Noen nattvakter her?

Snart4kids

Gift med forumet
Noen andre som også jobber nattvakt å er gravide? Jeg jobber kun natt har en del bekymringer rundt det faktisk. Blitt skikkelig skremt av å lese om det. Hva tenker du som jobber natt om det i graviditeten? Pga spontan aborter og et ganske anderledes svangerskap sist med mye sykehus så har jeg ordet meg time 18 mai hos legen.

Det er forståelig. Jeg jobber døgn. 3 og 4 døgn om gangen. Så er bekymret selv..
Jeg skjønner deg godt. Denne uken her har jeg 53 timer på natt. Det er ikke gunstig. o_O

Nei, kan evt. ta det opp med legen. Svangerskapspenger eller tilpasset arbeid er jo en mulighet.
Jeg lurer på om jeg skal gjøre det selv, men er bare 4 uker, så føler det er litt tidlig å fortelle det ennå.

Det er forståelig. Jeg jobber døgn. 3 og 4 døgn om gangen. Så er bekymret selv..

mulig vi har samme jobb
Jeg skal jobbe to vakter til, så reiser jeg til lege å får ordnet slik at jeg går ut av jobb!

mulig vi har samme jobb
Jeg skal jobbe to vakter til, så reiser jeg til lege å får ordnet slik at jeg går ut av jobb!

Ja, det er veldig forståelig! Hvor langt er du på vei? Jeg tror jeg også kommer til å dra til legen etter hvert. Jobber du også i helsesektoren? Hvordan er evt. brukerne du jobber med?
Lurer på hva som skal til for å få svangerskapspenger, og ikke jobbe døgn.

Ja, det er veldig forståelig! Hvor langt er du på vei? Jeg tror jeg også kommer til å dra til legen etter hvert. Jobber du også i helsesektoren? Hvordan er evt. brukerne du jobber med?
Lurer på hva som skal til for å få svangerskapspenger, og ikke jobbe døgn.

Send pm

Jeg har faktisk blitt sykemeldt fra nattevakter. Og snakket også med sjefen min om at jeg var blitt gravid, og hun sa at med én gang jeg er klar for å komme tilbake i jobb så kutter de ut alle nattevaktene. Det har de fått streng beskjed om fra bedriftsjordmor. Nattevakter er jo dessverre assosiert med en høyere risiko for spontanabort.
OBS, ser nå i etterkant at innlegget er gammelt :hilarious:

Jeg har faktisk blitt sykemeldt fra nattevakter. Og snakket også med sjefen min om at jeg var blitt gravid, og hun sa at med én gang jeg er klar for å komme tilbake i jobb så kutter de ut alle nattevaktene. Det har de fått streng beskjed om fra bedriftsjordmor. Nattevakter er jo dessverre assosiert med en høyere risiko for spontanabort.
OBS, ser nå i etterkant at innlegget er gammelt :hilarious:
Godt det ordnet seg <3 Vet du hvorfor nattevakter har høyere risiko for spontanabort? Ble nyskjerrig nå

Godt det ordnet seg <3 Vet du hvorfor nattevakter har høyere risiko for spontanabort? Ble nyskjerrig nå
Oj nå ble jeg også nysgjerrig. Jeg har vært på intervju for 2 nattevakts stillinger på hotell. Resepsjonsarbeid vell og merke.. men om det er noe som øker risikoen så vet jeg ikke om jeg tørr å ta sjansen på det

Hentet fra NHI:
«En dansk studie fra 2019 har undersøkt hvor mye den gravide må jobbe om natta for at det har en negativ effekt. Studien er publisert i tidsskriftet Occupational & Environmental Medicine2 som er utgitt av BMJ Group.

I denne studien har forskerne undersøkt svangerskapet til omtrent 22 700 danske kvinner.
Resultatene viser at å jobbe to eller flere nattevakter på en uke kan øke den gravide kvinnens risiko for spontanabort uken etter med 32 prosent (etter uke åtte).

Både totalt antall nattevakter under graviditeten og antall nattvakter på rad, økte risikoen for spontanabort. Sammenhengen mellom nattarbeid og risikoen for spontanabort var sterkere etter svangerskapsuke åtte.»

Denne studien er en observasjonsstudie, så den kan ikke si noe om årsaken. Men de lurer på om kanskje melatonin spiller inn. Og en annen studie sier at én nattevakt i uken er ikke assosiert med økt risiko for spontanabort

https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-unnga-vakenetter/?page=1

Jeg har ikke faglig grunnlag for dette,men er det ikke en stor belastning for kroppen å omstille seg til nattevakt og jobbe mot den naturlige døgnrytmen? Kan i så fall tenke meg at det skaper et stort stress i kroppen,og kanskje stresset som skapes i kroppen gjør at den ikke prioriterer å skape nytt liv eller noe sånt?

bare gjetning fra min side :think005

Hentet fra NHI:
«En dansk studie fra 2019 har undersøkt hvor mye den gravide må jobbe om natta for at det har en negativ effekt. Studien er publisert i tidsskriftet Occupational & Environmental Medicine2 som er utgitt av BMJ Group.

I denne studien har forskerne undersøkt svangerskapet til omtrent 22 700 danske kvinner.
Resultatene viser at å jobbe to eller flere nattevakter på en uke kan øke den gravide kvinnens risiko for spontanabort uken etter med 32 prosent (etter uke åtte).

Både totalt antall nattevakter under graviditeten og antall nattvakter på rad, økte risikoen for spontanabort. Sammenhengen mellom nattarbeid og risikoen for spontanabort var sterkere etter svangerskapsuke åtte.»

Denne studien er en observasjonsstudie, så den kan ikke si noe om årsaken. Men de lurer på om kanskje melatonin spiller inn. Og en annen studie sier at én nattevakt i uken er ikke assosiert med økt risiko for spontanabort

https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-unnga-vakenetter/?page=1
Takk for at du deler :happy:

Back
Topp