Noen med skipskatt?

_Marte_

Glad i forumet
Må jeg klippe den ekstra kloen som skipskatten har på framlabbene, eller ordner de dette selv? Min katt er bare 4,5 mnd., og syntes det ser ut som den ene kloa er alt for lang... Ser jo nesten ubehagelig ut.

ORIGINAL: ~Marte~

Må jeg klippe den ekstra kloen som skipskatten har på framlabbene, eller ordner de dette selv? Min katt er bare 4,5 mnd., og syntes det ser ut som den ene kloa er alt for lang... Ser jo nesten ubehagelig ut.

Det ordner de selv. kjøp en klorestang til katten.
hvis du klipper de,så får de ikke gripetak når de skal klatre.

tror det er "bare" på hunder man skal klippe klørne.
Men er ikke sikker.

tror man skal klippe dem hvis den ikke er i bruk, noen skipskatter klarer å slite ned kloen på egenhånd, mens andre ikke..hvis jeg ikke tar helt feil.
våres kalrer å slite den ned på egenhånd...men hvis du ser den vokser "rundt" tror jeg ikke det er bra.. har egentlig ikke peiling, men tror det..
er du bekymret kan du jo ta en telefon til dyrlegen på mandag og høre..

Så lenge pusen er ute og får løpe fritt å herje burde det ikkje vere noko problem, katter ordner opp i slikt sjølv. Og eg meiner å hugse at det gjorde skipskatten me hadde då eg var liten og.

Men viss det er innekatt so fungerar ikkje berre eit klorebrett. Då kan det vere lurt å klippe _litt_.

Spør dyrlegen om råd.

Har ikke klippet noe på katten jeg hadde iallfall[:)]

Jeg får følge med litt på de klørne nå da det er vinteren... Ettersom hun er så liten enda, er det ikke så mye hun er ute. Hun har et sånt klorestativ inne, og bruker det, men er usikker på om den ekstra kloa får tak. Jeg har klipt kloa en gang, og får se om jeg ikke må klippe den snart igjen. Skal prøve å få sterilisert henne i løpet av to måneder, så skal høre hva de sier hos dyrlegen da. Nå får jeg bare passe på så kloa ikke vokser rundt og inn i poten hennes...

ORIGINAL: Kranglefanten

Har ikke klippet noe på katten jeg hadde iallfall[:)]

ikke jeg heller[:)]

Noen katter "biter negler" om de føler ubehag i klørne, f.eks. ved for lite slitasje, slik at de blir for lange. Kan jo hende katten din lærer seg å gjøre det.

Men ville likevel ha fulgt med på hvordan kloa vokser. Kan faktisk hende du må gå til innkjøp av ei klosaks. Men det ser du nok.

vi har en skipskatt gående her og hun får aldri klipt klørne... kattepusen til mormor[:D]

Jeg tenker at jeg ikke trenger å klippe klørne når hun blir større, og da det blir sommeren. Nå har hun ikke så mye å kvesse klørne på enda, så da får hun heller ikke slitt de riktig ned! Jeg ser an... Takk for alle svarene[:)]

Jeg har nemlig heller aldri hørt om at noen har klipt klørne på katten sin... Mulig jeg bare er ekstra oppmerksom på det, ettersom vi har en hund vi regelmessig klipper klørne på.

Back
Topp