Noen optikere her???

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Jeg bruker til daglig linser, men har hatt et par briller i mange år nå.

Nå skulle jeg bytte de ut med et nytt par briller, og skulle ta linsekontroll og synstest i samme slengen.

Dro til specsavers.

Så viser det seg at synet er som det har vært, minus 3.25 på høyre øye og minus 4.50 på venstre. Skjeve hornhinner er det samme.

Når de måler styrken på brillene finner de minus 3.25 på høyre, men minus 5 på venstre.

Så i de nye brillene korrigerte de venstre ned til 4.50 som i linsene.

Men problemet er:
Jeg klarer ikke bruke de nye brillene!! Jeg føler jeg blir sjøsyk, får vondt i hodet, og det er rett og slett merkelig å ha de på! Ser jeg på noe langt unna går det bra, men når jeg skal se på noe nære meg blir det bare ekkelt.

Det skal da vel ikke behøve å være tilvenningstid på nye briller når alt er som det har vært, og når det er samme styrke som i linser???
Jeg kan jo fint sjonglere mellom de gamle brillene og linser, men det kan jeg tydeligvis ikke gjøre med de nye brillene...

Kan det være at jeg rett og slett har fått noe feil???
Kan det være feil styrke på glassene?

Noen som har en formening?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg er ingen optiker, men brukt briller i over 20 år nå (gud bedre og gammel jeg følte meg nå :P)

Det er tilvenning når du begynner med nye briller, men du skal se klarere og bli mere sliten i øynene og hodet. Ihvertfall blir jeg det av nye briller.
En gang ble jeg helt dårlig av å gå med de nye brillene. jeg så rett og slett ingenting. Ringte butikken og de mente det bare var tilvenning.
Jeg har skiftet briller såpass ofte iløpet av årene og følte at det IKKE skulle være sånn.
Dro så tilbake og de kikket på glassene på nytt.
Da hadde de slipt det ene glasset feil. Det var slipt på høykant (om du skjønner).
Nå har jeg prismer i mine glass, så jeg hadde prismen i topp isteden for til høyre. Så ikke rart jeg ikke klarte å bruke de.

Så de kan rett og slett ha slipt glassene dine feil. Eller så er det feil styrke.
Jeg hadde reist tilbake og fått de til å se på glassene. For det skal ikke være sånn som du forklarer.

Hadde sånn sjøgange i ca 1 uke etter e fikk nye glass i mine briller. Etterpå har e ikke merka noe.

Men nu e det på tide å bytte glass igjen, så må få ordna meg ny synstest.

Jeg blir gjerne småsvimmel i ett par dager når jeg har nye briller. (bruker også linser til vanlig) Hentet nye briller i går og måtte nesten holde meg i veggen de første 15 minuttene men i dag er det mye bedre. Men klarer du ikke bruke de i det hele tatt ville jeg stukket innom å fått de til å se på de :-)

Hadde sånn sjøgange i ca 1 uke etter e fikk nye glass i mine briller. Etterpå har e ikke merka noe.

Men nu e det på tide å bytte glass igjen, så må få ordna meg ny synstest.
Men hadde du endra styrke på glassene da? For det har jo ikke jeg. Ikke nevneverdig iallefall. Styrken på brilleglassene skal være det samme som på linsene.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg blir gjerne småsvimmel i ett par dager når jeg har nye briller. (bruker også linser til vanlig) Hentet nye briller i går og måtte nesten holde meg i veggen de første 15 minuttene men i dag er det mye bedre. Men klarer du ikke bruke de i det hele tatt ville jeg stukket innom å fått de til å se på de :-)
Ja hadde jeg endra mye på styrken så hadde jeg regna med at jeg måtte tilvennes litt. Men når det skulle være samme styrke som linsene synes jeg det er litt rart at det skal være så stor forskjell og at jeg må tilvennes?

Brukte de i halvannen time i går, og det ble ikke bedre. Måtte ta på meg de gamle brillene, og det var straks mye bedre ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Brillestyrke og linsestyrke trenger ikke nødvendigvis å være lik. Jo høyere styrke du har, dess større vil forskjellen normalt sett være. Jeg ville antakelig gitt deg brillestyrke -4,75 eller -5,00 på det øyet der du har-4,50 på linsa. Men hvis du blir veldig uvel ville jeg også bedt optikeren sjekke om de har slipt brilleglassene riktig ift. skjeve hornhinner og pupilledistanse. Litt tilvenning må man ofte regne med - også i tilfeller der styrken er som før, men det skal jo ikke gå på helsa løs. ;)

Vet du om du har en brytningsfeil som de ikke undersøkte på nye undersøkelsen?

Jeg har en sjelden brytningsfeil, som ikke er vanlig å sjekke for. Så jeg fikk en seddel og bestilte briller. Hadde ikke LITT sjans å se gjennom brillene enda jeg ble målt til samme styrke på nytt. Fikk beskjed om at de ikke hadde gjort noe feil og at slik var det.
Så kom jeg til tredje optiker og der ble det tatt på alvor. Satt i to timer (!!) og måtte dele det opp i to omganger før vi fant ut av hva som var riktig for meg.

Jeg er blitt fast kunde der ja :)

Back
Topp