Noen som har anger på utredning?

Lykkeliten

Glad i forumet
Vi søkte utredning etter anbefaling fra ppt siden de mente for å finne ut hvorfor språket er så forsinket. Jeg har mistenkt lenge adhd for han har så og si alle symptomene til det..
Tenkte også dette var en mulighet for å få hjelp. (føler vi ikke strekker til)
Når vi kom til interjuv fikk vi vite de trodde han har asberger syndrom. Så det er kun det de vil teste han for. Dette kom som lyn fra klar himmel for oss å nå angrer jeg på hele greia..
Tenker vi skulle prøvd å utelukket andre ting som kan være grunn til annerledes oppførsel. Som kan ha samme utrykk som asberger.

Noen andre som har kjent på en slik følse?
 
Tenker du at de tar feil?

Har ikke kjent på en sånn følelse. Men kan absolutt skjønne at man kan føle anger.
 
Tenker du at de tar feil?

Har ikke kjent på en sånn følelse. Men kan absolutt skjønne at man kan føle anger.
Vet ikke helt hva jeg tenker men føler de har tatt et veldig kjapp avgjørelse utover en observersjon på 3 timer. Når jeg nevnte for barnehage og spess ped ble de selv litt overrasket over de valgte å udrede han for det.
 
Jeg har ikke angret selv, men kjenner ei som angret.. forventet Adhd diagnose og barnet fikk lett tilbakestående som diagnose.. mange år siden og de har blitt mye flinkere siden den gang..
Det er du som skal godkjenne utredning..jeg ville ha stolt på at de kan jobben, tenker at all utredning er bra, alt som kan utelukkes eller bekreftes er hjelp. Er kanskje litt skremmende med en asberger diagnose kontra adhd.. men har mange fellestrekk om du sammenligner. Ditt barn er ditt barn og forblir den samme med eller uten diagnose.:love7
 
Jeg synes det er flott at du stiller spørsmål ved utredningen. Jeg mener det er sunt å være skeptisk og påpasselig.
Du skal ikke se bort ifra at grunnen til at dem bare brukte tre timer, er at det kan være veldig lett å se en asberger eller barn i autismespekteret. Jeg kan ofte se det på ganske lang avstand, da jeg har bred erfaring innen dette.

Men så må man også huske at veldig mange som har asberger/autisme også har følgesykdommer. ADHD og touretts er veldig vanlige tilleggssykdommer.

Jeg tenker derfor at det ikke er sikkert at du tar feil. Men at dere på sikt kansje må se på hvorvidt det kan være noen form for følgesykdom i tillegg.

Jeg tenker også at det at du har fått en diagnose, åpner veldig mange dører i forhold til å få hjelp med barnet. Og da vil du jo få hjelpen akkurat ditt barn trenger. Og dere vil bli fulgt opp.

Jeg vil ønske dere masse lykke til! Vær sterk og njemp for barnet ditt :HeartredDu er en supermamma!:Heartred
 
Så gode dere er :Heartpink

Jeg er selvsagt litt skuffet og alt ble så ekte.. Har hørt om folk som sier det var en stor lettelse.. Men dette her er noe helt annet enn en lettelse.. Men vi får ta en ny utredelse om noen år for å se om det kan være feil.. Jeg mener selv at dette er "følger" av å leve uten språk.. Jeg var sen, pappaen min var sen, bestefaren på begge sider var svært sen så.. det ligger jo åpenbart i familien.

På en annen måte så har de sikkert kontroll.. Er vell bare noe med at andre som har sett til barnet vårt i 3 timer kan konkludere med mer enn vi.. Så takk for gode ord! Får oss kanskje til å se litt annerledes på dette.
 
Hvor gammelt er barnet? Noen barn får jo en "diagnose" (hater det ordet fordi det er så stigmatiserende) i barnehagealder og så ser vi når barnet starter på skolen at dette må vi be om en ny utredning og kartlegging på.... så det er kjempefint at du stiller spørsmål og jeg er enig med deg at dersom du fortsatt er usikker om et år eller to, så gå via skolen og få de til å vurdere om de skal sende ny henvisning til PPT. PPT setter ikke autismediagnose, det er det BUP som gjør. PPT antar bare og kan komme med anbefaling om henvisning til BUP. Og husk, du er jo like glad i barnet ditt uavhengig av "diagnose", men dere og de som er rundt barnet ditt får jo kanskje en litt annen forståelse av hvordan det er og dere får kanskje mer hjelp og veiledning.
Uansett så ønsker jeg deg lykke til :)
 
Her ble barnet mitt utredet hos BUP i nesten ett år før hun digg diagnosen Atypisk Autisme, så 3 timer synes jeg var meget lite? Er det PPT som antar å skal sende henvisning til BUP for å få barnet testet? Da vi fikk vite diagnosen ble jeg litt lettet, men også veldig, veldig lei meg. Det gjør vondt mammahjertet å være mamma til et barn med en litt "tyngre" diagnose:( jenta mi hadde veldig lite språk og språkforståelse da hun var yngre. Hun fikk diagnosen da hun var 5 1/2 år. Men jeg elsker henne desto mer for alt det hun må gå gjennom og hun er ei herlig humørspreder:Heartred
 
Vi søkte utredning etter anbefaling fra ppt siden de mente for å finne ut hvorfor språket er så forsinket. Jeg har mistenkt lenge adhd for han har så og si alle symptomene til det..
Tenkte også dette var en mulighet for å få hjelp. (føler vi ikke strekker til)
Når vi kom til interjuv fikk vi vite de trodde han har asberger syndrom. Så det er kun det de vil teste han for. Dette kom som lyn fra klar himmel for oss å nå angrer jeg på hele greia..
Tenker vi skulle prøvd å utelukket andre ting som kan være grunn til annerledes oppførsel. Som kan ha samme utrykk som asberger.

Noen andre som har kjent på en slik følse?


Hvordan går det nå?
 
Den gang ble han ikke diagnosert for autist, bare store ekspressive språkvansker, nå etter han fylte 5 ble det ei ny runde. Da fikk han adhd i tillegg. Det går veldig mye bedre nå selv om utfordringene selvsagt er store enda.
 
Så gode dere er :Heartpink

Jeg er selvsagt litt skuffet og alt ble så ekte.. Har hørt om folk som sier det var en stor lettelse.. Men dette her er noe helt annet enn en lettelse.. Men vi får ta en ny utredelse om noen år for å se om det kan være feil.. Jeg mener selv at dette er "følger" av å leve uten språk.. Jeg var sen, pappaen min var sen, bestefaren på begge sider var svært sen så.. det ligger jo åpenbart i familien.

På en annen måte så har de sikkert kontroll.. Er vell bare noe med at andre som har sett til barnet vårt i 3 timer kan konkludere med mer enn vi.. Så takk for gode ord! Får oss kanskje til å se litt annerledes på dette.
Men stilles asperger-diagnosen så tidlig? Vanligvis får man andre diagnoser innenfor autismespekteret når et barn er så lite.
 
Men stilles asperger-diagnosen så tidlig? Vanligvis får man andre diagnoser innenfor autismespekteret når et barn er så lite.

Asperger diagnostiseres oftere i skolealder eller senere. Diagnosen skiller seg også fra andre diagnoser på autismespekteret ved normal eller bortimot normal språkutvikling, så jeg hadde hatt liten tillit til noen som vurderer asperger på et barn med veldig forsinket språk eller tydelige språkvansker. Det naturlige ville vært å undersøke barnet for andre diagnoser på spekteret og/eller rene språkdiagnoser. Nå ble jo diagnosen i trådstarters tilfelle noe annet enn asperger da, men uansett spesielt å i det hele tatt vurdere den spesifikke diagnosen som en mulighet. :bored:
 
Stor klem til deg:) har selv vart igjennom runden med PPT og BUP. Det var vanskelig mens utredningen sto på men jammen jeg er glad gutten vår fikk diagnose vid 3 års alder:)
jeg vil bare si noe som en psykolog lege sa til meg. HUSK PÅ AT EN DIAGNOSE ER NØKKEL TIL HJELPEN. Det er vond at få en diagnose på sitt barn men tro meg en diagnose gutten vår fikk har hjelpt han og oss kjempe mye:)
 
Back
Topp