Noen råd til meg? vær så snill....

reddharen

Flørter med forumet
Jeg har to barn og hadde "barseltårer" i en måneds tid etter begge fødslene, ingen stor depresjon. Tiden på sykehuset var forferdelig, jeg lå på dobbeltrom og måtte ta med meg babyen på vaskerommet fordi jeg bare gråt, orket ikke hyle foran den andre moren og alle som var på besøk hos henne. For 3 år siden fikk jeg derimot en dyp depresjon som snudde opp ned på livet mitt, går fortsatt på cipralex, og føler meg bra nå. Har akkurat funnet ut at jeg er gravid, men vurderer sterkt abort ene og alene fordi jeg er livredd for å få en ny depresjon i forbindelse med barselstiden. Jeg er livredd for å bli så deprimert at jeg ikke vil klare å ta meg av babyen og de to barna jeg har, de er 8 og 14. Er jeg "tullete" som vurderer abort fordi jeg er så redd for at depresjonen skal komme tilbake? Vil jeg få oppfølging av psykolog el. dersom jeg velger å behold barnet? Er det mulig å få familierom så pappaen kan være hos oss i tiden på sykehuset? Bare tanken på å sitte på rom med flere å grine gjør at jeg føler at jeg faller utfor stupet og blir tatt av depresjonen igjen... Er det noen der ute som har vært i samme situasjon eller noen som kan gi meg noen råd?
 
Jeg vil anbefale deg å bestille time hos JM og lege så fort som mulig å snakke med de om hvilke alternativer som finnes. De kan nok hjelpe deg med både behandling (timer hos psykriatisk sykepleier/psykolog) og enerom på barsel om det er av betydning for din helsesituasjon. Lykke til.
 
siden du har hatt depresjon etter fødtsel med to andre så får du oppfølging hele veien nå vis du bare snakker om frykten din med JM eller legen din.. da vil de mest sannsynlig passe skikkelig på at du ikke kommer i den situasjonen denne gangen.. jeg har ikke særlig peiling.. men mener å ha lest det en plass her inne flere ganger.
 
Lykke til håper alt ordner seg[;)]
 
Det finnes jo også JM med spesialkompetanse innen psykologi, så ta kontakt med JM eller lege, så hjelper de deg forhåpentligvis med veien videre. Lykke til!
 
Hei.
Vil bare si at jeg jobber innen helsevesenet og vet at du er IKKE alene om å ha det slik. Depresjon i forbindelse med svangerskap og fødsel rammer mellom 15 og 20 prosent av alle gravide/fødende. Det er ganske mange, selv om det i helsevesenet er altfor lite fokus på denne gruppen.
De fleste av disse er som deg; oppegående og sterke individer som har behov for litt ekstra hjelp i en periode av livet sitt.. De fleste helsestasjoner/jordmødre har nå mer kunnskap og forståelse for dette enn tidligere, så jeg ville tatt det opp med helsesøster eller jordmor hvordan du føler det.

De fleste som jeg har pratet med som har hatt lignende plager ville man ALDRI trodd slet med dette, for de er flinke til å skjule det og er ofte redd for hva andre vil tenke dersom de visste hvordan de følte seg på innsiden.

Ta steget pg snakk med noen; Lover deg at ting kan bli mye bedre! Det å dele dine opplevelser med andre og kanskje få satt fokus på hvordan barnefar eller andre nære personer kan støtte deg i en periode hvor du har det vanskelig kan bety mye for både deg og babyen din.
Dersom du hadde tatt abort på grunnlag av at du var redd for de vanskeilge følelsene, tror jeg du ville fått det vanskelig etterpå også...

Lykke til!!

Mettas
 
Back
Topp