Noen som fullpumper?

Januarbaby 2012 og 2014 <3

Andre møte med forumet
Hei! Er det noen som fullpumper her? Jeg hadde problemer med ammingen helt fra starten av og da hun var fem uker begynte hun å legge på seg for lite og det ble en alt for stor utfordringe å få i henne mat, derfor valgte vi da å slutte å amme. Etter et stor ønske om at hun skulle få i seg morsmelk valgt jeg å prøve å pumpe meg, nå er hun snart 11 uker og jeg fullpumper fremdeles. Jeg startet med å pumpe meg åtte ganger i døgnet, men er nå nede på fire ganger (pumper ikke på natta). I døgnet får jeg ut mellom 1100 og 1200 ml. Det er så mye at jeg får et overskudds måltid i døgnet. Hun spiser 160 ml seks ganger i døgnet. Jeg blir bare sliten av tanken på å måtte gjennomføre øke døgn, det tror jeg nesten ikke jeg kommer til å orke. Når jeg nå pumper meg bare fire ganger i døgnet fører det til at jeg må pumpe veldig lenge om gangen noe som har ført til at jeg har blitt veldig sår. Jeg begynner å bli lei all denne pumpinga og elendigheten den har ført med seg. Og lurer derfor på om det er flere i samme situasjon.

Hvor ofte pumper dere og hvor mye får dere ut? Har noen prøvd nesespray for å øke utdrivingen og hatt god effekt av den?

Har vel egentlig ikke noe jeg skulle sagt i denne saken, siden jeg ammer og ikke har noe problem med det. Men, hvis jeg hadde vært i din situasjon tror jeg nok at jeg hadde sagt til meg selv at jeg har vært kjempeflink som har gitt barnet mitt morsmelk i 11 uker, og sagt meg fornøyd med det og gått over til erstatning. Det virker så slitsomt å drive med pumpinga, så ville nok sluttet og heller kost meg ekstra med babyen min :) Men det er bare meg da...

Jeg har gjort en brystreduksjon og dermed har jeg for lite melk til lillemann. Fullammet i kun ti dager. Han la ikke på seg mer og dermed begynte jeg å pumpe. Har fullpumpet siden da og han er nå vel 11 uker. Pumper 8 ganger i døgnet, også på natten. Har så gutten får 50/50 morsmelk og NAN. Og litt til et overskuddslager slik at han kan få litt lengre enn jeg orker å pumpe.

Det er slitsomt å pumpe hele døgnet, men lillegutt er verdt det. Han fortjener den morsmelken han kan få og så lenge jeg orker skal jeg pumpe. Men jeg har også sagt at det kommer en dag da jeg ikke orker lengre. Og da har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for at jeg slutter.

Jeg er veldig tydelig på at den dagen pumpinga går utover jenta vår så skal jeg slutte. For som du sier kjærligheten er mer verdt enn maten. Jeg skal snart på 3 måneders kontroll og skal prøve å holde ut til da, og ta en ny vurdering i samråd med helsesøster.

Englevakt: Jeg er meget imponert med innsatsen du gjør. Jeg hadde nok aldri holdt ut dersom jeg måttet pumpe meg så mange ganger i døgnet og i tillegg på natta. Så jeg er kanskje heldig som kommer unna med kun fire ganger pumping. Har du prøvd nesespray eller kommer melken kjapt til deg? Sitter du lenge om gangen? Enkel eller dobbel pumpe?

Helt ærlig.. DU er utrolig tøff!! Det der hadde jeg helt sikkert ikke orket, med koking av utstyr og pumpe flere ganger om dagen. Jeg syns det er ork å pumpe en gang i uka. Ja det er rett og slett vanvittig bra!!!

Jeg har ikke prøvd nesespray. Melka kommer fort så jeg har ikke annsett at jeg trenger det. Jeg dobbelpumper og pumper ca 15 min hver gang. Så kommer vasking og koking av utstyr i tillegg. Mating på natt tar fort en time da.

hei...må bare så si at dere er supertøffe damer! her sitter jeg og syns masse og ofte amming er slitsomt. Det skal jeg slutte med...tror ikke jeg hadd klar det dere gjør, men er man i en slik situasjon så gjør man kankje alt!

Stå på damer!

Hva gjør en ikke for lille prinsessa si <3

Prøvde å veksle mellom å amme og pumpe, jeg pumpet rett og slett fordi at jeg liker bedre å gi på flaske, og gutten tar bedre tak da. Pumpet 2 ganger om dagen i 2 uker, syns det ble så ork at jeg heller ammet. :-) 

Dere er flinke som pumper så ofte. ^^

gjør det ikke nå, men med forgje man full pumpet jeg fordi han ikke tok puppen. Tror jeg holdt ut i 3 uker, men jeg hadde kun håndpumpe og det tok vannvittig mye tid (pumpet meg hver 3 time døgnet rundt) og melken var nesten gjennomsiktig i tillegg var jeg deprimert og lei meg pga hele ammingen og pumpingen at jeg fant ut at nå må jeg slutte ellers fører dette til skikkelig depresjon.

Jeg synes du har vært kjempe flink og det er som de andre sier. Kjærlighet er viktigere enn morsmelken. Det beste er at mor og barn har det bra :-) Har dessverre igjen tips til å øke utdrivningen. Det eneste tipset er å pumpe flere ganger.

Jeg pumpet i 8 uker. Pumpet 7 ganger i døgnet og hadde 100-150 ml hver gang på det meste. Jeg prøvde nesespray men det hadde ingen efekt. Lille jenta ble født for tidlig og klarte ikke suge skikkelig. Hun fikk flaske for tidlig og lærte seg aldri å ta brystet. Sluttet å pumpe etter at jeg begynte å få tette melkeganger. Var ingenting som hjalp. Det var alltid et eller begge brystene som var tett. Fikk ikke ut noe melk og da gikk produksjonen ned. Måtte ha økedager titt og ofte, noe som førte til enda mere tette melkeganger. Orket ikke mere da jeg måtte ta smertestillende for å ta meg av jenta mi. Jeg angrer hver eneste dag på at jeg gav så fort opp, selv om jeg vet at det var det eneste riktige.

Maria :D skrev:
Jeg pumpet i 8 uker. Pumpet 7 ganger i døgnet og hadde 100-150 ml hver gang på det meste. Jeg prøvde nesespray men det hadde ingen efekt. Lille jenta ble født for tidlig og klarte ikke suge skikkelig. Hun fikk flaske for tidlig og lærte seg aldri å ta brystet. Sluttet å pumpe etter at jeg begynte å få tette melkeganger. Var ingenting som hjalp. Det var alltid et eller begge brystene som var tett. Fikk ikke ut noe melk og da gikk produksjonen ned. Måtte ha økedager titt og ofte, noe som førte til enda mere tette melkeganger. Orket ikke mere da jeg måtte ta smertestillende for å ta meg av jenta mi. Jeg angrer hver eneste dag på at jeg gav så fort opp, selv om jeg vet at det var det eneste riktige.

Du må ikke angre på det, som legen sa til meg er det viktigst med morsmelk de første ukene. Vær stolt av de ukene du holdt på! :) Du har gjort en kjempe innsats og det er ikke din feil at du fikk tette melkeganger.

Back
Topp