Noen som fortsatt ammer?

Sonja Borge

Gift med forumet
Hvordan går det med dere og ammingen nå?

Jeg stresser meg litt opp i hodet mitt, tror jeg, for jeg bekymrer meg for at han ikke skal få nok. Har kanskje forlest meg på bøker som sier at morsmelk fortsatt skal være viktigste næringskilde...og så er jeg redd for at det kanskje ikke er det lenger. Slik er det hos oss nå:

- Om morgenen vil han som regel ikke ha noe særlig pupp. Han tar en rask sup, som før å fukte munnen, og så er verden så full av spennende ting at han ikke har noen ro til å die.

- Om formiddagen drikker han også en kort sup, men grøten er mer interessant

- Det samme gjelder om ettermiddagen. Så vidt han fukter munnen, men grøt vil han ha.

- På seinettermiddag, før middagsmaten, vil han gjerne ha en grei porsjon.

- Og før leggetid vil han gjerne ha mye.

- Og så drikker han gjerne to-tre ganger med rikelig melkemengde om natta!

For min egen del har jeg enda ikke noe behov for å slutte å nattamme, men jeg er redd han ikke får i seg nok væske på dagen. Er det overdrevet, eller bør jeg gjøre noe for å få ham til å drikke mer. Går dette over når entusiasmen hans over hvor spennende verden er roer seg litt. (Han klarer ikke å drikke noe særlig når han er våken og verden er så interessant.)

Jeg har nok av melk, så dette er ikke noe problem. (Men det kan kanskje bli det, hvis han fortsetter å drikke så lite?)

Jeg vet ikke helt hvordan det skal være selv, men så lenge de legger på seg og har våte bleier er det vel kanskje greit... Her ammes det dagen og natten lang.. annenhver time om dagen og 4-6 ganger per natt. Det går egentlig fint :)

Jeg ammer som bare det. Nå er vesla syk og vil ikke ha noe annet. 

Vet heller ikke hvordan det egentlig skal være, vesla har egentlig ikke vært så intressert i annen mat så går for det meste i pupp enda!

Jeg ammer enda :) Her varierer det hvor mye han spiser, han er også opptatt av verden rundt seg, men hvis han er sulten og sliten spiser han som oftest en god stund. har ikke noe fast mønster på det, han får ofte ca sånn kanskje:

7-8 pupp
9    prøver vi å innføre grøt etterfulgt av pupp
10-11 pupp når han står opp etter dupp
12-13 pupp før han legger seg igjen
15-16 pupp
18        grøt
19-20 pupp før senga
23-24 pupp
02 pupp
05 pupp

vet ikke helt om dette ble reelt, veldig mange måltid her (men noen ganger er det jo bare en sup pupp da), får prøve å sjekke i dag hvor ofte han faktisk får :P

Vet ikke hvor mye de egentlig behøver, men veskemengden i grøt og annen mat skal vel også i regnes total veskemengde, så de trenger nok mindre når de begynner med fast føde. Her er mm hoved næringskilde enda for det er bedrenset hvor mye annen mat han vil ha.

Ammer enda, lille gutt nekter å ta flaske, han var veldig flink når han var mindre. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å ta flaske.

Jeg ammer fortsatt småen ganske mye. Han får alltid melk i forbindelse med måltidene sine, men det varierer mye hvor mye han spiser til hvert måltid. Han har første måltid om morgenen i halv-seks-seks-tida og da spiser han gjerne en hel del før han sovner igjen. Når han våkner og er klar for neste måltid i 8-9-tida er han som regel bare middels interessert, spiser litt, men ikke så mye. Så er det grøt til frokost rundt halv ti og melk og frukt til formiddagsmat og melk og grønnsaker til middag og melk og grøt til kvelds. Disse varierer det mye hvor mye melk han spiser til, men litt blir det nå. I tillegg blir det litt melk på sengekanten. Tror nok han får i seg nok melk, men han bruker mye kortere tid på hvert måltid nå.

Back
Topp