Noen som er våkene på denne tiden?

mammatilgutt

Elsker forumet
Har hatt vondt i halsen siden torsdag, men i dag har det blitt skikkelig ille. Snakket med legevakten rundt 20.00 i dag og ho ville egentlig ha meg inn til en sjekk. Men problemet er at jeg er alenemamma så kan jo liksom ikke reise fra guttungen så da har e time i morra kl 10.00(søndag). Men fy å vondt e har i halsen, er et rent hel**te å svelge og føler det er vanskelig å puste igjennom munnen.. burde e vekke guttungen for å mest sannsynlig sitte på legevakten i flere timer med en trøtt å grinete unge som egentlig ikke trenger å være der?

Ingen som har mulighet til å passe?

Om det er så gale at du sliter med å puste vil jeg absolutt råde deg til å dra på legevakten.
Har du prøvd med enten varm eller kald drikke, honning?

Ingen som har mulighet til å passe?

Om det er så gale at du sliter med å puste vil jeg absolutt råde deg til å dra på legevakten.
Har du prøvd med enten varm eller kald drikke, honning?

Nei ingen som kan passe :/ hvis e drikker kald eple juice så hjelper det akkurat i det e svelger men er like ille etterpå :( liker heller ikke te. Jeg får puste men følelsen av å ha vanskelig for å pust er der :/ veldig vanskelig å forklare :/ regner med at det kanskje kan være streptokokker? :/

Nei ingen som kan passe :/ hvis e drikker kald eple juice så hjelper det akkurat i det e svelger men er like ille etterpå :( liker heller ikke te. Jeg får puste men følelsen av å ha vanskelig for å pust er der :/ veldig vanskelig å forklare :/ regner med at det kanskje kan være streptokokker? :/
Kan høres slik ut :( Ingen hjelp i smertestillende heller?

Hvilke smertestillende tror du vil hjelpe da?
Men streptokokker er vel ikke livsfarlig vel? :/ aldri hatt det før :/
Streptokokker er en bakteriell halsbetennelse. Ved streptokokkbetennelse er mandlene inne i halsen (tonsillene) hovne og røde, ofte er det også hvitt belegg eller hvite prikker på mandlene. Som regel er lymfeknutene på halsen sterkt oppsvulmede og ømme. Paracet anbefales og det kreves som oftest en pencillinkur siden det sjeldent forsvinner uten pencillin.
Fra gammelt av kunne folk gå lenge ubehandlet og det kunne da føre til giktfeber og nyrebetennelse, men dette er ekstremt sjedent i dag og det er da snakk om at du går leeenge ubehandlet. Antibiotika tar knekken på det og det holder rikelig å få i morgen eller mandag.

Kan også være du bare har akutt halsbetennelse fra virusinfeksjon. Det gjør vondt å svelge og mandlene er ofte hovne med hvitt pussbelegg, men går som oftest over av seg selv. I noen tilfeller kan det utvikle seg til bakterieinfeksjon som nevnt over. Holder som oftest med paracet og går over på noen dager.

Streptokokker er en bakteriell halsbetennelse. Ved streptokokkbetennelse er mandlene inne i halsen (tonsillene) hovne og røde, ofte er det også hvitt belegg eller hvite prikker på mandlene. Som regel er lymfeknutene på halsen sterkt oppsvulmede og ømme. Paracet anbefales og det kreves som oftest en pencillinkur siden det sjeldent forsvinner uten pencillin.
Fra gammelt av kunne folk gå lenge ubehandlet og det kunne da føre til giktfeber og nyrebetennelse, men dette er ekstremt sjedent i dag og det er da snakk om at du går leeenge ubehandlet. Antibiotika tar knekken på det og det holder rikelig å få i morgen eller mandag.

Kan også være du bare har akutt halsbetennelse fra virusinfeksjon. Det gjør vondt å svelge og mandlene er ofte hovne med hvitt pussbelegg, men går som oftest over av seg selv. I noen tilfeller kan det utvikle seg til bakterieinfeksjon som nevnt over. Holder som oftest med paracet og går over på noen dager.

Får hive i meg paracet nå da :P takk for infoen :) er så å si aldri syk så er helt ukjent for meg dette :P så får e se hva legen sier i morra :)

Får hive i meg paracet nå da :p takk for infoen :) er så å si aldri syk så er helt ukjent for meg dette :p så får e se hva legen sier i morra :)
Har du noe feber da?
Ta paracet og drikk iskald drikke. Varm drikke kan lindre der og da, men er i en temperatur bakterier trives godt i. Iskald drikke kan ofte gi mye bedre lindring :)

Har du noe feber da?
Ta paracet og drikk iskald drikke. Varm drikke kan lindre der og da, men er i en temperatur bakterier trives godt i. Iskald drikke kan ofte gi mye bedre lindring :)

Feber har kommet å gått, feberen var værst på torsdag kveld, da lå e under dobbeldyna på sofaen å frøys med 40 i feber :/

Feber har kommet å gått, feberen var værst på torsdag kveld, da lå e under dobbeldyna på sofaen å frøys med 40 i feber :/
God bedring hvertfall. Håper det går raskt over :)

Hadde det på samme måte sist jeg var syk. Så kjenner igjen følelsen av at en "ikke får puste". Det er fordi mandlene er så hovne at det er lite pusterom. Her ble ihvertfall mandlene så store at de begge lå helt inntil drøvelen. Så å snakke var også helt grusomt.. Reise aldri til legen fordi det gikk fort over. På apoteket hadde de lite å tilby pga amming..Men her hjalp det med halstabletter. Og sitte oppreist i sengen. Ville ventet til timen kl 10. Er nok ikke alvorlig i den forstand at du må inn med en gang. Håper de gir deg noe som kan hjelpe. God bedring❤️

Back
Topp