Noen som er gode på skatteregler her?

• Trådstarter Trådstarter *Nyperose*
  • Opprettet Opprettet
N

*Nyperose*

Guest
Jeg er gift og har 3 barn under 12 år. Hvis jeg velger å studere på heltid og ikke jobbe ved siden av, vil da mannen min få noen form for skattelette ettersom han da har forsørgerplikt for meg ettersom vi er gift?

Lurer liksom på om det lar seg gjennomføre :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvis du tjener under 46.000 (var det beløpet for 2 år siden) så vil han kunne overta ditt minstefradrag. Jeg overtok mannen sitt, det var vel på 13.000kr ca som jeg fikk igjen på skatten. Så ja, han vil få det :) er dog usikker på om stipend/lån teller som inntekt, det er lurt å finne ut av :)
Hvis han tjener bra så vil nok ikke du kunne få forsørgerstipend fra lånekassen, men mulig du har krav på noen stønader fra nav :)

Takk for svar :)

Det var jo ikke allverdens, men alle monner drar jo. Tror kanskje mannen tjener for mye til at jeg skal kunne få forsørgerstipend. Men hva med vanlig stipend som alle andre får, altså man tar opp lån og deler av lånet blir omgjort til stipend om man består eksamen?

Sent from my iPhone using BV Forum

Han vil ikke få noe skattelette på bakgrunn av forsørgeransvar for ektefelle. Forskjell i skatt for hva dere evt har betalt tidligere år, kan eventuelt være om dere tidligere har blitt liknet særskilt - og etter at du ikke har inntekt lenger - nå blir liknet under ett. Da vil mannen ha personfradrag på 74000-ish (tall for 2015), isteden for 50400 (fortsatt tall for 2015). Det vil si skattelette på (74000-50400=23600*0,25 skattesats )=5900kr

Back
Topp