dybdsetikk går på hvordan man gir pasienten en følelse av at dem er med på avgjørelser, det handler mye om hvordan man snakker til pasienten, og går veldig innunder nærhetsetikk, hvordan man nærmer seg en pasienten, snakker til de (her kan du også trekke inn nonverbal kommunikasjon og tillitt mellom pasient og sykepleier). Du MÅ ha med autonomi innenfor etikken, eller så mister du mye poeng (det fikk vi beskjed om). Det er retten til å bestemme over egen behandling og liv. Konsekvensetikk er der du må ta avgjørelser for å ikke skade senkomplikasjoner, her går ikke-skadeprinsippet inn. Som sykepleier har man plikt i å redde liv, og det er viktig å huske når det kommer til autonomi og ikke-skade prinsippet.. Lykke til, hadde denne eksamnen for en mnd. siden, jeg går på sykepleien i vestfold :) Bare spør om du lurer på noe mer, ikke at jeg kan alt, men det kan jo hende jeg kan det. Ved plikt etikk kan du dra inn taushetsplikt, vi har som sykepleier plikt i å dele informasjon om andre mennesker, til andre, vi har heller ikke lov til å oppsøke informasjon om pasienten vi ikke har noe med å gjøre.