Noen som er BLODGIVER her?

Junemamma

Elsker forumet
Eg har så lyst å bli blodgiver? Hvor mye blod tapper de ut per gang man er å tapper å hvor ofte tapper de blod av deg? =) Håper eg kan bidra til å hjelpe noen i en nødsituasjon =) Vet det er mangel på blod på sykehusene i norges land.....

jepp jeg er det, og oppfordrer deg og alle andre til åbli og..
mener det er en halv liter de tapper ca hver 3mnd, du kan ikke amme ellervære gravid..[:)]

Jeg har vært blodgiver i noen år nå. De tapper 500ml per gang. Hvor ofte du blir kalt inn, kommer litt an på blodtypen din. Jeg er en 0 og blir derfor kalt inn hver tredje måned, som er det hyppigste man kan. De fleste kan bli blodgivere unntatt de som er født i Afrikanske land, ikke er gravide, ett år etter fødsel, piercing i slimhinnene (nesen f.eks), noe med tattoveringer, litt sykdom, prostitusjon og ikke de som er homofile...

Jeg skulle melde meg som blodgiver, men fikk ikke lov pga Tatoo på ryggen (det kunne gå siden den var så gammel), men grunnen til at jeg fikk avslag er fordi jeg har hatt reaksjon som liten på pencillin...

kan du gi blod når du har percing i tungen??

ORIGINAL: anette torunn

Nope...

ORIGINAL: anette torunn

Nope, men om du tar den ut kan du gi fra en måned etter den er fjernet. Men ikke så lenge du har den. Infeksjonsfaren. (de som får det blodet som gis er jo ofte ikke akkurat utrustet med det beste immunforsvaret der og da, med stort blodtap og behov for overføring av nytt.... så de må være på den sikre siden)

Hvor ofte man kalles inn avhenger nok av blodtypen ja. Min mann er 0, og får innkalling omtrent på dagen 3 måneder etter forrige tapping. Jeg er B, og pleide få innkalling ca hver 4. måned. Fikk en mail for ikke så lenge siden om at de var tom for min brlodtype (eller, nesten tom da) og ville ha så mange som mulig inn til tapping snarest, men da måtte jeg jo svare at jeg nok ikke kunne komme på en stund, siden jeg er gravid. Men jeg skal nok igang med tappingen igjen når de vil ha meg tilbake etter endt amming.

Jeg er selv blodgiver, og fikk lov til å gi blod selvom jeg har tatovering, og har hatt diverse piercinger (men som er tatt ut nå). Og jeg har hørt at de ikke pleier å tappe menn like ofte som damer, fordi vi er vant til å miste blod jevnlig, ikke i store mengderså klart, men mer vant enn gutta!

Kanskje de gjør ting litt individuelt etter hvor man tar??

Uansett: Bra initiativ! Slikt setter man pris på, hvis man en gang skulle trengt blod!

Jeg skal gi i morgen[:)] Bra at du har lyst til å bli giver! Kjempebra og konkret måte å bidra med noe veldig positivt på. You go girl!

Jeg er blodgiver og vil anbefale som kunne tenke seg det å melde seg.
Jeg har vært blodgiver 1,5 år, men kun vært inne og tappa 1 gang. Har blodtype B, så har nok noe med det å gjøre.

Back
Topp