Noen som er utd. REVISOR/studerer?

©Smartass

Forumet er livet
Ja.. hva skal man si..[:-]

Hvor hardt er det? Utdanningen altså..

Er matematikken jeg grubler mest på..
Emnet gir en innføring i matematisk analyse, og innledes ved en repetisjon av helt grunnleggende matematiske begrep og regneteknikker. For funksjoner i en variabel ser man på: Derivasjon, integrasjon, kurvedrøfting og optimering. Deretter kommer eksponensial- og logaritmefunksjoner, og grunnleggende finansmatematikk. I funksjoner av flere variabler ser man på partiell derivasjon og ekstremalproblem.

Sitter litt igjen med en følelse av "ihhh[X(]"
Men det er 6t-fag i første semester, så hvis det er såpass overkommelig at selv mor (jeg[8D]) kan, med litt innsats, så ser jeg ikke så mørkt på resten.[:)]

Hvor mye matte har du hatt på videregående?
Og hvordan gikk det?

Jeg kjenner flere som har både revisor, øk-ad, og siviløkonom-utdannelse (mye samme fag, iallefall i begynnelsen av utdannelsen)
De sier at matten er helt grei, men samtilige har vel hatt matte både i 2. og 3 klasse på videregående (den matten som i gamle dager het 2MY og 3 MY), og fått 4 eller 5 både i standpunkt og eksamen.
(Ja, jeg gikk på vgs i gamledager, da man hadde tall-karakter)

Jeg er revisor, hadde bare den enkleste matten på videregående. Er elendig i måtte :) hadde en 3 er fra vider[gående. Vi hadde bare måtte første året på høgskolen og den var lett, ikke bekymr deg for den. Er god på system og bokføring ikke matte.

ORIGINAL: Oline V2

Og hvordan gikk det?

Jeg kjenner flere som har både revisor, øk-ad, og siviløkonom-utdannelse (mye samme fag, iallefall i begynnelsen av utdannelsen)
De sier at matten er helt grei, men samtilige har vel hatt matte både i 2. og 3 klasse på videregående (den matten som i gamle dager het 2MY og 3 MY), og fått 4 eller 5 både i standpunkt og eksamen.

Jeg hadde bare MY-matten, gikk yrkesfag, men hadde valgfag i tillegg på GK. Så 5 timer lett-matte i 1.klasse[8D]
Klarte en 3 i standpunkt, men hadde 2 til jul.[8D]
Kan nok klandre min manglende interesse noe, mitt høye fravær noe, og det siste.. de derre grafene på kalkisen skjønte jeg ikke bæret av.[X(]
Så jeg er ikke god i all slags matte.. Men jeg er i grunn skoleflink.[:)]

Som jeg nevnte i den tråden min i går, så gikk jeg ut av allmenn-påbygg med 4 i snitt - og det er ingenting som tyder på skoleflink der[X(] Men mtp at jeg gjorde 1 lekse i løpet av året, og ellers aldri leste, var ute til kl.5 nettene før eksamen og sånn[8D] Så kan jeg nok om jeg vil nå som jai ar våksen[:-]

Men det var den matten..[X(]

(Edit: Bare 2MY jeg mener, såklart[;)] )

ORIGINAL: lona

Jeg er revisor, hadde bare den enkleste matten på videregående. Er elendig i måtte :) hadde en 3 er fra vider[gående. Vi hadde bare måtte første året på høgskolen og den var lett, ikke bekymr deg for den. Er god på system og bokføring ikke matte.

Ja?[:)] Dette (ikke nødvendigvis revisor, men noe i den retningen) har egentlig vært det eneste jeg har hatt lyst til helt siden vgs., men jeg har avfeid det pga matten.. Men nå hører jeg flere si det du sier, og blir litt optimistisk..?[:-]

Jeg er ikke dårlig i matte-matte, hoderegning, pluss og minus og posent[8D] Men grafer og jeg vet ikke hva var ikke mitt felt, og som jeg forsto er det en del sånt også..?[X(]

ORIGINAL: smartass

Og hvordan gikk det?

Jeg hadde bare MY-matten, gikk yrkesfag, men hadde valgfag i tillegg på GK. Så 5 timer lett-matte i 1.klasse[8D]
Klarte en 3 i standpunkt, men hadde 2 til jul.[8D]
Kan nok klandre min manglende interesse noe, mitt høye fravær noe, og det siste.. de derre grafene på kalkisen skjønte jeg ikke bæret av.[X(]
Så jeg er ikke god i all slags matte.. Men jeg er i grunn skoleflink.[:)]

Som jeg nevnte i den tråden min i går, så gikk jeg ut av allmenn-påbygg med 4 i snitt - og det er ingenting som tyder på skoleflink der[X(] Men mtp at jeg gjorde 1 lekse i løpet av året, og ellers aldri leste, var ute til kl.5 nettene før eksamen og sånn[8D] Så kan jeg nok om jeg vil nå som jai ar våksen[:-]

Men det var den matten..[X(]

(Edit: Bare 2MY jeg mener, såklart[;)] )

Ofte kommer man langt med å være litt oppegående, og har litt interesse og pågangsmot.
Tror nok det går kjempebra.

Meld deg på et forkurs, så får du "varmet opp" litt.
Jeg var i min ungdoms vår en reser i matte, men er ganske rusten nå, gitt...

Ofte kommer man langt med å være litt oppegående, og har litt interesse og pågangsmot.
Tror nok det går kjempebra.

Meld deg på et forkurs, så får du "varmet opp" litt.
Jeg var i min ungdoms vår en reser i matte, men er ganske rusten nå, gitt...

Takk. Åh, nå grubles det på høygir.[:D]

Jeg går økad første året nå, og sliter veldig med matten. (man kan gå økad i to år også gå over på revisjon)

Man bør ha hatt matte alle tre årene på vgs, med relativt grei karakter, eller iallefall forstå matte.
55% av 90 i vår klasse strøk eller fikk E på eksamen. Mange var folk som var relativt greie i matte på vgs.

ORIGINAL: FancyPants

Jeg går økad første året nå, og sliter veldig med matten. (man kan gå økad i to år også gå over på revisjon)

Man bør ha hatt matte alle tre årene på vgs, med relativt grei karakter, eller iallefall forstå matte.
55% av 90 i vår klasse strøk eller fikk E på eksamen. Mange var folk som var relativt greie i matte på vgs.

Neimen huffda..[X(] Det er jo akkurat samme matte, er det ikke..?[&o]

ORIGINAL: smartass

Neimen huffda..[X(] Det er jo akkurat samme matte, er det ikke..?[&o]

Utifra det du skriver så er det det altså.. Stykprosenten lå på 34% i min klasse, noe som visstnok ikke er så uvanlig. Men det er MANGE.
Nå hadde vi en foreleser som ikke var så god på å lære bort, men uansett var matten veldig vanskelig, syns jeg. Og jeg jobbet mye med faget. Jeg tror det er veldig viktig å ha grunnkunnskapene i orden iallefall. Hvis ikke har man ikke sjans. På det halvåret vi hadde matte var vi igjennom pensum for 2 og 3 kl på vgs pluss litt ekstra. De fleste som gjorde det greit i klassen min sa at de ikke hadde hatt sjans hvis de ikke hadde vært igjennom det tidligere. Jeg sluttet jo med matte etter 1 klasse på vgs, og har ikke hatt matte på 12 år, så..

Det er mye mulig at du klarer det mye bedre enn meg da! Det er jo bare min subjektive oppfattelse av hvordan matten var for meg.[;)]

Jøss hvilken skole går du på? På vår var matte et av de fagene med lavest stryk %. Men tror det kommer veldig an på læreren. Var jo lite i pensum..

Jøss hvilken skole går du på? På vår var matte et av de fagene med lavest stryk %. Men tror det kommer veldig an på læreren. Var jo lite i pensum..

Høyskolen i Vestfold. Foreleseren vår hadde ikke undervist matte for økonomistudenter før, og det merktes. Utrolig god faglig, elendig pedagogisk..
Vårt pensum var ikke så lite, syns jeg. Boka var vel på en 600 sider, var igjennom 2+3 kl.pensum pluss litt ekstra finansmatte i løpet av ett semester.
Læreren sa at vi måtte jobbe i 4 timer daglig med matte for å henge med, det kom i tillegg til alle forelesninger. Når man har fire andre fag som også trenger arbeid er det nesten umulig å få til det. Iallefall for meg som er alene m mini.
Var iallefall MANGE i min klasse som sleit fryktelig, men det betyr jo ikke at HI vil slite da. Bare hvordan jeg og flere med meg følte det.[8D]

Uff hørtes slitsomt ut. Vi slapp en del av boka var ikke alt som var pensum for oss. Også hadde vi en veldig god lærer.

Uff hørtes slitsomt ut. Vi slapp en del av boka var ikke alt som var pensum for oss. Også hadde vi en veldig god lærer.

Det var ikke noe gøy, nei. Jeg var sikker på at det var manglende motivasjon som gjorde at jeg ikke gjorde det bra på vgs, men tydeligvis så er matte rett og slett vanskelig for meg. Var et lite slag i ansiktet å slite sånn, men jeg gir meg ikke.[:)]

Læreren vår skal ikke undervise økadstudenter mer etter dette, så neste år er det en annen foreleser der. Jeg satser på å ta opp igjen matten da, tror jeg..

Ja når 90% gjør det så dårlig tenker jeg det er noe galt med opplegget ikke dere...

[X(]

Nå skal jeg ikke gi opp tanken enda, skal vurdere det videre.. MEN dersom det viser seg at jeg må innse realiteten, at jeg ikke er noen mattehjerne[8D] er det noe annet i samme bane jeg kunne vurdere..?[:-]

Matten i selve JOBBEN er vel ikke så hard, det er "bare" det å komme seg igjennom det på skolen..? Eller?[8D]

Nå har jeg aldri jobbet som revisor, men kan aldri tenke meg at det er noe spesielt vanskelig matte i jobben. Det er jeg sikker på du greier[:D] Jeg syns matten i 3.klasse på videregående var vanskelig, og jeg greide meg nå gjennom matten på øk/adm uten særlig problemer (iallefall ikke som jeg husker nå..[:)]) Husker ikke hva jeg fikk i karakter da..

ORIGINAL: Jane2

Nå har jeg aldri jobbet som revisor, men kan aldri tenke meg at det er noe spesielt vanskelig matte i jobben. Det er jeg sikker på du greier[:D] Jeg syns matten i 3.klasse på videregående var vanskelig, og jeg greide meg nå gjennom matten på øk/adm uten særlig problemer (iallefall ikke som jeg husker nå..[:)]) Husker ikke hva jeg fikk i karakter da..

Musikk i mine ører[8D]

Veit du kan klare det!!! [:D]

ORIGINAL: hissigproppen

Veit du kan klare det!!! [:D]

[:D]

Jeg veit ikke, men tror.. alt annet enn matten, der er jeg usikker gitt.[X(]

Jeg har jo alltid trodd at det er for vanskelig, men så har jeg "hørt" at det ikke er så ille som jeg har sett for meg.. men så ser du nå her da.. hmpf.[&:] [X(]

Back
Topp