Noen som har barn med astma?

CatieS

Forelsket i forumet
Datteren vår utredes for astma, men har nå blitt like ille som hun var i vinter. Hun hoster til hun brekker seg og kaster opp masse slim, i tillegg til endel feber. Sånn har hun vært i over 1 uke nå, men da vi var på legevakten i stad var CRP på 5 (normalt) og hun ble påvist kun halsbetennelse. Allikevel må vi være hjemme fra jobb med henne og jeg som har startet i ny jobb nå merker at jeg kan miste jobben hvis jeg er mye borte. I tillegg er mannen min endel borte fra jobb fordi hun er syk og han har tatt 3 sykedager på henne denne uken (fordi jeg ikke turte pga ny jobb).

Vi har hørt at vi kan få 20 sykedager for astmabarn og lurer på hvordan man går frem ift dokumentasjon?
Skal ringe fastlegen i morgen og prøve på akutt time, for dette orker vi ikke lenger. Vi vurderer til og med at mannen må slutte og jobbe for at vi skal kunne være hjemme med datteren vår på 14 måneder, uten risk for å miste jobben.

Hvilke stønader/rettigheter har man krav på dersom man ikke kan jobbe pga sykt barn? Hun funker jo egentlig helt greit vanligvis, men det er i juni og juli, når det er som varmest.

Jeg er på gråten fordi jeg ikke orker en runde med dette igjen, i vinter var det helt jævlig og vi sov aldri noen av oss..
Hjelp..!
 
Sønnen vår har muligens astma, men når vi var innlagt på sykehuset med han nå i juli (for andre gang) fikk vi beskjed om at de ikke utreder for det før etter at de har fylt 2 år.
Når vi var på sykehuse fikk han kombinasjon betapred (prednisolon preparat) og ventoline med veldig god effekt. Vi fikk også med oss ventoline hjem. Han har vært syk to ganger på 14 dager nå og da har ventoline hatt god effekt. Jeg har også begynt i ny jobb nå og har allerede vært borte 3 dager, men slik er det. OG det er ingen arbeidsgiver som kan gi noen av dere sparken på grunn av fravær som er relatert til egen eller barns sykdom.
Om man har krav på utvidet "sykt barn periode" vet jeg ikke, men det er jeg ganske sikker på at du enten finner i abeidsmiljøloven eller så kan sikkert NAV eller legen dere svare dere på det.
Lykke til og god bedring til lille!!:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Last edited:
Huff! Ingen god situasjon for noen!

For å få utvidet syktbarn dager må dere søke til NAV,legen må skrive en beskrivelse av den kroniske tilstanden og forklare hvorfor dere trenger ekstra dager.
Vi fikk det pga øre barn så har det vel som regel en til dato, og at man må gi beskjed hvis det skjer endringer i tilstanden (at man ikke sliter med så mye sykdom lengre).

Lykke til!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Mine har infeksjonensrelatert astma, de to største og lillemor viser også tegn til det desverre.

Men når det er sagt så har jrg ingen erfaring ang sykedager, jeg er selvstendig næringsdrivende.
Viss dere får riktig medisin og oppfølging så klarer de som regel hverdagen fint.
Lykke til :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Har fått hastetime etterpå hos en legevikar, men hun virket veldig skeptisk ift hvorfor det hastet så fælt.

Nå har hun hatt høy feber (39) i flere dager og i går gikk den ikke ned før etter halvannen time etter vi ga 125 mg paracet.

Synes det er helt tullete hvis vi ikke skal få innvilget flere sykedager når hun allerede har måtte være hjemme 5 dager på en uke. Og siden vi har to barn har vi kun 20 dager totalt... Når vi bruker opp 405 dager på en uke sier det seg jo selv at det ikke lar seg gjennomføre å kun ha 20 dager for begge voksne fordelt på to barn.. Blir oppgitt av systemet!
 
Tips til mat og drikke som ikke bidrar til mer slim i halsen/brystet?
 
Melke produkter bør dere unngå..
Eller er vann det beste.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp