Noen råd i forhold til jobb ?

Lykke liten

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Eg starta i ny jobb i feb. Og har nå 1 mnd igjen på prøve perioden min. Når det går mot slutten av svangerskapet kan eg ikkje utføre 50% av jobben min pga tunge løft. :/ noen som vet hva som kommer til p skje med jobben min ? Vet de ikke har lov å sparke meg lisso men JAH er livredd får å miste jobben. Fast ansatt i 60% stilling med avtale om å øke til 100% ila året [emoji848] hva kommer de til å gjøre ? Har eg rett på foreldre peng når eg skal ut i permisjon ?

Har du skriftlig at det skal økes til 100%? Viss ikke så ville jeg fått det skriftlig med en satt dato for når dette blir gjeldende.
Jobben er pliktig å tilrettelegge for deg så langt det er mulig å la seg gjøre. Du har krav på penger i permisjonen ja, dette på grunnlag av det du tjente de siste 3 eller 6 månedene før permisjonen starter. Arrester meg noen her om jeg tuller med tidsaspektet, for det tror jeg at jeg gjør. Men dette finner du mer informasjon om på nav sine nettsider :) Mulig foreldrepenger er avhengig av barnefar, om han feks er student, dette har jeg liten innsikt i. Det beste hadde vært om stillingen din ble økt til 100% i god tid slik at det var lønnen din for full stilling som ble lagt til grunne fremfor 60%.

Du må vel ha inntekt 6 av de siste 10 mnd for å ha rett til foreldrepenger. Om du ikke kan utføre deler av jobben og det ikke kan tilrettelegges tror jeg du har rett på svangerskapspenger. Om du bli sykemeldt regnes dette som opptjening på lik linje som vanlig lønn..

Når de regner ut tar de enten utgangspunkt i de siste mnd, eller et snitt av det siste året tror jeg. De skal ta det utgangspunktet som gir best utbetaling for deg.

Jobber du 100% nå, selv om bare 60% er fast? Det er isåfall utbetalingene du har som spiller inn på utbetaling. Men en kan vel bare bli sykemeldt frå fast stilling/fast vikariat, så du bør prøve å få ordnet avtale skriftlig på stillingsprosent for sikkerhetsskyld.

De har ikke lov å diskriminere deg fordi du er gravid. Så avtalen du har skal gjelde selv om du ikke kan utføre jobben senere i svangerskapet. Men alltid greit å ha ting skriftlig :)

Du har rett på foreldrepenger, der gjelder siste 6 av 10 måneder før permisjon i jobb. Sykmelding og svangerskapspenger gir også opptjening. Lønna i permisjon skal tilsvare den lønna du ville hatt dersom du ikke hadde permisjon, ergo vil du få 100% lønn når du øker opp til 100% i løpet av året. Dersom du hadde hatt 60% stilling ville du fått foreldrepenger tilsvarende dette. For de som eventuelt har noe fast men egebtlig jobber mer er det viktig at jobben gir opp riktig sum, altså den summen man faktisk får utbetalt, ikke det som er knyttet til i utgangspunktet avtalt stillingsprosent.

Jeg har ingen gode råd til deg når det gjelder den situasjonen du er i. Jeg hadde nok vært redd for å si noe.

Takk for svar. Eg har avtale på 60% og jobber det. Men muntligavtale om økning til 100% stilling ila året. Skal på medarbeidersamtale den 5 april og skal snakke med sjefen om dette da tenkte eg.

Back
Topp