Noen som er rhesus-negativ her?

Saga94

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Har fått beskjed fra legen min at jeg er rhesus negativ og at de må ta blodprøve senere for å finne ut om fosteret har samme blodtype eller er rhesus positiv. Synes dette var litt ekkelt når jeg begynte å google. Leste blant annet at en nipt test kan vise blodtype til barnet. Tror dere jeg såfall kunne fått vite det gjennom en nipt test i uke 13 (har oul da)? Synes å gå til uke 24 for å ta en blodprøve er veldig lenge... erfaringer?

En venninne av meg er rhesus neg. Jeg tror nok det hadde vært mulig, men spørs om prøven er sensitiv nok til at de stoler på det så tidlig. Det er heldigvis ikke farlig bare du får de 2(?) sprøytene du da vil få.

Har fått beskjed fra legen min at jeg er rhesus negativ og at de må ta blodprøve senere for å finne ut om fosteret har samme blodtype eller er rhesus positiv. Synes dette var litt ekkelt når jeg begynte å google. Leste blant annet at en nipt test kan vise blodtype til barnet. Tror dere jeg såfall kunne fått vite det gjennom en nipt test i uke 13 (har oul da)? Synes å gå til uke 24 for å ta en blodprøve er veldig lenge... erfaringer?
Om du alt hadde utviklet antistoffer mot rhesus+-blod så ville det også blitt påvist på denne første blodprøva. Da tror jeg standard er å sjekke fosteret sin blodtype i uke 18. Om du ikke har utvikla antistoffer enda så er det primært med tanke på neste barn de trenger å vite blodtypen på baby i magen, sånn at du kan få sprøyter som hindrer at du utvikler antistoffer når ditt blod kommer i kontakt med baby sitt (som typisk skjer under fødsel).

Jeg er rhesus negativ.
De gangene jeg har abortert har jeg fått en sprøyte slik at jeg ikke skal få problemer ved ny graviditet (egentlig fødsel, der hvor blodet kan blandes).
Hvis du har fått påvist antistoffer, tar du en blodprøve for det litt senere (uke 24 hvis ikke jeg husker feil?), hvor man kan undersøke om babyen er positiv eller negativ. Er baby negativ er alt bra, men er baby positiv må du få en liten behandling med anti-antistoffer slik at det ikke skal bli problemer om blodet skulle bli overført :)

Jeg er det :hello
Og mannen er positiv, og sønnen vår er positiv. Gikk helt fint :)

@Ypsilon oppsummerte det ganske bra :)

Og gjør deg selv en tjeneste og dropp googlingen. Selvfølgelig er det teoretisk mulig at det går ille, men de sjekker det jo, og handler deretter.

Jeg er rh- og sønnen min er også det! Null stress! De har kommet kjempe langt i dette feltet at det nesten ikke er en bekymring lenger :)
Skulle babyen være positiv så følger de med og kan hende du får en sprøyte innen 72 timer etter fødsel :)

Jeg er negativ og sønnen var positiv. Null stress! Sjekket blodtypen til barnet i uke 18. Han hadde positiv. Ok, da blir det sprøyte etter fødsel. Easy peasy :) Spent på hen som er i magen nå hva hen har:happy:

Nipt er ganske nytt (kun vært tilgjengelig i Norge noen få år) og gravide har vært negative med positivt foster lenger enn det, så jeg tror ikke de tenker at du skal ha nipt av den grunn.
Det eneste viktige er at du skal ha den sprøyta etter fødsel :) dersom du ikke får den kn det bli en større utfordring i neste svangerskap igjen.
Kjenner flere som har vært rhesus negativ med positivt foster, og det har gått veldig fint.

Tusen takk for alle svarene ❤godt å vite at det er flere som har det og at det ikke skal utgjøre et stort problem. Er jo litt hormonell og blir redd for at noe galt skal skje, spesielt om det er noe kroppen min skulle gjøre mot fosteret. Enig i at den googlinga ikke alltid er det beste.. :)

Jeg er også rhesus negativ og første barnet er ikke noe problem uansett, bortsett fra at du må ha sprøyte innen 72t etter fødsel. Får du ikke det vil kroppen danne antistoffer mot neste foster hvis det er positivt. Begge jentene mine er positive, mens sønnen min er negativ som meg. :) Ønsker deg lykke til.

Sniker fra mars :) Er RhD - jeg og, og har allerede fått god info om hva som skjer ang. det. Skal teste fosteret (via blodprøve av meg) i uke 24. Er fosteret RhD + skal jeg ha en sprøyte i uke 28, og en sprøyte etter fødsel :joyful:

Back
Topp