Noen som er gode på puls her?

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Forholdsvis enkelt spørsmål, håper jeg :-P
Er ikke gravid.

Det sies at normalpuls er 60-80, men kan og bevege seg opp i mot 100.

Men hvordan er dette fra hvile, til lett aktivitet? Er det noen "regel" på hvor mye pulsen øker/burde øke/ikke burde øke? Typ fra sittende, til normal gange med rolige dagligdagse gjøremål.

Takk for svar.

Forholdsvis enkelt spørsmål, håper jeg :p
Er ikke gravid.

Men hvordan er dette fra hvile, til lett aktivitet? Er det noen "regel" på hvor mye pulsen øker/burde øke/ikke burde øke? Typ fra sittende, til normal gange med rolige dagligdagse gjøremål.

Takk for svar.

Ingen konkrete tall regler, men jo høyere aktivitet jo høyere puls. Og jo bedre trent man er, så kan man gjøre aktiviteten uten samme puls stigning

Forholdsvis enkelt spørsmål, håper jeg :-P
Er ikke gravid.

Takk for svar.

Dette er veldig individuelt og kommer an på alder, makspuls, om du er i fysisk god form osv. Det som betyr mest, er hvor fort pulsen synker igjen etter endt aktivitet. Pulsen bør ha falt med 20 slag eller mer etter 1 min, hvis ikke er du sannsynligvis i for dårlig form og bør trene mer ;)

Jeg har hvilepuls på over 100 og prøver ut medisiner mot dette. Får puls over 130 bare ved 100m rolig gange. Du må nesten ta det med legen din og spørre hva som er normalt for deg :)

Er i kontakt med legen :-) Skal ha døgnmåling på hjertet, så er under undersøkelse. Jeg var bare nysgjerrig da jeg ikke forstår normalen. Jeg er forsovidt i grei form, men har hatt kraftig økning i pulsen etter svangerskapet, så de vil sjekke at alt er i orden med hjertet da.

Jeg har hvilepuls på over 100 og prøver ut medisiner mot dette. Får puls over 130 bare ved 100m rolig gange. Du må nesten ta det med legen din og spørre hva som er normalt for deg :)
Det er samme som hos meg. Bare at det skjer når jeg ligger og slapper av også. Hjertet har maraton i brystkassa. Har alltid hatt hvilepuls på 70, 80 i svangerskapet. Nå er den så og si aldri under 90, ofte over 100. Men de skal sjekke hjertet mitt etter jeg hadde svangerskapsforgiftning. Håper selvsagt det er noe annet :-)

Hvilepuls til vanlig og starten av svangerskap på 56-70 ca. Gikk raskt opp ved bevegelse :) 110 i puls så er jeg i god bevegelse.

Back
Topp