Noen som har blitt kvalm pga multivitaminene??

MammaMø90

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
Jeg bruker nycoplus gravid, byttet til disse for 2,5 uker siden da apoteket var tom for lifeline care sine, og ca Like lenge har jeg vært kvalm på formiddagen...er dette vanlig ?? Noen som har samme erfaring ??

Går på life line care, er kvalm før eg tar tablettene så blir ikke kvalm av de :) Men har hørt om folk som blir kvalm om de ikke tar de sammens med mat :)

Bruker nycoplus sine, men tar de når jeg legger meg så jeg slipper å smake tran utover dagen.... Hender jeg har glemt å ta de, men kan våkne kvalm for det.
Men kjenner en som måtte droppe de, for hun fikk de ikke ned uten å kaste opp til slutt :meh:

Jeg bruker nycoplus gravid, byttet til disse for 2,5 uker siden da apoteket var tom for lifeline care sine, og ca Like lenge har jeg vært kvalm på formiddagen...er dette vanlig ?? Noen som har samme erfaring ??
Lurte på det samme selv, så har prøvd å ta halv dose to dager for å se om det hjalp, og å ta de senere på dagen for å se når jeg ble kvalm. Fant vel ut at jeg var kvalm uansett, men med små variasjoner. Kan være jeg reagerer på jernet, så lenge jeg drikker mye vann går det greit.

Jeg blir veldig kvalm, og spyr de gjerne opp igjen på morgenen. Men vet ikke om det skyldes generell kvalme eller vitaminene, tar de jo hver dag uansett.

Jeg vet ikke sikkert om det er vitaminene som er skylden i kvalmen, men tenker bare siden kvalmen har vart like lenge som jeg har brukt dem..får prøve å bytte over til lifeline care igjen...så får vi se da...

Syns det er vanskelig å svelge, da brekker jeg meg gjerne. Men er OK når jeg har fått de ned.

Jeg må spise mat og dempe den verste kvalmen før jeg tar de, men har ikke merket at jeg blir mer kvalm på grunn av tablettene.

Hvorfor tar dere multivitaminer? Særlig om dere blir kvalme av dem.
Folsyre + tran er det eneste anbefalte så lenge man har et normalt kosthold med melkeprodukter, grovt brød, kjøtt, fisk og mye grønnsaker.

Hvorfor tar dere multivitaminer? Særlig om dere blir kvalme av dem.
Folsyre + tran er det eneste anbefalte så lenge man har et normalt kosthold med melkeprodukter, grovt brød, kjøtt, fisk og mye grønnsaker.

Siden jeg er så kvalm tar jeg multivitaminer nettopp fordi jeg ikke får i meg normalt variert kost.

Jeg tar bare vanlige multivitaminer, orker ikke å svelge de hver dag, men tar når jeg får det til. Tar folat og omega 3 ved siden av. De jeg fikk se på på apoteket som var for gravide var større kapsler, så det får jeg hvert fall ikke til. Jeg blir ikke kvalm av tilskudd, men kan få brekninger av å svelge piller. Så det går absolutt ikke hver dag. Jeg tok før graviditet og, bare for å sikre siden jeg gikk ned i vekt før prøverør og siden jeg visste at jeg ville bli kvalm ved graviditet.

Jeg tar bare vanlige multivitaminer, orker ikke å svelge de hver dag, men tar når jeg får det til. Tar folat og omega 3 ved siden av. De jeg fikk se på på apoteket som var for gravide var større kapsler, så det får jeg hvert fall ikke til. Jeg blir ikke kvalm av tilskudd, men kan få brekninger av å svelge piller. Så det går absolutt ikke hver dag. Jeg tok før graviditet og, bare for å sikre siden jeg gikk ned i vekt før prøverør og siden jeg visste at jeg ville bli kvalm ved graviditet.
OK, bare husk at det er mulig å få i seg for mye også. Med et normalt kosthold trenger du ikke mer enn folat og omega-3.

Det er forståelig. Da er det kvalmen som kommer først, ikke multivitaminene som er årsak til kvalmen.

Nei, HG her, så kan ikke skylde på de. :hungover: Vet likevel at noen som er kvalme fra før (og får i seg dårlig med mat) også kan bli enda kvalmere av noen typer multivitaminer. Da anbefales det å prøve flere typer, siden det er anbefalt for oss som spiser dårlig pga. kvalme.

OK, bare husk at det er mulig å få i seg for mye også. Med et normalt kosthold trenger du ikke mer enn folat og omega-3.

Jeg vet at jeg ikke får i meg for mye med det jeg tar. Derfor jeg tar omega 3 og ikke vitamintilsatt omega 3, så jeg ikke får dobbelt av de fettløslige. En god del av det andre trenger de fleste kvinner mer av enn det de får i seg med vanlig kost og mye av det er også vannløselig og ufarlig med litt ekstra av. Jeg får hvert fall ikke dekket dagsbehov ved vektreduksjon (jeg gikk ned i vekt fra januar til juli).

Jeg pleier ikke å ta kosttilskudd utenom vektreduksjon, prøving, graviditet og amming. Har grei oversikt over mitt mineral- og vitamininntak. :)

Edit: Men jeg er enig med deg: Man burde ha god oversikt eller få hjelp av fagfolk til vurdering, så man faktisk ikke tar for mye.

Tar pillene rett før jeg legger meg, men om jeg må opp for å legge ned frøkna så våkner jeg ofte kvalm:sorry:

Back
Topp