Noen som er ca i uke 16 og ikke gått opp i vekt?

Det er like normalt å ikke gå opp i vekt på denne tiden som å gå opp i vekt. Baby er såpass liten enda og får det den trenger fra deg. Vekten vil nok øke litt etterhvert :)
Første svangerskap for meg var slik - gå ned i vekt, litt opp og så ned i vekt. La på meg veldig minimalt i svangerskapet. Var heldigvis akkurat overvektig når jeg ble gravid. Baby fikk det den trengte. Endte opp ca 5 kg i vekt totalt. Her smakte mat dårlig.. Så spiste dårlig.

Gått mer opp de andre svangerskapene mine. Er nå 19 uker i morgen. Gikk først litt ned. På vekten i går var jeg gått opp 3 kg siden uke 11
 
Jeg gikk ikke opp noe i vekt før etter uke 24. Er 27+2 nå. Har hypermesis.
 
Ok takk for svar, jeg gikk ned 3 kg , gått opp 2,5 igjenn , så er snart der jeg var før var gravid . Mat smaker ikke godt heller og sliter veldig med så sure oppstøt at kaster opp i perioder. La på meg 10kg i førstesvangerskap , så vi får se denne gangen her, kommer nok Ann på hvor lenge er dårlig
 
Jeg begynte med å gå ned 5 kg første trimester. Nå er jeg uke 22 og er på normalvekt som jeg bruker å være. Regner med det går oppover fra må ;)
Men jeg er nesten 15 kg overvektig fra før. Så tror det går greit.
 
Gikk ned noen kilo bare, var ca startvekt ved fødsel uke 27. Oppkast som skyld.
 
Sist fikk jeg ned 13 kg før det begynte å gå litt opp i ca uke 24

Nå er jeg i uke 13 og foreløbig gått ned ca 10 kg.

Grunnen er ekstrem svangerskapkvalme
 
Jeg var selv bekymret en del av svangerskapet mit fordi jeg ikke la på meg. Lærte etter hvert at det meste er normalt når det gjelder vektforandringer under graviditet. Det var bare blod, baby, fostervann og morkake som gjorde at vekta var litt høyere. Veide mindre etter fødsel enn før, og jeg tror jeg i utgangspunktet er å regne som undervektig.
 
Oppkast og kvalme som er grunnen her

Ta kontakt med jordmor for vurdering om du behøver å få litt væske intravenøst.
Å ikke gå opp i vekt så tidlig er ofte problemfritt, men å ikke få i seg væske er ikke bra. Vekten kommer også an på hvor mye du veide før du ble gravid.
Jeg slet med kvalme og dårlig matlyst en god stund, men ikke så ille som deg, fikk i meg nok drikke og mat som ikke kom opp. Men gikk likevel knapt nok opp før uke 24. Og likevel - pang, nærmere 20 kg opp innen fødsel i uke 38 :hilarious:
 
Ok takk for svar, jeg gikk ned 3 kg , gått opp 2,5 igjenn , så er snart der jeg var før var gravid . Mat smaker ikke godt heller og sliter veldig med så sure oppstøt at kaster opp i perioder. La på meg 10kg i førstesvangerskap , så vi får se denne gangen her, kommer nok Ann på hvor lenge er dårlig
Håpe du blir bedre snart :) jeg hadde det iallefall en del slikt når jeg ventet min sønn :)!bare at jrg ikke kastet opp
 
Med nr 1 og 2 gikk jeg ned masse frem til rundt uke 20. Vekta begynte å gå sakte oppover fra rundt uke 25.
 
Jeg er normalvektig og har ikke vært kvalm i mine to svangerskap så jeg har spist som normalt, men med litt mindre trening i første trimester (og desto mer søvn). Med nummer 1 var vekten stabil lenge og mesteparten av vektøkningen kom en del uker ut i 2.trimester og i starten av 3.trimester. Nå er jeg straks 16 uker og har i perioden gått ned 1kg og fått den tilbake igjen. Dette føler kunne lett skjedd uten at jeg var gravid også ;-p
Vekt og vektoppgang er vel forskjellig fra person til person og jordmor/lege sier nok i fra hvis det er noe man skal tenke på. Det avhenger også, som flere skriver her skriver, av om man er under-, normal- eller overvektig ved start.
 
Er 36+3 i dag, og er fortsatt i minus fra startvekt. Er overvektig da, har ikke gått inn for å gå ned i vekt. Hadde mye kvalme og oppkast første trimester, og etterpå har ikke sukkerholdig mat og drikke smakt godt, så det har begrenset seg naturlig.
 
Jeg er i uke 11 og har gått ned 4 kilo. Var likt sist svangerskap. Mye kvalme og oppkast. Begynte vel å gå oppover rundt uke 20, og havnet til slutt på +10 kilo fra startvekta.
 
Back
Topp