Noen som bor i utlandet ?

Lillezilje

Gift med forumet
Har prøvd å google.. men fant ikke ut så veldig mye.

Jeg snuser litt på å flytte fra Norge.. men aner ingenting om reglene. Hva om ting ikke funker og jeg vil flytte tilbake igjen ? Mister vel retten til pensjon også ?

Er det ikke noe sånn at man kan bo så og så mange måneder i løpet av året i utlandet,  uten å miste rettighetene i norge?

Jeg blir sannsynligvis uføretrygdet innen kort tid om det har noe å si ?

Så vidt jeg vet så mister du barnetrygden.

Men usikker på hvordan det er om man bare bor delvis i utlandet.

Barnetrygd og alle slike ting spiller ingen rolle. Økonomien er ikke noe problem, det tar samboeren min seg av.

Tenker mer på hva om det skulle skjære seg mellom meg og samboeren, eller at jeg rett og slett ikke trives med å bo der, og vil tilbake til norge.

Man mister vel medlemskapet i folketrygden om man bor i utlandet ?

Eller kan jeg bare flytte og komme tilbake når jeg måtte føle for det ?

dytt

ingen?

Jeg vet du kan eller må (litt usikker der) betale kildeskatt.
Men det er i hvert fall muligheter for å betale og fortsatt beholde medlemskapet i folketrygden, så vidt jeg har forstått.

Tror du mister opptjening til pensjon om du ikke bor i landet, men tror det aller beste er å lese på nav sine sider, eller kontakte dem

Aner ikke, men dytter for deg

Vil anbefale deg å ta kontakt med ditt lokale nav kontor eller lese på www.nav.no.
Man mister medlemskapet sitt i folketrygden dersom man skal oppholde seg mer enn 12 mnd i utlandet, eller dersom man starter i jobb i utlandet. Ved opphold i mer enn 12 mnd kan man søke til Nav Internasjonalt om å få beholde sitt medlemskap under utenlandsoppholdet.  

Barnetrygd mister man retten til dersom man skal oppholde seg mer enn 6 mnd i utlandet. 

Dersom du får innvilget uføreytelse, må du søke om å få eksportere den til utlandet.

Det finnes selvfølgelig endel unntak også i dette store regelverket, så vil anbefale deg en tur eller telefon til nav.

Håper det var litt forklarende :-)

Takk for svar :) Får vel ta å høre litt med nav da.. men de kan jo som oftest ikke sine egne regler :P

Og en liten dytt i håp om at noen har erfaring med flytting fra Norge.

Dytter igjen jeg.. VET det er noen her inne som bor i utlandet.

Morgendytt

er mange forskjellige regler.. min mann har hatt norsk arb giver når dette har vert aktuelt. og sist det var ett spm om å flytte beholdt vil alt av rettigheter om vi emigrerte, da måtte vi opphodle oss i norge 8 uker i løpet av ett år, men da sa selskapet hans at det var jo bare å ta en mnd sommer og en mnd juleferie. ;)

jeg ville avtalt ett møte med noen i utlandsavd hos nav og skatteetaten. så dere får klarhet i hva som gjelder for DERE. 

ohBaby! skrev:
er mange forskjellige regler.. min mann har hatt norsk arb giver når dette har vert aktuelt. og sist det var ett spm om å flytte beholdt vil alt av rettigheter om vi emigrerte, da måtte vi opphodle oss i norge 8 uker i løpet av ett år, men da sa selskapet hans at det var jo bare å ta en mnd sommer og en mnd juleferie. ;)

jeg ville avtalt ett møte med noen i utlandsavd hos nav og skatteetaten. så dere får klarhet i hva som gjelder for DERE. 

Takk for svar :)

Han jobber i et norskt oljeselskap nå.. vet de har kontorer i landet vi vurderer å flytte til.. så om han fortsetter i samme firma kan jo kanskje det være løsningen ja.. Men da må vi vel kanskje være gift også? for at jeg skal kunne bli med

Jeg har bodd i utlandet et par år.. Det er IKKE bare bare.. Jeg hadde store problemer med å få godkjent flyttingen til utlandet av folkeregisteret, det tok laaaaaaaang tid og i mellomtiden risikerte jeg å bli krevd for skatt av Norge selv om jeg betalte skatt i det landet jeg bodde i.. Jeg ville satt meg NØYE inn i det om jeg var deg, Nav utland er de som kan noe om dette - det er neppe noe poeng i å oppsøke ditt lokale nav kontor.. Jeg har kun mistet pensjon for de årene jeg bodde borte (fikk denne utbetalt da jeg flyttet) og fikk fulle rettigheter i Norge med en gang jeg flyttet tilbake pga jeg gikk rett i jobb..
Husk at en ting er utfordringene med å flytte FRA Norge, men det er også en utfordring å flytte TIL et annet land.. Mye papirarbeid og søknader som skal ordnes og i andre land har man mye mindre rettigheter enn i Norge så mye å sette seg inn i..
Ser du skriver at økonomien ikke betyr noe - men om du må hjem pga forholdet ryker gjør den jo plutselig det likevel. Du må jo da klare deg selv og komme deg hjem på noe vis. Om dere har felles barn er det landets regler som gjelder og det er slettes ikke sikkert du bare kan ta med deg barnet og dra..
For å oppsummere - les på nav om dette : http://www.nav.no/Internasjonalt
ta evt kontakt med nav utland om du lurer på noe,
og gjør nøye research på landet du vil flytte til.....
Det kan også være lurt å lage noe slags skriftlig avtale med samboer men om denne vil være juridisk gyldig i et annet land er jeg usikker på..

Pearl skrev:
Jeg har bodd i utlandet et par år.. Det er IKKE bare bare.. Jeg hadde store problemer med å få godkjent flyttingen til utlandet av folkeregisteret, det tok laaaaaaaang tid og i mellomtiden risikerte jeg å bli krevd for skatt av Norge selv om jeg betalte skatt i det landet jeg bodde i.. Jeg ville satt meg NØYE inn i det om jeg var deg, Nav utland er de som kan noe om dette - det er neppe noe poeng i å oppsøke ditt lokale nav kontor.. Jeg har kun mistet pensjon for de årene jeg bodde borte (fikk denne utbetalt da jeg flyttet) og fikk fulle rettigheter i Norge med en gang jeg flyttet tilbake pga jeg gikk rett i jobb..
Husk at en ting er utfordringene med å flytte FRA Norge, men det er også en utfordring å flytte TIL et annet land.. Mye papirarbeid og søknader som skal ordnes og i andre land har man mye mindre rettigheter enn i Norge så mye å sette seg inn i..
Ser du skriver at økonomien ikke betyr noe - men om du må hjem pga forholdet ryker gjør den jo plutselig det likevel. Du må jo da klare deg selv og komme deg hjem på noe vis. Om dere har felles barn er det landets regler som gjelder og det er slettes ikke sikkert du bare kan ta med deg barnet og dra..
For å oppsummere - les på nav om dette : http://www.nav.no/Internasjonalt
ta evt kontakt med nav utland om du lurer på noe,
og gjør nøye research på landet du vil flytte til.....
Det kan også være lurt å lage noe slags skriftlig avtale med samboer men om denne vil være juridisk gyldig i et annet land er jeg usikker på..

Ja er det med økonomien om jeg flyttet hjem igjen jeg er bekymret for. Felles barn har vi ikke foreløpig.
Er hans hjemmland vi vurderer å flytte til. Jeg har aldri vært der.. og kommer ikke til å flytte dit før jeg har vært der et par ganger for selv å se hvordan ting er der.

Men tror det hadde vært som er drøm å bodd der. :) Så håper virkelig det lar seg gjøre.  Han har lite lyst å bo resten av livet i norge :(

Malindalin bor vel i Tyrkia, så går jo sikkert an å sende henne en PM, hvis hun ikke har sett denne tråden.

Ripley skrev:
Malindalin bor vel i Tyrkia, så går jo sikkert an å sende henne en PM, hvis hun ikke har sett denne tråden.

Takk :D Skal sende henne en PM

Back
Topp