noen med svangerskapsdiabetes her ?

turbogirl_01

Betatt av forumet
Hei

er det noen med svangerskapsdiabetes her som kan fortelle meg litt om det ?

Fikk påvist det i dag. Har hatt det hele svangerskapet , men ingen har oppdaget det til tross for prøvetaking ol.

alt har virket normalt og jeg kan ikke si at verken jeg eller knøtten har lagt merke til dette.

Nå vil de at jeg skal endre kostholdet ( skjønner ikke hvordan jeg kan bli sunnere , men men )

Hva er det man kan spise og ikke spise ?
Skal til spesialist i morgen , men greit å sette seg litt inn i dette på forhånd.
Vil jeg slite med diabetes etter svangerskapet også ?

Hei.Jeg er i faresonen for svangerskapsdiabetes, så lever som om jeg har det så jeg rett og slett skal slippe å få det. Jeg har heller ikke merket noe til det, og tvillingene mine er litt under den midterste kurven i vekst, så de skal ikke ha fått noe plager fra det de og. Og jeg har gått opp under det som er normalt med tvillinger. Så det var ingen tegn her, men ble oppdaget på en rutine sjekk.Jeg hadde ikke mye sukker i kosten fra før, så jeg har kuttet alt som er av sukker. Jeg får heller ikke spise frukt og bær, og lite melkeprodukter. Jeg har også kuttet ned på karbohydrater og erstattet med proteiner. Det er skummelt hvor mye det faktisk er sukker i uten at man tenker over det egentlig...Kan jeg spørre hvordan de vet at du har hatt det hele veien uten at de har klart å oppdage det?? Så utrolig rart! Idag spurte jeg legen om hva han trodde skjedde etter svangerskapet og han sa at han ville tro jeg går tilbake til normalen men at det såklart er en noe høyere sjanse for å utvikle diabetes senere, så det er noe å være obs på.Lykke til i morgen, og del gjerne informasjon og råd!!PS: Ser vi har samme termin ;)

hei igjen.

Jeg tok en test i juli som de hadde rotet bort, så dukket den opp like før jeg skulle ta ny test.
Jeg har vært mye dårlig og inn og ut av sykehuset og ingen har hatt fokus på dette.

De nye prøvene var bra, så her ropte de ulv ulv også hadde jeg det ikke likevel.

Ba likevel om en kostholdsveiledning av diabetes sykepleier i går og fikk mange gode råd og tips.

Jeg kunne for eksempel drikke en halv liter melk om dagen, helst ekstra lett. Jeg kunne spise 2-3 frukter hver dag. Men måtte unngå druer, banan og mango. skulle jeg spise banan tilsvarte en halv banan en frukt av dagens kvote. Klemmetiner er den frukten med minst sukker i som man godt kunne spise 3 stk om dag.
Ellers kunne jeg bytte ut pasta og ris med fullkornspasta eller jeg kunne holde meg til en skje med vanlig ris evt en potet til middag. HUn anbefalte også masse grønnsaker og salat.

Drikke var det greit med lett brus når man skulle kose seg og unngå alkohol fri øl (masse sukker i alkoholfri øl )

Hun anbefalte grove knekkebrød og brød uten mye sukker. Brunost er fy fy for den inneholder mye sukker, men det var fint med magert pålegg som mager leverpostei , skinke ,kalkun osv osv :)

Unngå juice og drikk mye vann. Skulle man kose seg var popcorn et bra alternativ.
Hun sa at det var ingen egen kost for diabetikere annet enn at de måtte være ops på hva de handlet og sjekke sukkerinnhold/karbohydrater og kostfiber på varen du kjøpte.

Kosthold er jo alltid viktig, så fikk en skikkelig aha opplevelse. Ikke gøy når sykehuset roter med prøvesvarene. Var to til de hadde gjort akkurat det samme til så vi var 3 stk inne på kontroll i går :)
Har en rimelig grei kost fra før, men skal jaggu være mer obs på dette med sukkerinnhold. Fikk sjokk i går når jeg var å handlet over hvor mye sukker som er i enkelte matvarer :)

:) Så bra du fikk et annet resultat! Og så utrolig dumt at sykehuset klarte rote det til - men godt det var "den veien" og ikke motsatt!! Og takk for at du deler :) Nå har jeg lyst til å kaste meg over klemmentiner - for det har jeg så sykt lyst på men fikk beskjed om å holde meg unna all frukt :( Selvom jeg bare er i faresonen :/ Så er litt forvirra her... Og kommer sikkert ikke til å tørre å spise dem uansett.. Resten er jo ca det jeg har gjort/tenkt, utenom at jeg er overrasket over at sykepleieren sa at lett brus var ok - jeg trodde vi skulle holde oss unna kunstige søtningsmiddler?

sykesøstren sa det , står også på diabetes siden deres også at det er greit :) Tror ikke du skal bekymre deg. er lite sukker i klementin :) en om dagen må da være greit :) rart du fikk beskjed om å holde deg unna frukt, følge sykepleieren som er ekspert på diabetes var det viktig med frukt grunnet vitaminer til de små i magen :) men nå er jo ikke jeg lege, vet bare hva hun har sakt :) har fått en masse skjema ang diabetes i svangerskapet og hefter hvor det står om alt dette :) Kanskje de har det på legekontoret ditt også ? :)

her står det litt om kosthold : http://www.diabetes.no/Hva+er+rett+kosthold?.b7C_wlHU5I.ips

Takk for tips! Jeg skal i alle fall prøve å unne meg en klementin eller to framover. Jeg har nemlig drukket den totale sum av 3 glass juice (små glass) og 1,5 klementin på ca 2 mnder tror jeg nå... Og ikke noe annet med sukker i annet enn litt melk. Er jo sikkert ikke ekspertområdet til legen, men han er fødselslege og var overlege på ullevål før så stoler veldig på ham. Men ble også overrasket over frukt-kutt. Skal se på linken :) Takk!

Back
Topp