noen som er sykemeldte allerede?

Marieaa

Blir kjent med forumet
jeg er sykemeldt på min første uke pga veldig lavt blodtrykk. det er veldig forstyrrende, kan ikke gjøre alt av husarbeid pga det

Uff, ja, det er ikke noe særlig... [emoji53] Jeg er sykemeldt og ble det denne uken da jeg begynte å slite veldig med ekstrem kvalme. Føler meg bedre nå så spørs om jeg avbryter sykemeldingen om formen fortsetter å bli bedre[emoji4]

Jeg er 50 % sykemeld, men ikke pga graviditet ;)

Har i hele høst slitt med til tider store smerter i hælen (plantar fasiit).
Skal til legen igjen neste torsdag, regner vel med å fortsette sykmeldingen da helen ikke er blitt noe bedre (kan jo ikke behandle med kortison og betennelse dempende nå...), og omstendighetene bidrar tillat formen heller ikke er helt på topp. Kvalmen kommer mer og mer...

Ble sykemeldt i går pga kvalmen. Sliter med å få i nok mat, og her er det ikke morrakvalme. Heldøgnskvalme! :depressed:
Håper det gir seg fort, men er forberedt på at det tar en stund.... :dead:

Jeg er tillkallingsvikar og trenger heldigvis ikke sykemelding. Tar kun jobb de dagene jeg klarer.

Jeg er tillkallingsvikar og trenger heldigvis ikke sykemelding. Tar kun jobb de dagene jeg klarer.

Dette taper du vel ganske mye penger på i lengden? Vet ikke hvor du jobber, men du får jo utbetalt et gjennomsnitt av det du har tjent, om du leverer sykemelding.

det er da ingenting galt med å ta ut sykemeldinger. det er bedre med fast jobb en vikariat når man er syk[emoji4]

Ikke nødvendigvis. I de fleste tilfeller vil du få betalt sykepenger utregnet ut i fra et gjennomsnitt av det du har tjent de siste månedene.

Dette taper du vel ganske mye penger på i lengden? Vet ikke hvor du jobber, men du får jo utbetalt et gjennomsnitt av det du har tjent, om du leverer sykemelding.
Kan ikke ta ut sykemelding. Det står i kontrakten min at de er ikke pålagt å gi meg jobb og jeg er ikke pålagt å ta jobbene jeg får tildelt. Firmaets måte å sikre seg mot å utbetale sykepenger tror jeg.

Det finnes uansett regler for når man er sykmeldt som ekstrahjelp. Har man over lengre tid, 3 mnd. Eller mer jobber jevnt uten 14 dager pause har man etter trygderettspraksis krav på sykepenger fra arbeidsgiveren i arbeidsgiverperioden.

Og du vil ha krav fra nav!

Jeg har jobbet i nav og jobber nå som juridisk rådgiver på trygd og personvern i et privat firma (bare så du ikke tror jeg trekker dette ut fra det blå)

Kan ikke ta ut sykemelding. Det står i kontrakten min at de er ikke pålagt å gi meg jobb og jeg er ikke pålagt å ta jobbene jeg får tildelt. Firmaets måte å sikre seg mot å utbetale sykepenger tror jeg.

Etter 16 dager er det nav som betaler. Da regnes det ett gjennomsnitt av hva du har tjent over en gitt periode. På lik måte foreldrepenger regnes ut :)

Absolutt alle har krav på sykepenger så lenge de har vært i arbeid i over 4 uker osv. Ingen arbeidsgiver kan på noen måte sikre seg mot å betale ut sykepenger til ansatte. Blir du sykemeldt vil arbeidsgiver betale ut ert gjennomsnitt av hva du har tjent de siste mnd de første 16 dagene, så vil nav overta utbetalingene. Sykepenger gjelder som grunnlag for foreldrepenger på lik linje med vanlig lønn, dette for å sikre at man ikke skal tape penger på å gå gravid og være i foreldrepermisjon[emoji5]

Absolutt alle har krav på sykepenger så lenge de har vært i arbeid i over 4 uker osv. Ingen arbeidsgiver kan på noen måte sikre seg mot å betale ut sykepenger til ansatte. Blir du sykemeldt vil arbeidsgiver betale ut ert gjennomsnitt av hva du har tjent de siste mnd de første 16 dagene, så vil nav overta utbetalingene. Sykepenger gjelder som grunnlag for foreldrepenger på lik linje med vanlig lønn, dette for å sikre at man ikke skal tape penger på å gå gravid og være i foreldrepermisjon[emoji5]

Nesten riktig. Arbeidsgiver vil ikke betale deg gjennomsnitt de 16 første dagene. Men de må betale deg de dagene du er satt opp vakter på. Etter de 16 dagene sender lønnskontoret ut en gjennomsnittsberegning til nav, og nav betaler :) det jobben din sier er sikkert at de ikke betaler selv. ( det er nesten bare statlig og kommunale arbeidssted som gjør) som hun over sier. Har du krav så lenge du har jobber over 8 uker ( 4 uker i ia bedrifter)

Problemet mitt er at jeg har ikke har hatt vakter siden september. Men samtidig så føler jeg ikke behov for sykemelding enda. Skal i møte med sjefen på mandag og da skal jeg få vite om jeg får noen vakter framover.

Men hva har du tenkt å gjøre senere i graviditeten om du trenger da? Det er jo bare en mnd. Er vell en regel på man må ha vært i jobb 6 av de 10 siste mnd. Hva jobber du med?

Jeg har vært sykemeldt i 14 dager. Har vært ekstremt tungpustet og sliten pga pusten trodde jeg. Har tatt utrolig masse blodprøver uten å tenke tanken på at jeg kunne være gravid. Testet positivt i går 10 dager etter forventet mens.

Ikke nødvendigvis. I de fleste tilfeller vil du få betalt sykepenger utregnet ut i fra et gjennomsnitt av det du har tjent de siste månedene.
ja, har man da 100% fast jobb (og har jobba før sykemelding) så vet man jo hva man vil få utbetalt kontra hvis man er vikar og kun jobber når man er frisk.

Jeg begynte å jobbe fullt fra august for å få mest mulig i permisjon [emoji184]

Jeg har vært sykemeldt i 14 dager. Har vært ekstremt tungpustet og sliten pga pusten trodde jeg. Har tatt utrolig masse blodprøver uten å tenke tanken på at jeg kunne være gravid. Testet positivt i går 10 dager etter forventet mens.
Kanskje blodtrykket du også sliter med??

Back
Topp