Noen som er fosterhjem eller har erfaringer? :)

gutt09jente11

Forumet er livet
Hvordan går dere frem? :)

Vi vurderer dette nå, hvordan ble dere det, og hvordan foregikk prosessen liksom? :) Er dere fornøyd.

Jeg er i 20 årene, mannen i 30 årene, vi er ikke gift, men samboere og har to små barn. :)

vi er ikke fosterforeldre, men har vært avlastningshjem en helg i måned frem til i år. tror for å være fosterforeldre at dere må gjennom et kurs for å bli godkjente som fosterhjem,

tror det varierer mellom kommunene hvor strenge de er med å sjekke hjem etc, for vi hadde ingen inspeksjoner eller noe, kan jo være siden jenta vi hadde var 10-11 år så de stolte på henne og mora at alt var bra sålenge jenta hadde det fint... sjekk med kommunen din du, er et flott initiativ :)

Ingen erfaring selv, men kjenner noen som har vært det i mange år, og de trives godt med å være det. De anbefaler dog ikke fosterbarn rundt samme alder som egne barn, da det lettere kan oppstå konflikter. Fosterbarn som er en del eldre eller yngre enn egne barn har visst lettere for å tilpasse seg i en familie, da det ikke blir noen "konkurranse" på den måten som det f.eks kan bli med jevngamle. Står ganske mye om prosessen (og fosterhjem generelt) her: http://www.fosterhjem.no/hvordan/

Jeg må bare komme med et innspill til det. For vi vurderer også det, har det helt likt som dere, bare at vi er gift.

Deler noen av mine tanker rundt akkurat det da jeg har jobba med flere som er fosterbarn og som har med seg mye bagasje. Jeg ønsker at vi skal få forma våre barn litt mer først. Altså få inn det grunnleggende av hvordan vi ønsker de skal være; manerer, følge språklig utvikling osv, og at de skal få oppleve foreldrene sine alene før det kommer inn noen "nye". Når man får inn et fosterbarn så kan det være mye arbeid (avhengig av hvor gamle de er og hva de har vært gjennom), og som det til tider kan virke som går utover tiden med egne barn.

Synes det er supert at dere vil være det, det er noe av det jeg ønsker mest når vi blir eldre. Bare tenk godt gjennom hvordan det kan virke inn på deres lille familie, både positivt og negativt. Barna deres kan bli veldig glad i ett nytt "søsken", som plutselig igjen kan bli borte.

Ja, vi tenker mye på dette, så derfor det er greit å høre erfaringer. :) Skjønner hva du mener ja, at det kan være greit å få innlært en del på de vi har selv først. 

Back
Topp