Noen som faller mellom barken og veden? (Fødselspenger)

Sonne

Andre møte med forumet
Er det flere som har studert men som ikke har fått opptjent penger hos nav?

Jeg holder på med et fulltidsstudie som er ferdig nå til jul. Etter jul fortsetter jeg med et deltidsstudie som er ferdig i juni. Vurderer å melde meg opp til enda et studie etter jul slik at jeg kan få fødselspenger fra Lånekassen. Er det flere som er i samme situasjon?

Last edited:
Jeg studerte fulltid da jeg fikk førstemann. Jeg hadde et års permisjon mellom to studieår og fikk fødselspenger fra lånekassen det året jeg gikk hjemme (det tilsvarer det man får i lån og stipend). Fikk i tillegg engangsstønad. Hvis du skal kvalifisere til å få fødselspenger fra lånekassen må du ha et studie "på vent", altså at du har et studie å komme tilbake til etter endt permisjon. Dersom mor ikke har opparbeidet permisjonsrettigheter, får ikke far permisjon.

Ikke helt det du spurte om ser jeg nå, men hvis jeg var deg ville jeg prøvd å studere slik at jeg fikk fødselspenger fra lånekassen. Har du tenkt til å ta permisjon?

Når har du termin? Du rekker ikke jobbe akkurat 6 mnd da? Evt. begynne å jobbe litt nå snart.

Sent from my iPhone using BV Forum

Termin er 29/6. Vurderer å ta et årstudie nå til våren. Da har jeg studieplass på vent mens jeg er i permisjon.
Har hatt et fulltidsstudie og et deltidsstudie denne høsten. Det har vært mye, hvertfall med tanke på kvalmen i det siste.

Er det noen som vet om det går an å kombinere to deltidsstudier og få fødselspenger hos Lånekassen? Eller må jeg ha et fulltidsstudie og ta deltidsstudiet mitt i tillegg?

Når har du termin? Du rekker ikke jobbe akkurat 6 mnd da? Evt. begynne å jobbe litt nå snart.

Hei! Ville gjerne ha jobbet, men føler det er vanskelig å bli ansatt når man allerede er gravid, og i tillegg er i dårlig form pga kvalme/oppkast.

Får jeg lov å kuppe litt her nå? :-/ lurer på om man mister rett på penger om man jobber mindre enn 6 mnd.

Man må ha jobbet 6 av de 10 siste månedene for å få rett til støtte. Om man er sykmeldt fra jobb, regnes det som om man er i jobb. Om mor ikke har rett til støtte, mister også far sin rett til støtte ved permisjon, etter hva jeg har skjønt. Man får en engangsstøtte som student + frysing av lån osv.+ noen skattefordeler eller noe, men det er snakk om mye mindre penger da.

Termin er 29/6. Vurderer å ta et årstudie nå til våren. Da har jeg studieplass på vent mens jeg er i permisjon.
Har hatt et fulltidsstudie og et deltidsstudie denne høsten. Det har vært mye, hvertfall med tanke på kvalmen i det siste.

Er det noen som vet om det går an å kombinere to deltidsstudier og få fødselspenger hos Lånekassen? Eller må jeg ha et fulltidsstudie og ta deltidsstudiet mitt i tillegg?
Det bør jo være mulig å kombinere to deltidsstudier.

Kan pappaen ha rett til noe om mammaen ikke har mulighet å jobbe pga sykdom?

Vet iallfall om et tilfelle der far ikke hadde rett på støtte under perm, fordi mor ikke hadde tjent minstebeløp for støtte i løpet av 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Hva det er nå, står vel på nav. Det var rundt 35000 (totalt på denne tiden). Er du over det har du rett til støtte, og da har også far rett til støtte. Om du er syk eller ikke har ikke noe å si om du ikke er sykmeldt fra noe. Om du er sykmeldt fra jobb, får du jo sykepenger, og far har rett til støtte pga det. Farens rett til støtte har å gjøre om mor har rett til støtte. Urettferdig. Om du er sykmeldt fra studier, har du sikkert rett på støtte fra Lånekassen, men tror ikke du/far får noe fra NAV annet enn engangsstønad.

Vet iallfall om et tilfelle der far ikke hadde rett på støtte under perm, fordi mor ikke hadde tjent minstebeløp for støtte i løpet av 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Hva det er nå, står vel på nav. Det var rundt 35000 (totalt på denne tiden). Er du over det har du rett til støtte, og da har også far rett til støtte. Om du er syk eller ikke har ikke noe å si om du ikke er sykmeldt fra noe. Om du er sykmeldt fra jobb, får du jo sykepenger, og far har rett til støtte pga det. Farens rett til støtte har å gjøre om mor har rett til støtte. Urettferdig. Om du er sykmeldt fra studier, har du sikkert rett på støtte fra Lånekassen, men tror ikke du/far får noe fra NAV annet enn engangsstønad.
Hva om man er varig ufør da? Da har man vel ikke rett til noe...? Bare engangsstønad?

Ingen aning...og jeg var rimelig syk med siste, så jeg lurer på om mannen har mulighet å være hjemmeværende på slutten...:-/

Om han får lønnet omsorgsperm for å ta seg av deg, er nok opp til arbeidsplassen. Tror ikke man har rett på det. Om du er syk etter at ungen er født, kan du sykmelde deg og han få lønnet perm (så lenge dere har tjent nok til å få støtte 6 av de 10 siste mnd). Uførepensjon/sykepenger/svangerskapspenger regnes som inntekt.

Jeg er ferdig med studier til jul. Og jobber 50% stulling utenom. Så har iallefall sikra meg de 50% om jeg ikke får til noe mere.

De regner ut i fra antall studiepoeng, så du kan fint ha to deltidsstudier så lenge du oppnår 30 stp per semester (har du ikke det, regnes fødselspengene ut fra hvor mange studiepoeng du har tatt/tar). Har du en studieveileder på høgskolen/universitetet kan du ta kontakt med dem, de har garantert vært borte i det før og vet hva du har krav på..

De regner ut i fra antall studiepoeng, så du kan fint ha to deltidsstudier så lenge du oppnår 30 stp per semester (har du ikke det, regnes fødselspengene ut fra hvor mange studiepoeng du har tatt/tar). Har du en studieveileder på høgskolen/universitetet kan du ta kontakt med dem, de har garantert vært borte i det før og vet hva du har krav på..

Skjønner! Deltidsstudiet jeg tar gir 30 fagskolepoeng (15 hvert semester). Noen som vet om det går an å kombinere 15 fagskolepoeng og 15 studiepoeng for å regnes som fulltidsstudent? Begge studiene støttes av Lånekassen.

Dette semesteret tar jeg 30 studiepoeng fra Universitet og 15 fagskolepoeng over nettet. Jeg er altså 150% student. Må melde meg opp til det samme til våren dersom ikke fagskolepoeng og studiepoeng lar seg kombinere. Setter stor pris på innspill dersom noen vet noe om dette? :)

Last edited:
Det jeg fikk beskjed om på nav var att det bare var å søke jobb, ville ikke få noe støtte derfra. Såfremt jeg ikke tjener over engangstønaden så blir det permisjonspenger, litt ihvertfall.

Back
Topp