Noen som har begynt å svare tilbake?

*Fie og Rangen*

Forumet er livet
SOm dere vet har Sofie lenge vært ett troll. Nå har trollet blitt litt værre på ett vis. Nå har hun begynt å svare når hun får "skjenn" for noe galt hun har gjort. Før begynte hun å gråte og kunne kanskje rope "nei nei" eller bli sint og skrike ut, eller bare rulle med øyene og late som hun ikke hører.
Nå svarer hun faktisk tilbake og det er mye vanskeligerer å "håndtere" ting hun gjør galt fordi du føler at hun på en måte vinner litt ved å få siste ordet. Man får jo ikke tiet dem heller.
Flere som svarer og hva gjør dere??
Sier jo til henne at sånn får hun ikke lov til å snakke til oss osv. Da kan hun svare "nei, sånn får ikke du snakke til MEG, DUMMING" osv osv. [&:]
Kjempevanskelig! 

I tillegg har hun også begynt å få helt syke raserianfall. Hun har hatt det før og, men nå tar det helt av noenganger.

Er hun slik i barnehagen og? Eller bare med dere?

Hvordan er HS hos dere der dere bor nå? Kanskje dere skal ta det opp med dem og hvordan du skal håndtere henne.
Man blir veldig hjelpeløs nå de svarer tilbake.
Hun har en utrolig sterk personlighet, og er sta som fy,

Nei gjør ikke det i bhg, dvs det er ganske nytt, fra nå i ferien. Men generelt så viser hun ikke trollet i seg til andre.
Skal ta det opp med HS tror jeg ja for vi føler rett og slett at vi ikke får tatt henne skikkelig. Hun blir jo ikke engang lei seg når vi blir sinte på henne når hun gjør noe galt, ofte blir hun bare sint og svarer. Jeg trodde ikke de begynte med det før på leeeenge enda [&o][&o][&o] 

ingen råd desverre, skulle tro disse trollene vi har er tvillinger i oppførsel!

ORIGINAL: *orkide*

Hva gjør dere da? [8|]

ORIGINAL: *Fie og Rangen*

ORIGINAL: *orkide*

Hva gjør dere da? [8|]

han liker ikke øyekontakt når han oppfører seg dårlig, så vi gir oss ikke før han skjønner at det ikke er lov og ser oss i øynene når vi snakker til han. fungerer ikke hver gang..

ÅÅÅHHH, nettopp begynt her. Han sier imot ALT, og vil ikke høre etter.

Jeg sier "JEG sier NEI", han sier "JEG sier JA!"......[8|][:@] Og slik kan vi holde på en stund.

Igår drev han og løp frem og tilbake med munnen full av mat- jeg sa "Sett deg ned på stolen mens du spiser, du løper IKKE med mat i munnen, plutselig detter du og setter det i halsen!"
"NEI!" svarer han. Jeg tar ham opp og plasserer ham på stolen.

Så skal han sitte sideslengs, baklengs eller bare litt på kanten av stolen- "Jeg SITTER JO på stolen!" sier han frekt (eller roper..) og skyver kroppen frekt mot meg.

Så en munnfull til og av stolen og begynner å ta salto eller noe lignende. Jeg igjen "HØR NÅ! Du KAN IKKE holde på slikt mens du spiser! Enten spiser du PÅ STOLEN ved bordet ellers tar jeg vekk maten!"

En slapp hånd langer ut mot meg..."Dumme mamma!!" Da trår typen til og sier sånt sier man ikke til mamma.
*VRÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆL*........

En liten stund går, han fortsetter å være frekk, og må stå i skammekroken for første gang på leeeeeenge... Vi forklarer han at VI bestemmer og at han må HØRE på oss og gjøre som vi sier.

Er ikke lett nei!!!!!

hihi lurer på hvordan tenårene blir jeg[&:]

jeg tenkr at dere sikkert har prøvd alt mulig, men det eneste forslaget jeg har er å ignorere og gi masse trøst til den som får spydigheter eller trass mot seg. Så her må mor og far sdamarbeide og finne en felles løsning. Ikke minst understreke med korte setninger at du blir lei deg når hun sier dumming og fortelle at du ikke vil leke med en som er sint etc..litt sånn som du ville sagt til meg som voksen hvis jeg hadde oppført meg slik.. er jo derfor de "trasser" egentlig, for å få erfaringer de kan bruke i livet senere når de står alene. Kanskje Sofie blir ekspert på konflikhåndtering når hun er stor?[8D][:D][:D]

var forresten på ferie med en gutt på snart tre år som fant ut at det var veldig effektivt å slå mamman sin når han ikke fikk viljen sin eller ble irrettesatt. Han syns ikke det var så gøy da jeg ba mammaen ikke si så mye, men vise at hun ble lei seg samtidig som jeg ga mammaen masse trøst og omsorg forran gutten. Han slo litt mindre de neste dagene og jeg krysser fingrene for at han slutter med dette snart når det ikke er så spennende lenger.

ORIGINAL: *Junemed4*

er ikke mye mer å gjøre enn å stå på ditt, ikke la dem vinne..
Time out er en grei ting [:)]

Hun tar ikke time out så veldig innover seg dessverre!

Kanskje ta noen leker fra rommet hennes? Det må jo være noe hun "bryr" seg om, som hun ikke får ved "straff".

ORIGINAL: kolibri

hihi lurer på hvordan tenårene blir jeg[&:]

jeg tenkr at dere sikkert har prøvd alt mulig, men det eneste forslaget jeg har er å ignorere og gi masse trøst til den som får spydigheter eller trass mot seg. Så her må mor og far sdamarbeide og finne en felles løsning. Ikke minst understreke med korte setninger at du blir lei deg når hun sier dumming og fortelle at du ikke vil leke med en som er sint etc..litt sånn som du ville sagt til meg som voksen hvis jeg hadde oppført meg slik.. er jo derfor de "trasser" egentlig, for å få erfaringer de kan bruke i livet senere når de står alene. Kanskje Sofie blir ekspert på konflikhåndtering når hun er stor?[8D][:D][:D]

Ja men samtidig er det ikke greit å kalle meg dumming. Men veldig ofte nå så slår, klyper, lugger eller prøver hun å bite hvis hun blir sint og det er IKKE ok. Og som du sier det som funker best er at jeg sier jeg blir lei meg fremfor at jeg er sint osv. Hun vil ikke at mamma skal bli lei seg, men ofte er hun så sint at hun ikke bryr seg der og da.
I dag startet smokkeslutt, og hun fikk ett raserianfall som varte i 40 minutter fra jeg hentet henne i bhg. HYSTERISK! [:(] Men så var det greit resten av kvelden og hun spurte ikke etter smokk.
Jeg synes ofte det er lettere å sette henne på plass når bare jeg har henne, litt fordi hun alltid skal prøve seg mer når pappan er her. Hun hører mer på meg og responderer bedre når jeg straffer henne for noe.

Hvis hun "trasser" mer med/rundt Peder, så kanskje det er en ide at han tar seg av den delen? Og at han følger ditt mønster for irettesettelse?

Ella har også begynt, når jeg sier hun må slutte med noe så får jeg " Åååååhhhhhh", akkurat som en forvokst 14-åring[8|] Til Besten som ba henne bære ut en tallerken med brødskive på, fikk til svar: Bær den sjøl[8|] 

Jeg er veldig FOR en mamma(fri)-ferie snart[:D]

ORIGINAL: Lbaby

Hvis hun "trasser" mer med/rundt Peder, så kanskje det er en ide at han tar seg av den delen? Og at han følger ditt mønster for irettesettelse?

Ella har også begynt, når jeg sier hun må slutte med noe så får jeg " Åååååhhhhhh", akkurat som en forvokst 14-åring[8|] Til Besten som ba henne bære ut en tallerken med brødskive på, fikk til svar: Bær den sjøl[8|] 

Nja, vet ikke helt om det vil hjelpe at han følger "mitt opplegg". JEg tror kanskje det også har noe med formidlingen og der er vi kanskje litt ulike. Peder er nok litt mer hard i kantene enn meg. Ikke nødvendigvis strengere, men litt røffere. Og det virker som hun stadig prøver å provosere han fordi hun vet hun får en reaksjon. Han er lett å trekke opp da, akkurat som henne [8|]

Nja, vet ikke helt om det vil hjelpe at han følger "mitt opplegg". JEg tror kanskje det også har noe med formidlingen og der er vi kanskje litt ulike. Peder er nok litt mer hard i kantene enn meg. Ikke nødvendigvis strengere, men litt røffere. Og det virker som hun stadig prøver å provosere han fordi hun vet hun får en reaksjon. Han er lett å trekke opp da, akkurat som henne [8|]

Du sa det jeg tenkte[8D] Her er også mannen mer hard i kantene enn meg, og igjen forskjellige reaksjonsmønstre. Men her går det mer i å dytte til lillesøsteren enn å provosere noen av oss[8|] Kjøre "over" henne med vogna, så hun går i bakken.

Så jeg føler jeg begynner å merke sjalusien, og det går mest på meg. Når jeg henter dem i barnehagen og skal gi Nora en klem (selvom Ella har fått en klem og gått bort fra meg), så kommer Ella løpende og skal klemme eller opp i fanget.

Er vanskelige greier også nå som nr 2 har kommet  i "trassen". Legger seg ned og bærer seg videre, og skikkelig temperament[&:] Ikke mer baby her i gården, he he

Kanskje ta noen leker fra rommet hennes? Det må jo være noe hun "bryr" seg om, som hun ikke får ved "straff".

Nå er det slutt med smokk og det er vel det hun har brydd seg om. Kanskje kosekluten evt. Hun leker nesten aldri med noe. Bare dukken av og til. Før brukte vi smokkene, men det gjelder å ikke bruke det opp da. Når du har 800 runder om dagen liksom [8D]

Du sa det jeg tenkte[8D] Her er også mannen mer hard i kantene enn meg, og igjen forskjellige reaksjonsmønstre. Men her går det mer i å dytte til lillesøsteren enn å provosere noen av oss[8|] Kjøre "over" henne med vogna, så hun går i bakken.

Så jeg føler jeg begynner å merke sjalusien, og det går mest på meg. Når jeg henter dem i barnehagen og skal gi Nora en klem (selvom Ella har fått en klem og gått bort fra meg), så kommer Ella løpende og skal klemme eller opp i fanget.

Er vanskelige greier også nå som nr 2 har kommet  i "trassen". Legger seg ned og bærer seg videre, og skikkelig temperament[&:] Ikke mer baby her i gården, he he

2 stykker ja. Det er LOVELY! Gleder meg [:D]

Nå er det slutt med smokk og det er vel det hun har brydd seg om. Kanskje kosekluten evt. Hun leker nesten aldri med noe. Bare dukken av og til. Før brukte vi smokkene, men det gjelder å ikke bruke det opp da. Når du har 800 runder om dagen liksom [8D]
`

he he, ja det var de rundene ja[:D]

Jeg er veldig "for" timeout, ihvertfall når ingenting annet hjelper. Dere har prøvd det? Sitter hun stille den tiden hun skal?

Ja men samtidig er det ikke greit å kalle meg dumming. Men veldig ofte nå så slår, klyper, lugger eller prøver hun å bite hvis hun blir sint og det er IKKE ok. Og som du sier det som funker best er at jeg sier jeg blir lei meg fremfor at jeg er sint osv. Hun vil ikke at mamma skal bli lei seg, men ofte er hun så sint at hun ikke bryr seg der og da.
I dag startet smokkeslutt, og hun fikk ett raserianfall som varte i 40 minutter fra jeg hentet henne i bhg. HYSTERISK! [:(] Men så var det greit resten av kvelden og hun spurte ikke etter smokk.
Jeg synes ofte det er lettere å sette henne på plass når bare jeg har henne, litt fordi hun alltid skal prøve seg mer når pappan er her. Hun hører mer på meg og responderer bedre når jeg straffer henne for noe.

Nei det er aldri greit å slå og alt som du nevner..og man må være konsekvent. Tydelig beskjed uten masse forklaring, "Au, nå fikk jeg vondt! jeg vil ikke snakke med deg når du slår" etc..helst en setning uten komma slik at den blir kort og tydelig..ofte så hører bare barna denne setningen..hvis folk starter med "nå vil jeg at du hører på meg, hvis du slår meg så får jeg vondt og det vil jeg ikke at du gjør.." blir det altfor mye for barna å ta inn og de slutter å høre etter første setning.

`

he he, ja det var de rundene ja[:D]

Jeg er veldig "for" timeout, ihvertfall når ingenting annet hjelper. Dere har prøvd det? Sitter hun stille den tiden hun skal?

Time out har vi holdt på med i godt over 1 år. Hun må sitte i trappa nå i 2 minutter, hvis hun flytter seg må hun sitte 2 minutter til. Hun sitter stort sett tiden hun skal, i dag måtte vi starte på nytt. Men greia er at hun ofte ikke er lei seg for å være der. Hun sitter å synger og teller tærne sine og alt mulig piss. Da er det jo ikke noen straff eller?

Guro: Ang det du sier om at jeg ikke vil leke med deg osv, hun bryr seg ikke. Det beste er at jeg blir "lei meg", da kan hun bli lei seg. Også må hun si unnskyld. Men ofte mener hun det ikke, det er bare en frase for henne hvis du skjønner.

Back
Topp