Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: førjulsbaby
Jeg fikk påvist pcos i høst (cyster på eggstokkene, som forårsaker manglende eggløsninger). Begynte på pergotime da vi planla å bli gravide, og fikk beskjed om å ta metformin i tillegg da dette kunne ha en ekstra effekt. I tilleg skulle jeg optimalt sett tatt av meg2-3 kg, og metforminen kan hjelpe for dette. Jeg tar de 500 mg ja. Skulle begynne på en om dagen, og øke til 3. Men jeg blir kjempe dårlig bare jeg tar to om dagen (kvalme og veldig kraftig diare), så gikk tilbake til 1 om dagen. Da jeg ble gravid fikk jeg beskjed om å fortsette på de, da vi med pcos har større mulighet for å få svangerskapsdiabetes. Men det holdt at jeg tok 1 om dagen. Det klarer kroppen fint.
Vet at mange leger fraråder å gå på dem under svangerskapet, og det står jo også på vedlegget til dem. Men gynekologen jeg går til er eksperter på disse diagnosene, og har også lest på nettet at mange anbefaler å gå på dem gjennom svangerskapet. Skal visst også ha vært et studie som påviser at faren for spontanabort avtar med dem (for oss med pcos som også har en viss større fare for spontanabort).
Vet ikke om dette var noe av det du lurte på, men bare spør hvis ikke. Selv om jeg muligens går på dem av en annen grunn enn deg....