Noen som baker?

:nailbiting:
Jeg har cøliaki og har sikkert brukt 10 år på å komme frem til denne bolle oppskriften som funker.. Og som smaker like godt som jeg husker at vanlig boller gjør. Så her kommer den, vist dere vil prøve :)

150gr Semper grov mix
500gr Semper fin mix
80gr Jytte mel
1 pk gjær
1 1/2 ts kardemomme
2 ss fiberhusk
200gr sukker
125gr smelta smør
1 egg
2 ss kesam
5 1/2 dl melk

alt det tørre blandes, inkl fiberhusk.
Så haes resten i, blandes så kraftig i maskin. (nesten så det piskes i hop)

glutenfritt mel trekker mer veske til seg ila noen minutter, derfor vi deigen oppleves som ganske løs før forheving.

forheves i eltebollen til ca dobbel str, bakes ut, og jeg forsøker da å bevare mest mulig av luften som har hevet deigen, mens de trilles ut. Jeg lar så bollene heve enda en runde, evt med olje eller vann på toppen for å få en fin inne på den, heves på brettet før jeg steker dem på ca 210 grader i ca 12 minutt.

Denne oppskriften har jeg også brukt til skolebrød, men da med mye mindre kardemomme og har bare trykket dem ned på midten og fylt på med vaniljekrem :)

Har også en blogg der det står noen andre oppskrifter www.nogluten.blogg.no :)

Oioioi!! Denne oppskriften skal prøves i morgen før mannen kommer hjem fra jobbreise. Så snilt av deg. Jeg skal oppdatere hvordan det gikk :nailbiting:;)

Sukker? Selvom det ikke skal være i deigen? :)
Pleier å plassere bollen under varmepumpa, men noen gang har jeg satt ovn på 50 grader og slått den av igjen en stund før det skal heves :)
Ja selvom det ikke skal være det i deigen :)
Får for eksempel veldig god og luftig pizza sånn. Trenger ikke mer enn maks to ss, men gjær liker sukker og gjør at deigen hever fortere :)

Jeg har cøliaki og har sikkert brukt 10 år på å komme frem til denne bolle oppskriften som funker.. Og som smaker like godt som jeg husker at vanlig boller gjør. Så her kommer den, vist dere vil prøve :)

150gr Semper grov mix
500gr Semper fin mix
80gr Jytte mel
1 pk gjær
1 1/2 ts kardemomme
2 ss fiberhusk
200gr sukker
125gr smelta smør
1 egg
2 ss kesam
5 1/2 dl melk

alt det tørre blandes, inkl fiberhusk.
Så haes resten i, blandes så kraftig i maskin. (nesten så det piskes i hop)

glutenfritt mel trekker mer veske til seg ila noen minutter, derfor vi deigen oppleves som ganske løs før forheving.

forheves i eltebollen til ca dobbel str, bakes ut, og jeg forsøker da å bevare mest mulig av luften som har hevet deigen, mens de trilles ut. Jeg lar så bollene heve enda en runde, evt med olje eller vann på toppen for å få en fin inne på den, heves på brettet før jeg steker dem på ca 210 grader i ca 12 minutt.

Denne oppskriften har jeg også brukt til skolebrød, men da med mye mindre kardemomme og har bare trykket dem ned på midten og fylt på med vaniljekrem :)

Har også en blogg der det står noen andre oppskrifter www.nogluten.blogg.no :)
Åå, så herlig! Denne skal jeg definitivt prøve en dag :D Tusen takk!

Har bakt eplekake og eplemos, tenkte å bake boller/kanelboller Evt skinke horn og matmuffins men så var det denne energien da

Jeg elsker lageret av müslibarer og granola jeg laget før fødsel. Helt genialt å ty til når ammehungeren setter inn.

Hurra. Vi har endelig fått en ovn som virker så i dag ble det eplemuffins etter ønske fra ungene

I dag skal jeg gå i gang med å fylle fryseren litt (tok en opprydding i den i går, fikk jo så god plass ;)).
Før fødsel tenker jeg å bake ost/skinkehorn, kanelsnurrer og hveteboller med en stor sjokoladebit i midten. Kanskje mer også. Får se hva som blir bakt i dag :)

Back
Topp