Noen som har allergitestet barnet?

Slappfisk med to små

Glad i forumet
Er det noen her som har allergitestet barnet/barna og vil fortelle litt om dette?
Hvor gammelt var barnet, hvordan ble testen utført, hvor lang tid tok det før dere fikk svar osv?

Har allergitestet med en blodprøve. Tok vel endel glass, med stikk i armen. Hun var ganske liten og de fant ikke blodårene, så ble mye hyl og skrik, men glemt etter en flaske varm melk[;)] 

Tror det tok 1 uke før svaret kom...:)

Ja, både blodprøver og prikktest. Flere ganger.
Ved blodprøve tok det en uke før vi fikk svar, med prikktest fikk vi svar umiddelbart.

Testet snuppa da hun var 2, fordi vi så at hun reagerte på egg. Ble tatt vanlig blodprøve, og fikk svar ca en uke etterpå. 
Testet for flere ting da, mens de var igang. [;)]

Tok allergi tester på snuppa når hun var 14 uker ca mot kumelk, og da tok de også tester andre allergier.

Tok blodprøve og rippeprøve, bare små sutring ikke noe hyl[;)]
Fikk svar 10 min seinere

ORIGINAL: *MammaArianna*

Har allergitestet med en blodprøve. Tok vel endel glass, med stikk i armen. Hun var ganske liten og de fant ikke blodårene, så ble mye hyl og skrik, men glemt etter en flaske varm melk[;)] 

Jeg har en hel del allergier og mistenker at snuppa har arvet noen av disse, men legen på helsestasjonen sa at det ikke var mulig å sjekke om hun var allergisk for noe ved hjelp av blodprøve[8|]
Eneste måten var å teste ut hjemme hva hun tåler og ikke ved å kutte ut og legge til en og en matvare osv...

Teiteste jeg har hørt at det ikke er mulig (har tatt blodprøve selv), derfor jeg spør. [:)]

Legen min sa også, etter å ha snakka med barneklinikken på telefon, at det ikke var mulig å teste min sønn for om han reagerer på melk, bare prøve oss frem. Så om jeg trodde han reagerte på melk, så gjorde han sikkert det, men prøv igjen om noen mnd, for de fleste vokser det av seg. (Harald ser ut til å få grønn diare om jeg drikker mye melk... så han får ikke melk selv enda nei) Det finnes tester, men de funker ikke så godt på så små, påsto han. (Guttungen var ca 7 mnd på det tidspunktet)

Det er sant at allergitesting ikke alltid viser riktig på små barn.
MEN, de viser aldri falsk positiv, bare falsk negativ. Det vil si at allergitest som viser ingen allergi hos barn ikke betyr at barnet ikke har allergi.

Angående melk, så ja, det er best å prøve seg frem hjemme.
Det kan også være en intoleranse og ikke allergi.

Da må all melk fjernes fra kosten noen uker, for så å prøve å gi igjen.

ORIGINAL: Slappfisk

Jeg har en hel del allergier og mistenker at snuppa har arvet noen av disse, men legen på helsestasjonen sa at det ikke var mulig å sjekke om hun var allergisk for noe ved hjelp av blodprøve[8|]
Eneste måten var å teste ut hjemme hva hun tåler og ikke ved å kutte ut og legge til en og en matvare osv...

Teiteste jeg har hørt at det ikke er mulig (har tatt blodprøve selv), derfor jeg spør. [:)]

Barnelegen vi var hos sa at det var vanskelig å teste barn for allergier fordi de ikke alltid slår ut, men det går ann. Og vi fikk postivt test på kumelkallergi, ¨så det går ann

ORIGINAL: Slappfisk

Stemmer det som FF sier her! Ikke sånn at man kan få falsk positiv! Så det er jo bedre å ta en blodprøve, og så heller etterpå prøve seg litt fram hvis den viser negativ på alle...! Er så dumt når leger sier sånt og bare regner med at man er helt blåst i toppen og aldri finner utav at man egentlig bare ikke gadd å ta seg bryet med å ta blodprøve!

Jepp, jeg antar det er større sjangs for ein intoleranse enn en allergi, bare nevnte det for legen når vi likevel var der. Han sa at dersom problemet fortsetter ettersom ungen blir eldre, kan vi vurdere å teste ham da. Men jeg tror nok intoleranse er langt mer aktuelt enn allergi. Her i huset er det pollen vi er allergiske mot...

(Vi var der fordi den grønne diaren hans hadde blod i seg. Jeg nevnte i samme farta at den grønne diareen tok slutt da jeg slutta å drikke melk (og kom tilbake da jeg drakk melk ei uke sener, så jeg har holdt meg unna siden). Men siden diareen ble borte, ble også blodsporene i den borte, og vips, no longer any problem. Men når jeg skal teste med melk igjen... så får vi se. Jeg lever ikke 100% melkefritt da, og det funker greit. Nå er det jo bare via morsmelka han får i seg noe da, men han takler at jeg spiser sjokolade, bruker smør på brødet, og ost på pizzaen. Men ikke at jeg drikker melk til maten da.)

Back
Topp