Noen over 38 år som vurderer fosterdiagnostikk?

Spurv

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2018
Siden jeg har blitt så gammel :nailbiting: så fikk jeg tilbud om å henvises til fosterdiagnostikk p.ga økt fare for genfeil. Jeg har lest litt om det nå og er splittet på om jeg ønsker det. Tenker å ta imot veiledningssamtalen, blodprøve og TUL.

Noen som har noen tanker rundt fosterdiagnostikk, og/eller sliter med avgjørelsen?

Jeg har ikke satt meg inn i det da det ikke er aktuelt for oss, men jeg hadde gjort som deg i første omgang - takket ja til undersøkelser uten risiko - for så å vurdere de andre undersøkelsene underveis. Lykke til!

Jeg er under 38, men siden vi hadde et svangerskapsavbrudd i sommer kunne jeg få det ved neste graviditet. Ønsker ikke nok en sjokkopplevelse på oul, så takker nok ja til det.

Jeg er under 38, men siden vi hadde et svangerskapsavbrudd i sommer kunne jeg få det ved neste graviditet. Ønsker ikke nok en sjokkopplevelse på oul, så takker nok ja til det.

Jeg skjønner.... Tar du da også prøve av morkake og fostervann, tenker du?

Jeg blir 38 før fødsel og skal ihvertfall ta dobbeltest som er den tidlige testen med blodprøve av mor og tul.:)
Fostervannsprøve kommer vi nok ikke til å ta uansett resultat.:)

Jeg blir 38 før fødsel og skal ihvertfall ta dobbeltest som er den tidlige testen med blodprøve av mor og tul.:)
Fostervannsprøve kommer vi nok ikke til å ta uansett resultat.:)

Det er det samme jeg tenker egentlig:)

Jeg skjønner.... Tar du da også prøve av morkake og fostervann, tenker du?

Er egentlig ikke helt sikker enda, i hodet mitt så tenkte jeg fostervannsprøve siden jeg tok det sist, men har lest litt om den duotesten også, tenker å høre hva de sier først:)

Er egentlig ikke helt sikker enda, i hodet mitt så tenkte jeg fostervannsprøve siden jeg tok det sist, men har lest litt om den duotesten også, tenker å høre hva de sier først:)

Det er mye å tenke på o_O Jeg hadde ikke tenkt tanken engang før legen sa at jeg fikk tilbudet p.ga alder :smiley-ashamed008 Følte meg plutselig grusomt gammel :whacky011 Sånn er det når man har en på 15 år og ei på 9 år.

Du tok fostervannsprøve sist, hvordan foregikk det? Og hva var grunnen til at du valgte det? ( du må ikke svare på det altså :Heartred )

Det er mye å tenke på o_O Jeg hadde ikke tenkt tanken engang før legen sa at jeg fikk tilbudet p.ga alder :smiley-ashamed008 Følte meg plutselig grusomt gammel :whacky011 Sånn er det når man har en på 15 år og ei på 9 år.

Du tok fostervannsprøve sist, hvordan foregikk det? Og hva var grunnen til at du valgte det? ( du må ikke svare på det altså :Heartred )

Det gikk veldig fint, først ble det tatt en grundig ultralyd for å se om vi kvalifiserte, men selve prøven var gjort på 10 min, de stakk en stor nål og trakk ut fostervannet. Ikke vondt, men litt ubehagelig. Grunnen til at vi tok det var egentlig for å finne ut årsaken til vekstavvik og misdannelsene. Den bekreftet sjelden kromosomfeil og ikke levedyktig foster, så da var beslutningen om svangerskapsavbrudd litt lettere[emoji20]

Det gikk veldig fint, først ble det tatt en grundig ultralyd for å se om vi kvalifiserte, men selve prøven var gjort på 10 min, de stakk en stor nål og trakk ut fostervannet. Ikke vondt, men litt ubehagelig. Grunnen til at vi tok det var egentlig for å finne ut årsaken til vekstavvik og misdannelsene. Den bekreftet sjelden kromosomfeil og ikke levedyktig foster, så da var beslutningen om svangerskapsavbrudd litt lettere[emoji20]

Det forstår jeg :Heartred Tusen takk for svar. Krysser fingrene for at alt er bra denne gangen. God klem.

Jeg er ikke gammel nok for den undersøkelsen, men hadde jeg fått tilbudet så hadde jeg tatt imot det.

Fyller 38 i løpet av svangerskapet og har bestilt nakkefoldultralyd når jeg er i uke 11 på samme privatklinikk som jeg tok TUL idag. Han som tar den er spesialist i fosterdiagnostikk og jobber på Riksen til vanlig. Skal også ta duotesten[emoji106]Men har ingen planer om å avslutte svangerskapet selv om de skulle påvise feks Downs.

Fyller 38 i løpet av svangerskapet og har bestilt nakkefoldultralyd når jeg er i uke 11 på samme privatklinikk som jeg tok TUL idag. Han som tar den er spesialist i fosterdiagnostikk og jobber på Riksen til vanlig. Skal også ta duotesten[emoji106]Men har ingen planer om å avslutte svangerskapet selv om de skulle påvise feks Downs.

Hvor tok du TUL i dag?

Så alt bra ut?

Ja, alt så fint ut! Kunne se hjerteslag og at veksten stemte med min termin[emoji106]Er ikke veldig mye mer de kan se så tidlig så er derfor jeg vil tilbake i uke 11 for en nakkefoldmåling, om ikke annet så for å være forberedt på det som kommer[emoji5]Synes det er så trygt å gå privat, der er de beste av de beste og for en service man får! Ble traumatisert på OUL i forrige svangerskap, hun påsto ungen ikke hadde lillehjerne og vi gikk i den tro i over 1 uke før vi kom inn på Riksen. Alt var i skjønneste orden men det skremte livskiten ut av oss begge[emoji15]Så denne gangen går jeg heller privat[emoji120]

Back
Topp