Noen med tips? Ang jobb, graviditet og ‘’skjule’’ det

HereWeGoAgainx4

Betatt av forumet
☀️Påskeliljene 2026☀️
Som nevnt litt i overskriften. Jeg har nå funnet ut at jeg er gravid. Jeg har en jobb som innebærer ulike medisiner og risiko (hvor feks gravide ikke skal gå inn i visse situasjoner). Jeg vil på ingen måte fortelle at jeg er gravid enda, så har funnet en litt troverdig ‘’løgn’’ jeg kan bruke for å unngå akkurat denne situasjonen. For ellers er eneste beskjeden IKKE GRAVIDE OG AMMENDE inn dit, så alle blir jo ‘’busta’’ når de plutselig ikke går inn dit lenger.

Noen som har tips? Vi eg uten sjef også frem til september (da gammel har sluttet og ny må gå oppsigelsestiden).

Veldig vanskelig med tips når man ikke vet hva det gjelder. Evt sykemelding? Book time hos lege og spør.

Ellers må nok noen på jobb får vite og hjelpe deg med å skjule

Jeg synes du burde ta den vurderingen med legen først og fremst. Noen få ting, f.eks utagerende pasienter etc, har ikke særlig risiko de første ukene. Andre ting er jo en fare fra første stund og må unngås. Ta en risikovurdering med legen din, og deretter drøfte med nærmeste leder du har, mtp tilrettelegging.
Ellers, så kan man jo evt bare si at du på legens ordre ikke får lov til å utsette deg for det og det for en periode. Man MÅ ikke utbrodere dypere, ingen andre enn du og legen har noe med sykdomshistorien din å gjøre. Men greit at evt ny sjef/nærmeste leder får vite.

Her er det snakk om cellegift :Heartred føler det er tidlig å gå til lege i uke 5..å sjef får vi jo ikke før i september..stedsfortrederen vil jeg egentlig ikke nevne det for..men jeg kan ‘’skylde på’’ noen medisiner jeg selv er startet opp på som forhåpentligvis er troverdig :smiley-ashamed004

Her er det snakk om cellegift :Heartred føler det er tidlig å gå til lege i uke 5..å sjef får vi jo ikke før i september..stedsfortrederen vil jeg egentlig ikke nevne det for..men jeg kan ‘’skylde på’’ noen medisiner jeg selv er startet opp på som forhåpentligvis er troverdig :smiley-ashamed004

Jeg ville absolutt ha ordnet legetime, rett og slett pga arbeidets art. Så kan du få en legeerklæring som sier at du ikke kan jobbe med cellegift inntil videre. Uten at det må stå noe om graviditet. :) så slipper du gå rundt med unnskyldninger, du har da legens ordre på at du ikke får lov til å jobbe med slikt foreløpig..

Aldri for tidlig for en konsultasjon, du trenger jo ikke ta full svangerskapskontroll likevel. :)

Spurte AI (uff jeg har blitt en av dem :dead: :angelic: :laughing001 )

Eksenpel på unnskyldninger:

Jeg har nylig fått påvist en autoimmun tilstand og har derfor fått beskjed fra legen om å være ekstra forsiktig med eksponering for cellegift og enkelte medisiner. Det er ingenting alvorlig, men det er viktig at jeg følger rådene deres for å unngå komplikasjoner.»

Hvorfor det funker:

– Det høres helt plausibelt ut.

– Forklarer hvorfor hun må gjøre tilpasninger.

– Autoimmune tilstander (som lavgradig lupus, stoffskifteproblemer etc.) er vanlige og lite dramatiske, men krever forsiktighet.

Eller:

«Jeg går på en medikamentell behandling som gjør at jeg ikke bør eksponeres for visse kjemikalier og cytostatika for tiden. Det er midlertidig, men jeg må følge retningslinjene.»

Hvorfor det funker:

– Gir et logisk svar uten å avsløre noe.

– Folk vet ofte ikke detaljer om medikamentinteraksjoner og vil ikke spørre videre.

Spurte AI (uff jeg har blitt en av dem :dead: :angelic: :laughing001 )

Eksenpel på unnskyldninger:

Jeg har nylig fått påvist en autoimmun tilstand og har derfor fått beskjed fra legen om å være ekstra forsiktig med eksponering for cellegift og enkelte medisiner. Det er ingenting alvorlig, men det er viktig at jeg følger rådene deres for å unngå komplikasjoner.»

Hvorfor det funker:

– Det høres helt plausibelt ut.

– Forklarer hvorfor hun må gjøre tilpasninger.

– Autoimmune tilstander (som lavgradig lupus, stoffskifteproblemer etc.) er vanlige og lite dramatiske, men krever forsiktighet.

Eller:

«Jeg går på en medikamentell behandling som gjør at jeg ikke bør eksponeres for visse kjemikalier og cytostatika for tiden. Det er midlertidig, men jeg må følge retningslinjene.»

Hvorfor det funker:

– Gir et logisk svar uten å avsløre noe.

– Folk vet ofte ikke detaljer om medikamentinteraksjoner og vil ikke spørre videre.
Jeg er selv en av dem :laughing002 jeg har ‘’heldigvis’’ Bekkenplager og vert sykemeldt (før ferien) grunnet bekkenet, så det er det jeg (og ChatGPT) er kommet frem til. Jeg kan i verste fall si jeg er startet på hormonell behandling grunnet bekkenet og må få vise forsiktighet ovenfor cytostatika.

Viss ikke får jeg krype til korset å få en legetime.

Back
Topp