Noen plantekyndige her?

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Jeg holder på å "beplante" bakplassen. Men den er bare stein, så alt må stå i potter.
Var på hagesenteret igår fordi jeg vil ha meg en sånn liten furu. Men den kostet 999.
Jeg har jo ikke begrep om slikt og syntes dette var veeeeldig dyrt når jeg egentlig bor midt i skogen :P

Så mitt spm er, kan man gå ut og grave opp et lite tre? Det var ikke mer enn en meter høyt og stod i en potte :P Finner jeg det i skogen? Eller dreper jeg treet? Da vil jeg heller betale de 999 selv om det får bli en anen mnd :P

Hvis det er din skog så kan du nok fint grave opp et tre:)
Eier du ikke skogen ville jeg tatt en prat med grunneier først;)

Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg tror vanligvis trær som har vokst opp av seg selv der du bor, er de som er aller best tilpasset ditt klima. Bedre enn de trærne gartneriet importerer. Hvis du finner noe i grøfta, så kan du jo bare tenke at du gjør det lettere for kommunen når de skal ta kantslåtten. :P Finner du noen i skogen langt fra stien, så er det kanskje bare å glatte litt over hullet etterpå... Jeg ville ikke tatt noen i en privat skog altså, men kommunal et sted ingen ser det uansett blir litt annerledes...

Ikke at jeg er noen ekspert, men jeg tror vanligvis trær som har vokst opp av seg selv der du bor, er de som er aller best tilpasset ditt klima. Bedre enn de trærne gartneriet importerer. Hvis du finner noe i grøfta, så kan du jo bare tenke at du gjør det lettere for kommunen når de skal ta kantslåtten. :p Finner du noen i skogen langt fra stien, så er det kanskje bare å glatte litt over hullet etterpå... Jeg ville ikke tatt noen i en privat skog altså, men kommunal et sted ingen ser det uansett blir litt annerledes...

Ja det er ikke noens skog, det er bare et friluftområde og på fjellet. Lenger oppe i lia er det noen gårder og der hadde jeg selvsagt ikke tatt noen trær :)

Er ikke noen som hadde merket det. Vil ha en liten furu :P

Ja det er ikke noens skog, det er bare et friluftområde og på fjellet. Lenger oppe i lia er det noen gårder og der hadde jeg selvsagt ikke tatt noen trær :)

Er ikke noen som hadde merket det. Vil ha en liten furu :P
Ta deg en furu, du. Herregud så mye jeg har gravd opp i min barndom. Vi bodde rett ved skogen :D tror neppe kommunen merker at en furu er borte :P

Ta med deg masse tolmodigehet også, er ikke bare bare å grave opp ett tre, de har sinnsyke røtter ;) så ta med mer enn en spade som sag, hakke og øks :)

Og noe stoff som du kan ha rundt rota til du kommer deg hjem, potetsekk eller no, t-skjorte. Og noe tau til å holde greiner på plass slik at du ikke ødelegger dem når du frakter det med deg :) og hansker da ;) og litt mer tålmodighet :-P

Jeg har tatt mange trær og busker fra skogen som har klart seg bra :)
Prøver å unngå at andre ser at vi tar dem.
Men jeg anbefaler å se hvor det vokser og om det kan ha store røtter.
Utrolig vanskelig å få opp trær som er noen år gamle og som har vokst godt fast i jorden.
Bruker å ta de jeg kan se litt av rota på og som vokser på berg ol.

Er skogeier og hadde ikke blitt sur om noen tok et lite tre så lenge det ikke er noe jeg har plantet selv, eller en skod som blir drevet til ved eller noe, da ser du det er plantet systematisk og ikke bare rundt forbi

Back
Topp