frister veldig lite å gå sånn noen måneder til ogsåemoticon

Kan jeg spørre hvor dårlig dere er/var dere som har fått operasjon? Jeg har en prolaps nå som er helt grusom. Klarer bare å sitte en liten stund om gangen, og ellers ligger eller står jeg. Har fått beskjed om at de kun opererer dersom man mister kontroll over blære/tarm, derfor jeg spør. Og viktigst av alt, har dere blitt bedre etter operasjonen? 

Ikke meningen å kuppe tråden altså :)

Fikk ingenting med hjem, og hadde ikke behov.

*Becca* skrev:
Kan jeg spørre hvor dårlig dere er/var dere som har fått operasjon? Jeg har en prolaps nå som er helt grusom. Klarer bare å sitte en liten stund om gangen, og ellers ligger eller står jeg. Har fått beskjed om at de kun opererer dersom man mister kontroll over blære/tarm, derfor jeg spør. Og viktigst av alt, har dere blitt bedre etter operasjonen? 

Jeg hadde vondt i over ett år. Så ble det værre, og jeg ble mer og mer sengeliggende. Plutselig kom jeg meg ikke opp av senga (lå rett ut på magen). Da ble jeg lagt inn, og så ble jeg operert etter ei uke. Mista ikke kontoll over blære/tarm, men dersom man mister kontrollen der, blir man operert veldig raskt.
Jeg fungerer helt fint igjen. For meg var operasjon gull .

SeHvaSomSkjer! skrev:
Å, så bra! For paralgin forte tar eg jo allerede nå sammen med voltaren selvom eg ammer. Har fått det både på føden og hos fastlegen så da er vel greit. Var redd man trengte noe så sterkt som morfin eller slikt.(på føden sa de forresten at i Danmark ammer de på alt unntatt cellegift menneh...har likesom ikke lyst å proppe gutten min full av unødvendige stoffer)

Har egentlig en veldig "varierende" smerteterskel. Eg kan få kjempe vondt hvis eg går på et bordhjørne eller sparker tåa i en dørterskel, mens eg brukte ingen smertestillende under fødslene mine. Så vet ikke helt hvordan eg kommer til å takle denne typen smerter

Men da bør eg vel  begynne å pumpe litt nå så eg har et lite lager i tilfelle og så får eg bare forsøke å pumpe mest mulig i etterkant for å vedlikeholde så lenge eg ikke kan amme. Har veldig lite lyst til at dette skal ødelegge ammingen men det frister veldig lite å gå sånn noen måneder til ogsåemoticon

Like greit å pumpe litt om du har sjangsen, så er det iallefall klart om du plutselig opereres. Og jeg skjønner det er lite fristende å gå sånn i noen måneder til. Jeg syns prolapsen (før operasjon) var værre en fødsel, for det var så meningsløst vondt liksom...

Og man vet aldri hvordan man takler smerte nei, men jeg er som deg. Hyler om jeg slår tåa i dørterskel eller gård på bordhjørner, men brukte ikke noe smertestillende under fødslene

Ang morfin: Jeg fikk dette noen timer etter fødselen pga at jeg måtte hastepopereres (da hadde jeg masa hele natta etter noe mer smertestillende en en ussel parcet og en naproxen). Fikk beskjed på føden i Fredrikstad at det ikke var noe problem å amme fordi det var så lite som ble gikk over i melka uansett..

*Becca* skrev:

Jeg merket ikke noe spesielt i ryggen, og ingenting i blære/tarm systemet. Bare at det var vondt av og til i ryggen. Det jeg merket derimot, var isjas-smerter fra h******* i venstre legg. Det hadde jeg vel hatt i 2,5 år da prolaps mellom L4 og L5 ble oppdaget. Prolapsen var gammel og inntørket og det var 0 sjanse for at den ville gå tilbake av seg selv. Operasjon var eneste utvei. Det gikk 2 uker fra jeg ikke hadde den fjerneste anelse om at det i det hele tatt KUNNE være prolaps før jeg fikk se MR-bildet, til jeg lå på operasjonsbordet. Er idag 100% bra

Har heller ikke så store problemer med ryggen og ingen problemer med blære/tarm-systemet. Men har gått med store isjaas-smerter siden jan/feb i år og fra juli har eg vært omtrent sengeliggende. Har akkurat vært til MR som viste prolaps som trykker på nerven. Er henvist videre til ortopediavdelingen på sykehuset så det er jo ikke 100% sikkert at eg skal ha operasjon.

SeHvaSomSkjer! skrev:
Har heller ikke så store problemer med ryggen og ingen problemer med blære/tarm-systemet. Men har gått med store isjaas-smerter siden jan/feb i år og fra juli har eg vært omtrent sengeliggende. Har akkurat vært til MR som viste prolaps som trykker på nerven. Er henvist videre til ortopediavdelingen på sykehuset så det er jo ikke 100% sikkert at eg skal ha operasjon.

Da blir du sikkert satt opp på venteliste for operasjon (om det er det du vil) legen jeg var til prøvde å snakke meg unna det, men 2 uker etterpå ble jeg lagt inn med akutt forverring...
Jeg vil anbefale å sjekke opp ventetider på de forskjellige sykehusene. Fritt sykehusvalg er fint. Der jeg fikk tilbud om å settes opp på liste var det 18 mnd. ventetid

*lykkeligst* skrev:

SeHvaSomSkjer! skrev:

Da blir du sikkert satt opp på venteliste for operasjon (om det er det du vil) legen jeg var til prøvde å snakke meg unna det, men 2 uker etterpå ble jeg lagt inn med akutt forverring...
Jeg vil anbefale å sjekke opp ventetider på de forskjellige sykehusene. Fritt sykehusvalg er fint. Der jeg fikk tilbud om å settes opp på liste var det 18 mnd. ventetid

Ja, eg kommer nok til å sjekke ventetiden rundt omkring. 18 måneder er jo umenneskelig lenge å vente. Ønsker jo egentlig ikke operasjon, vil bare bli bedre!!

Back
Topp