Noen som driver med hest

*bolledei*

Elsker forumet
her som har noen kjempe tips for å få høvene til å bli bedre? Hesten min sliter så innmari, å spesielt nå som det er så vått[&:][:(][:'(]

Min begynner også å slite litt med all fuktigheten og det er litt vanskelig å få tørket dem oså, siden han står på beite. Ideelt sett burde han vel stått inne på tørr flis om natten og på grus eller annet underlag som ikke blir så leirete.

Ellers kan du gi Biotin som fortilskudd. Og hovolje vil til en viss grad danne en inne mot fukten. Et par timer iallefall[8D]

Hva sliter den med da? blir de tørre eller?[:)]

Ehh, litt trøtt : Hovolje vil til en viss grad danne en hinne* mot fukten.

du skriver ikke hva den sliter med?

får biotin, de bare detter fra hverandre, å så var jeg så heldig at hun mistet sko å nå, å da datt jo nesten hele hoven av[:'(][:(] ikke mye hov igjen nå. smed kommer i dag, men spørs vel om han får på sko på det der... hva slags hovolje bruker dere da? føler jeg har prøvd det meste. prøvde et fôr fra bjerke en stund får dårlige høver, men funket heller ikke.. hun sliter litt hele tiden,men spess nå som det er vått..

Hvis du har en dyktig hovsmed ville jeg spurt ham om råd.

Ellers har vi noe som heter Norsk Hovslagersenter som drives av Torkil Heidenberg. Han er superdyktig. Kanskje det går an å ta en telefon dit og få noen tips?

http://infoside.no/norsk_hovslagersenter

Har veldig flink smed, men han har ikke så mange flere råd å komme med han heller. de fleste begynner vel å gi de bena opp[:)] men kanskje jeg skal ringe de ja....

hvordan er ute situasjonen hans/hennes? mye ute? hvordan underlag?

Det finnes dem som kan "lage hov" på hesten. Da bygger dem på det som er av hov fra før..
Hvordan underlag går hesten på?

ORIGINAL: naftaline

Hva med å bruke boots en stund?

(Ihuga barfotentusiast... [8D])

Hihi, er også for barfot (sålangt det går da, såklart[:)]) [8D]
Men om du går for boots, *Ann Helen*, husk at de må gåes inn. Skal ikke brukes for lenge av gangen når hesten ikke er vant til boots[:)]
Blir akkurat som å ta på seg splitter nye, stive, ekle joggesko og gå med en hel dag; vondt og ubehagelig[8D]
Men veldig fint å bruke når du må gå på hardt underlag med hesten.

ORIGINAL: Calypso

Hva med å bruke boots en stund?

(Ihuga barfotentusiast... [8D])

Hihi, er også for barfot (sålangt det går da, såklart[:)]) [8D]
Men om du går for boots, *Ann Helen*, husk at de må gåes inn. Skal ikke brukes for lenge av gangen når hesten ikke er vant til boots[:)]
Blir akkurat som å ta på seg splitter nye, stive, ekle joggesko og gå med en hel dag; vondt og ubehagelig[8D]
Men veldig fint å bruke når du må gå på hardt underlag med hesten.

Ja, kan jo ikke ha de på hele tida, men hjelper jo på for å komme seg ut! Vet også om flere travsmeder som støyper hover. Har sett gode resultater av det. [:)]

Hovolje vet jeg ikke om jeg hadde turt å bruke her.. Kan ikke den bare gjøre vondt verre?

Det er helt sant [:)]

Hovolje har jeg faktisk aldri turt å bruke, jeg! [&:]
Sverger til eplecidereddik! Spesielt nå når det er veldig fuktig og gjørmete ute..[:)]

Jeg ville ikke brukt hovolje, fordi det kan gjøre hovene tørrere. Du kan prøve å smøre på et produkt som heter Hovflex, som er med på å styrke hovene, og man kan også bruke det når hesten er skodd, og smøre det på der sømmene er.

ORIGINAL: Lalle88

Som den barfotentusiasten jeg også er ville jeg prøvd den barfot [:D]

Få en som er flink til å trimme høvene, og følg opp skikkelig med trimming.

Hoppa mi har var barfot i 1 1/2 år, hadde supre hover. Så ble hun skodd av fylkets "beste" hovslager. Aldri mer! Hovene var deforemerte etter 4 mnd med sko (hadde satt henne bort mens jeg var gravid), og det datt biter av hele tiden. Nå etter et halvt år er de fine igjen [:)]

Jeg har troa på barfot!

er langt ifra alle hester som tåler å gå barfot. min hadde sannsynligvis blitt så ødelagt av det at han neppe kunne hatt et godt liv. men selvsagt er det bra for de som tåler det[;)]

KERATEX

var litt tidlig på morgenen da jeg skrev i stad. Akkuratt nå har hun stått på beite, men tar hun hjem på stallen i dag. Så da står hun inne på boks om natta, å står i grus paddock om dagen. Hun får biotin og så har jeg smurt med tran innimellom. Ikke turt å bruke så mye oljer å div på de, sett så mye skrekk høver etter det.
Hva er Keratex da?

du har ikke mulighet til å sette henne på et gress jorde om dagen og inne om natta? vet om flere som sleit når de hadde hestene i grus paddock fordi det tørka ut hoven..

men det beste rådet kan nok en FLINK smed gi deg, etter en vurdering av hovene..

Ikke noe gress på stallen der hun står nå[&:] hatt smed der i dag, han mener det går fint, men de er jo veldig stygge da, å skoa detter jo veldig fort av igjen, siden høvene er så dårlige. har faglært smed, som å underviser på vetrinærhøyskolen, så hn kan tinga sine. Men tenkte å høre her om dte var noen som hadde noen erfaringer på noe som virker for dem. ikke sikkert det viker på min hest for det[:)]

hvis hesten tåler det, og det ikke har noe å si for bruken, ville jeg nok latt hovene være uten sko en liten stund, dette gjør de også sterkere til senere.. men da er det ganske viktig at uteplassen er fin. da er det også viktig med rasping ofte.. for hvis de blir bare litt lange er det lett for at de river av biter[;)]

Back
Topp