Noen som er gode på etikk her?

*FruM*

Elsker forumet
Trenger noen gode eksempler under nærhetsetikk, dydsetikk, pliktetikk og konsekvensetikk. Må ha noen gode "huskeregler" før morgendagens sykepleieeksamen og sliter med at alle denne etikken ikke vil feste seg! :P

Konsekvensetikk er vel akuratt det. Når du tenker på konsekvensene, og gjør det du gjør fordi du har veid dem for og imot..

Hadde om dette på skolen nylig, men vi endte opp i en heftig religionsdiskusjon..:P

Pliktetikk går på lover og regler? Altså, at du følger lova fordi du er pliktet til det?

dybdsetikk går på hvordan man gir pasienten en følelse av at dem er med på avgjørelser, det handler mye om hvordan man snakker til pasienten, og går veldig innunder nærhetsetikk, hvordan man nærmer seg en pasienten, snakker til de (her kan du også trekke inn nonverbal kommunikasjon og tillitt mellom pasient og sykepleier). Du MÅ ha med autonomi innenfor etikken, eller så mister du mye poeng (det fikk vi beskjed om). Det er retten til å bestemme over egen behandling og liv. Konsekvensetikk er der du må ta avgjørelser for å ikke skade senkomplikasjoner, her går ikke-skadeprinsippet inn. Som sykepleier har man plikt i å redde liv, og det er viktig å huske når det kommer til autonomi og ikke-skade prinsippet.. Lykke til, hadde denne eksamnen for en mnd. siden, jeg går på sykepleien i vestfold :) Bare spør om du lurer på noe mer, ikke at jeg kan alt, men det kan jo hende jeg kan det. Ved plikt etikk kan du dra inn taushetsplikt, vi har som sykepleier plikt i å dele informasjon om andre mennesker, til andre, vi har heller ikke lov til å oppsøke informasjon om pasienten vi ikke har noe med å gjøre. 

Gosh! Satt å skrev notatene mine i tankekart her nå og trur det gitt opp et bittelite lys iallefall. Jeg trudde liksom disse ulike her bare ble knyttet opp til f. eks ulike pasientsituasjoner (gah, vankselig å forklare). Men skjønner jo nå at dette er litt mer "rammen" for ulike verdier og måter å være på... På en måte! Jeg er ikke så god til å forklare :P Så gruer meg til imorgen kan man TRYGT si! 

PS! Har tatt med de tre prinsippene under etikk (autonomi, velgjørenhet og rettferdighet)

Jeg spør nok igjen i løpet av kvelden! :P Holder på å summe igjennom alt mulig nå! Hehe! Kan jo spørre nå... Hvordan forklarer man "kallet" på en enkel og grei måte uten å gå for langt, og ikke for kort?

Noen hete tips? Eller gode huskeregler?
Er SÅ vanskelig å vite hva man får vettu, og hvor dypt man skal gå i alt og hva man skal fokusere på! Gosh!

Det med å forklare kallet er jeg ikke helt sikker på.. Menes det med hva som fikk en til å velge sykepleien? Om det er det ville jeg tatt med respekt og tillitt verdiene, at man ønsker å videreføre dette i sin jobb som sykepleier. Man ønsker å gjøre noe for de syke i samfunnet, og de som trenger oss. Mitt kall på valget vet jeg egentlig ikke, har alltid hatt lyst til å bli sykepleier, men har vært syk i noen år med prolaps så har ikke fått begynt tidligere. Kallet mitt går på at jeg vil være der for de som trenger meg, jeg vil se takknemligheten fra mennesker som får den hjelpen de trenger, selv om det ikke er så mye hjelp, men bare takknemlighet for å sitte å være der for et annet menneske, prate med de g synge for de osv. Jeg vil bety noe for et annet menneske i min jobb som sykepleier (man har jo alltid et ansvarsområde i en jobb, men dette er hva jeg vil). Men som sagt usikkert på hva som menes med kallet, har ikke hatt noe særlig om dette... Skal dere ha med didaktiske relasjonsmodellen og navigasjonshjulet osv? Sykepleiefenomener, vi fikk om ordet håp og et til som jeg ikke husker. Vi blei også spurt om selvtillitt og selvfølelse. Dere får sikkert en case, så det er viktig å dra forskjellige momenter fra casen inn i det du skriver om, ikke alltid så enkelt det.... Lykke til

Jeg får sjekke ut litt mer om dette kallet og prøve å forenkle det litt i hodet mitt så det sitter :) Men det handlet jo om startfasen av sykepleieutdanningen, ettersom jeg har forstått det? (Florence Nightingale) Men har egentlig ikke lest det enda - det står på leseplanen i dag sammen med repitisjon! :) Vanskelig å vite mye av den historien man skal kunne også synes jeg! Gosh!

(Så vidt jeg vet) skal vi ikke ha relasjonsmodellen og navigasjonshjulpet. Vi har mye pensum om relasjoner, men ikke hatt dette hjulpet - trur jeg jeg! Haha!

Sykepleiefenomener er jo sentralt, men er jo vanskelig å huske alt og alle oppi alt, og klare å ramse opp og og alle sidene med både fenomener, begreper osv. 

Jeg TRUR oppgaven er ganske lik som i fjor (det sa det... sånn "bygget-opp-messig" og der var det type A) et grunnleggende behov som de skulle greie ut om (spesielt da hos eldre) dra inn observasjoner, tiltak, vurdering og slike ting. B) Grei ut om en valgfri sykepleieteori også C) Hvis hvordan teorien i B kan brukes i praksisen i A. Det var iallefall en stor vekt av eksamen de to siste årene! Hehe!

Oki... Vi har sikkert ikke helt likt løp... Men uansett lykke til... Vi hadde gruppearbeid om dette i 8 uker, og vi skreiv om joyce travelbee, veldig spennende. 

Back
Topp