noen som er flinke på interiør her? hjelp

helene85

Betatt av forumet
og har lyst å hjelpe litt?? har et helt nytt blankt hus, oge r veldig usikker.. klarer likosm ikke se for meg.. men det jeg har kommet frem til nå, som jeg liker, kan jeg jo forklare.. også kan du si om det høres helt feil ut eller ja, komme med tips om du vil :)

har gang, stue og kjøkken og et lite bad i 1 etg, det er igrunnen det som er viktigst synes jeg at skal "matche". 2 etg kommer nok til å bli i noe ala det samme, men der skal jo ikke gjester opp liksom.. blir soverom og bad og litentv stue der..

- i gangen blir det vanlig "billig" trapp, i lakkert tre, husker ikke om det er furu ellereik, det som er vanlig sikkert? hele etg blir malt i den vanlige hvitfargen, noe med 502y eller noe..
- gangen får mest sannsynlig mørkegrå fliser, og beholder de hvite veggene.. ( andre tips?) evt hvilken farge ville dere hatt på møblene i gangen?
- kjøkkenet heller jeg mot ikea sitt høyglans hvit, med en mellomgrå benkeplate med steinsjatteringer. veggene har jeg lyst å gjøre noe med, enten i blått, eller lilla, kanksje grønt? tips?? skal ikke ha overskap, men har 3 vinduer over benkeplata, så har lyst å ha noe "kjekt" på veggen der. en knallfarge eller noe.. (ikea har noen slike plater til å ha over ovn og vask, med blå striper i, de er litt kule)
- stua har jeg litt lyst å ha den store veggen innerst i rommet med en tapet, med noe kjekt mønster. fant en fin i lysegrå med mørkegrå striper, og litt shimmer i. tenkte å ha resten av veggen lysegrå, også er jo vindu og dørkarmer hvite. (tips, HVilke møbler osv passer inn da, kan el ikke ha trefarget møbler? må man ha hvite/svarte møbler da??)

er litt redd for at det skal bli kaldt liksom.. med gråtoner.. men alternativet er jo beige/bruntoner, og vet ikke om jeg er litt "lei" det på en måte.. og dablir jo kjøkkenet grått, og stua brun... ?? blir det kræsj??
hadde først tenkt på eggehvitt kjøkken med brun plate, men vet ikke om jeg er helt gira på det lenger..

gulv tenker vi kanskje eik, eller noe slikt.. vet ikke om gulvet må matche jeg eller?

huff, blir sprø av alle valgmulighetene jeg altså..:) mange misunner meg sikkert, men det er VANSKELIG!

Så heldig du er[:)][:)]

Vi har også kjøpt hus og skal rive ut begynde og pusse opp.

Det jeg synest er lurt er og finne en farge du liker som går igje som en slags "rød tråd" gjennom de rommene du har i 1 etg om du ønsker at det skal "matche".

Du nevner grått på stuen, grå fond tapet er fint, og grått og hvitt går godt i lag, lilla også, det kommer nok an på hvor mye du velger av de "sterke" fargene, men klart alt er jo smak og behag[:)]

Jeg har bestilt meg sort kjøkken fra hth uten noe overskap bortsett fra to horisontale skap, ELSKER DET! Skal ha skipsgulv med svart nating, som skal gå igjen på stuen og kjøkken som min "tråd" . Har hatt hvite kjøkken både fra ikea og norema så nå har jeg fått nok av hvite kjøkken[;)]

Lykke til, du går en kjekk tid i møte[:)]

Å, morro. Syntes det er kjmepe gøy å innrede. Hadde nytt hus i fjor. Skal se om jeg fåt tid til å legge inn litt bilder i kveld, kanskje du får noen tips. Vi er iallefall veldig fornøyd med hvordan vi har fått det.

Så gøy med nytt hus, gratulerer [:)]

Er ikke noe ekspert på interiør, men liker å holde på med det...vi har just flyttet inn i "nytt" hus, og jeg har litt jeg ønsker å forandre der så er midt i planlegging selv [:)] Pusset opp det forrige huset vi hadde da, kjempe gøy!!

Virker veldig greit det du har tenkt på da, blir nok kjempefint :)
Men siden du spør etter litt tips og hva vi syntes så skriver jeg bare litt av det jeg liker og ville ha gjort...vi har jo alle forskjellig smak så er jo ikke sikkert det jeg liker er noe du vil like da...but here we go anyways [:)]

- Først bør du tenke litt på hvilke farger du har på møbler og sånt, og da velge farger på andre ting rundt det. F.eks ville jeg ikke valgt grå fliser til brune møbler, blir litt kræsj for min smak...
Jeg har brunt og hvitt med blank krom, pg så har jeg brukt litt sånn grove trekurver og stoler.
- Angående trappa, hvis dere skal ha eikegulv ville jeg ikke valgt furutrapp -det er veldig stor forskjell på de to tresortene. Trappa kan jo males da (hvit, 80 glans) og så kan dere få lagt evt eikeparkett i trinnene, det er veldig fint [:)]
- Hvit høyglans kjøkken er en vinner hos meg, med masse skuffer og gjerne en hel vegg med skap fra topp til tå -NYDELIG!!! Skal dere ha eikegulv (1-stavs er knallfint) så er det kjempe fint med eikebenkeplate! Og veldig fint med børsta stål i hvitevarer, med steikeovn som er i "ståhøyde"...hehe, lett å forklare[;)]
- Hvis du skal ha veggene hvite, så er fargen Chi veldig fin -skal og har selv malt med denne. Og da er det fint med samme farge på lister, men da i 80 glans!
- Fint med en kontrastvegg, men her også er det viktig at du liker fargen/tapeten for du skal jo ha den lenge. Ville selvsagt valgt noe som passer inn med møblene dine og som da går i nogenlunde samme fargespill.
- Sterke farger er tøft, men ville kanskje valgt det til småinteriøret -slikt som puter, rammer, lysestaker, fat, lys osv osv.

Er enig med oktober2010mamma om at det er lurt å ha en rød tråd gjennom alt, og da i hvertfall i hver sin etasje og om ikke i begge etasjene sammen....med grått på stue og evt. grått på kjøkken så drar du jo de rommene litt sammen [:)]

Oi oi, dette ble da altfor langt men blir så revet med...hehe[:D]
Masse lykke til med planlegging og oppussing, håper vi får se bilder etterhvert[:)]

åå, jeg hadde blitt kjempeglad for bilder! kanksje jeg skal legge ut en egen tråd og spørre etter bilder..hihi

takk for gode tips, kjempekjekt med masse innspill!
trappa/gulvet sysn jeg ikke er så veldig nøye siden trappa er i gangen, og der skal detvære fliser uansett, så gulvet i stua "møter" jo ikke trappa liksom..
jeg synes eikebenkeplate er sååå kjedelig, kan ikke noe for det:P derfor vil jeg ha grå heller, syns det var så fint! men, jeg ser jo det, at gulvet blir jo litt "utenom" uansett, det passer jo ikke supert til grått heller.. men, man kan jo ikke tenke på ALT heller.. gulv er gulv liksom...? andre har det jo sånn og jeg reagerer ikke der så..

møbler blir nok mye nytt, så i står jo liksom litt fritt da.. har funnet en tapet men er fryyyktelig usikker.. blir uansett en nøytral tapet på den ene veggen i stua også, men vil ha litt liv liksom, noe annet enn alle veggene like.. huff.. må nok tenke litt til.. huset er "helidgvis" ikke ferdig ennå:)

skal forresten ha et piano i mørkebrunt gammelt tre, et skikkelig gammelt piano, i stua, men føler ikke jeg kan lage farger i hele huset mitt utifra ETT piano.. går det ikke an å ha et brunt piano i en "grå" stue!? blir det helt på tur...?

Back
Topp