_ChubbiNøff_
Glad i forumet
Kanskje et dumt spørsmål men, hvordan blir man konditor? altså hvilken utdannelse må til? Og er det et fysisk tungt yrke? Kan tenke meg det blir en del tunge løft og sånt..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: syddihodet
Jeg er utdannet konditor.
Når jeg utdannet meg (er 10-12år siden)
Måtte jeg ta 1 år GK. hotell og næring, så 1år VK1 baker og konditor før jeg hadde 2 år i læren og så kunne jeg gå opp til svenneprøven.
Det er et veldig fysisk tungt yrke, jeg jobbet på et lite bakeri og det ble mye løfting av 25kilos melsekker og slikt, + man står og gå hele arbeidsdagen.
ofte er det gunstige arbeidstider og.
Arbeidstidene jeg hadde var.
04.00 - 12.00
05.00 - 13.00
06.00 - 14.00
i høysesong (konfirmasjon,jul,påske,bryllupssesong osv) startet jeg ofte på jobb kl 23.30 og jobbet til formiddagen etter.
lønnen er ganske dårig om man har en konditorjobb hvor det er jobb på dagtid, for da går man glipp av tileggene man får før kl 06.00
Det krever høy konsentrasjon, kunstneriske ferdigheter og ikke minst evnene til og jobbe alene og i team.
Vil u ta utdannelsen uten og gå via skole, så kan du kontakte opplæringsklontoret for konditorer i ditt fylke.
lærlingetiden er endel lengre da.
du kan og skaffe deg jobb i et konditori som ufaglært konditor og jobbe deg fram til svennebrev