noen som har begynt å tenke på dåpen?

Februar?

Forumet er livet
Jeg er sikkert veldig tidlig ut her, men jeg har begynt å tenke på dåpen jeg. Ikke at babyen har kommet ennå, men det er jo en del som skal planlegges og vi får jo barn i mai slik at de kan jo døpes på sommeren.
Vi (eller les jeg) har begynt å se på dåpskjole. Jeg har en som jeg brukte da jeg ble døpt, men den vil jeg ikke bruke. Mamma skal spandere en ny en på oss og har funnet en som er veldig fin. Gleder meg til å se den.
Og så har jeg tenkt litt på mat og slikt.
Jeg tror jeg må leie et lokale for å få plass til alle som jeg vil invitere til dåpen. De aller fleste er nok på min side da.
Og så har jeg begynt å tenke på faddere. Ja jeg er tidlig ut, men det er jo sånne ting jeg har tid til å tenke på nå da. Er jeg den eneste som har begynt å tenke på det?

Hehe...godt å høre at vi er flere![;)]
Jeg og mannen snakket om det seinest igår.[:)]
Vi snakket også om hvem kirke, hvilket lokale, mat, faddere, hvor mange og hvem gjester osv. osv.[;)]
Tror vi har en dåpskjole i mannen sin familie, men er ikke sikre på den enda. Ellers syns jeg det er greit å ha det litt i bakhode.
Jeg vet jeg bruker mye tid på å planlegge.[:D]

Vi har klart (i hodet mitt) 3 faddere, hvem som skal ordne dåpskake (min kjære veninne baker fantastiske kaker[:D]) og hva vi skal spise. Her blir det en uformell grilling i hagen etter kirken. Greit å ha en viss formening om hva man vil tenker jeg da[;)]

Så bra at det ikke bare er jeg da[:)]

Jepp, har begynt å tenke på det. Vi tenker å ha dåpen i august mest sannsynlig, og ha det hjemme, ute i hagen hvis været tillater det. Har begynt å tenke litt på potensielle faddere også, men ingenting er bestemt enda.

jeg har begynt å tenke..
men vi er ikke 100% sikre på om vi skal døpe el bare ha navnefest da..
pappa`n er ikke døpt selv, så han er ikke heeeeelt med.. men jeg vil det veldig..
så regner meg jeg får den[;)]

vet hvem jeg vil ha som faddere, ca mat..
men aner ikke kirke..liker ikke den jeg ble konfirmert i.. og synes gjøvik kirke blir litt for "stor".. så vi får se det ann litt..

VI har ikke planlagt så mye, men kirken er ikke noe problem siden vi er fra samme sted og begge er døpt, konfirmert og gift i samme kirke. Vi har bestemt en fadder, men vet ikke hvem andre vi skal ha eller hvor mange. Jeg vet også at det fins dåpskjoler på begge sider, så vi kan velge en av dem. Og selvfølgelig skal mamman min bake dåpskake.

Vi begynte faktisk å tenke på dåpen for en stund siden vi ;p Har allerede spurt gudmor og en fadder, og de har begge sagt ja :) Vurderer en fadder til, men har ikke helt bestemt oss. Maten er bestemt, hvor det skal holdes er bestemt, har skrevet ei ca gjesteliste, vet hvor vi skal bestille servietter og hvilke bordkort jeg skal lage :) Dåpskjolen går også i arv :)

Det som bekymrer meg litt er at jeg har lyst til å døpe han i Trondheim, men vi bor i Bodø, så da må jeg sikkert betale en sum til kirka for å få lov til å ha den i Trondheim.

Noen som vet noe angående dette?

Jeg har allerede begynt å tenke på det. Skal prøve å ha den i august, samme helgen som vi forhåpentligvis skal velsigne ekteskapet våres. Da inviterer vi alle i familien ned til der som foreldrene til mannen min bor og har velsignelse forhåpentligvis på lørdagen og dåp på søndagen. Så får vi se om vi trenger lokale eller ikke. Har også tenkt litt på faddere å lurer på om noen i hans familie kan være det. 

ORIGINAL: janpanmarsipan

Jeg er sikkert veldig tidlig ut her, men jeg har begynt å tenke på dåpen jeg. Ikke at babyen har kommet ennå, men det er jo en del som skal planlegges og vi får jo barn i mai slik at de kan jo døpes på sommeren.
Vi (eller les jeg) har begynt å se på dåpskjole. Jeg har en som jeg brukte da jeg ble døpt, men den vil jeg ikke bruke. Mamma skal spandere en ny en på oss og har funnet en som er veldig fin. Gleder meg til å se den.
Og så har jeg tenkt litt på mat og slikt.
Jeg tror jeg må leie et lokale for å få plass til alle som jeg vil invitere til dåpen. De aller fleste er nok på min side da.
Og så har jeg begynt å tenke på faddere. Ja jeg er tidlig ut, men det er jo sånne ting jeg har tid til å tenke på nå da. Er jeg den eneste som har begynt å tenke på det?

Vi har også begynt å tenke på det. Jeg liker å planlegge ting i god tid jeg:-) Har tenkt ut faddere, og dåpskjolen er klar. Har en som mamma sydde til første barnebarnet, og alle barnebarna til nå har brukt den. Så den skal vi bruke og. Har begynt å tenke på lokale, men ikke kirke enda, er veldig usikre:)

bare lurer litt.. ca hvor gammel er babyen når den døpes??
ser noen her vil ha i august..men er det likksom no "fasit" på hvor store de bør være??

Har begynt å tenke litt på det.. Det blir dåp i kirken, enten i august eller september.
Og kommer nok til å ha den slik som vi hadde det til eldstemann.. Med selskap hjemme, og med de fire samme fadderene. (Mine og mannen sine søsken..) [:D]

Jeg er vant til 3 mnd, men det passer ikke når babyen blir født i mai. Da er jo alle på ferie ennå. Og siden broren min bor i England vil jeg gjerne ha det i slutten av august. enten 22. eller 29. og greit for han å vite når han skal komme hjem også. Tror ikke det er noe problem med kirka heller egentlig.

Det som jeg ser for meg som det største problemet er hvilke faddere vi skal ha. Jeg er fadder til to av mine venninners første barn og så vil jeg gjerne ha broren min og stefaren min, men det er 4 stykker og jeg vet at jeg skal ha flere barn og at man kan ha 6 til hvert barn. Sambo kommer mest sannsynlig ikke til å velge noen. Men siden jeg skal ha flere barn senere så vil jeg jo gjerne ha noen faddere til dem også og ikke bruke opp de jeg velger nå. Hvordan kan jeg bare ha tre uten å såre noen?? Og da tenkte jeg på venninnene mine!

Det å ha det hjemme høres ut som en god ide. Vi har stor nok plass i hagen og på verandaen, men problemet da blir om det er styggvær for da har vi virkelig ikke plass.

Jeg er vant til 3 mnd, men det passer ikke når babyen blir født i mai. Da er jo alle på ferie ennå. Og siden broren min bor i England vil jeg gjerne ha det i slutten av august. enten 22. eller 29. og greit for han å vite når han skal komme hjem også. Tror ikke det er noe problem med kirka heller egentlig.

Det som jeg ser for meg som det største problemet er hvilke faddere vi skal ha. Jeg er fadder til to av mine venninners første barn og så vil jeg gjerne ha broren min og stefaren min, men det er 4 stykker og jeg vet at jeg skal ha flere barn og at man kan ha 6 til hvert barn. Sambo kommer mest sannsynlig ikke til å velge noen. Men siden jeg skal ha flere barn senere så vil jeg jo gjerne ha noen faddere til dem også og ikke bruke opp de jeg velger nå. Hvordan kan jeg bare ha tre uten å såre noen?? Og da tenkte jeg på venninnene mine!

Det å ha det hjemme høres ut som en god ide. Vi har stor nok plass i hagen og på verandaen, men problemet da blir om det er styggvær for da har vi virkelig ikke plass.

Du velger jo selv hvem du vil be i barnedåp, og hvem som skal være faddere.
Vi ba bare nærmeste familie i dåpen til gutten vår og brukte søskena våre som faddere, siden jeg har vært fadder til nesten alle barna til brødrene mine.
Kommer til å ta de samma denne gangen også. Mange som gjør det.. [;)]

ORIGINAL: husfrua

Du vlger jo selv hvem du vil be i barnedåp, og hvem som skal være faddere.
Vi ba bare nærmeste familie i dåpen til gutten vår og brukte søskena våre som faddere, siden jeg har vært fadder til nesten alle barna til brødrene mine.

Jeg har ikke lyst til å fornærme noen. Og selv om vi blir en del over 30 stykker i dåpen er det bare den nærmeste familien og faddere med familier. skal du ha de samme fadderne til den nye gutten som til den første?

Jeg har ikke lyst til å fornærme noen. Og selv om vi blir en del over 30 stykker i dåpen er det bare den nærmeste familien og faddere med familier. skal du ha de samme fadderne til den nye gutten som til den første?

Vi blir vel ca 30 stk vi også. Og jeg skal ha de samme fadderene nå som sist ja. Mine to brødre, og søstera og broren til mannen min. Enkelt og greitt! [:)] Hadde tenkt å kanskje velge ei venninne, og kompisen til mannen min til denne gutten her, men da ble det så vanskelig å velge to andre.. For jeg vil så gjerne at begge gutta skal ha fire faddere. Sånn at det blir likt..

Skal ikke ha dåp, men barnevelsignelse. Blir nok på høsten en gang når folk er ferdige med ferie. [:)]

Vi blir vel ca 30 stk vi også. Og jeg skal ha de samme fadderene nå som sist ja. Mine to brødre, og søstera og broren til mannen min. Enkelt og greitt! [:)] Hadde tenkt å kanskje velge ei venninne, og kompisen til mannen min til denne gutten her, men da ble det så vanskelig å velge to andre.. For jeg vil så gjerne at begge gutta skal ha fire faddere. Sånn at det blir likt..

Jeg også tenker at det skal være likt, men hvem skal jeg velge. Jeg kunne egentlig ha valgt tre til hvert barn, for jeg har tenkt litt sånn at det vil bli 3 fra min side og 3 fra sambo sin side, men de han evt skulle ha valgt er alle Jehovas Vitne og det er liksom helt uaktuelt for oss. Så nå passer det med 4 fra min side, men da aner jeg ikke hvordan jeg gjør det til neste barn.

Har samme fadderproblemet her! Dvs, to faddere er klar, en nær venninne og slektning av meg. Jeg og sambo er faddere på begge hennes barn, så jeg vil gjerne ha henne og mannen. Og da tenker jeg at sambo velger to. Fire faddere synes jeg holder. Men så kunne jeg tenkt meg å be broren min være fadder, men synes d er litt rart å be han og ikke samboeren hans. Er fadder til ei venninnes barn. og har alltid trodd jeg skulle be henne være for mitt første barn. Men syns liksom vi har mista kontakten litt. Har også andre aktuelle venninner, men tror ingen av dem egentlig forventer å bli spurt. Man vil jo ikke såre noen.

Hva mener dere andre: Hvis man er fadder på et barn, bør man be barnets foreldre være fadder til egne barn?

ORIGINAL: tenk

Har samme fadderproblemet her! Dvs, to faddere er klar, en nær venninne og slektning av meg. Jeg og sambo er faddere på begge hennes barn, så jeg vil gjerne ha henne og mannen. Og da tenker jeg at sambo velger to. Fire faddere synes jeg holder. Men så kunne jeg tenkt meg å be broren min være fadder, men synes d er litt rart å be han og ikke samboeren hans. Er fadder til ei venninnes barn. og har alltid trodd jeg skulle be henne være for mitt første barn. Men syns liksom vi har mista kontakten litt. Har også andre aktuelle venninner, men tror ingen av dem egentlig forventer å bli spurt. Man vil jo ikke såre noen.

Hva mener dere andre: Hvis man er fadder på et barn, bør man be barnets foreldre være fadder til egne barn?

Automatisk tenker jeg nei, men siden jeg er i den situasjonen selv så blir det så vanskelig for meg å svare. jeg har god kontakt med begge de jeg vil ha da.
Hvis man ikke har så god kontakt så trenger man ikke å velge denne personen da. sånn er jo det bare!

Back
Topp