Noen med sete/tverrleie som skal prøve å snu baby?

Mammamia.

Andre møte med forumet
Mine to første har snudd seg med hodet med i god tid før fødsel. Nr tre kan jo ta lengre tid har jeg forstått siden det er bedre plass der inne. Men denne lille har nå ligget konstant med rumpa ned og hodet godt plassert under høyre ribbein siden begynnelsen av mars. Er straks i uke 37. Skal på ultralyd denne uken for å sjekke sikkert hvordan den ligger. Om den ligger feil så får jeg trolig tilbud om vendingsforsøk. Usikker på om jeg vil det. Noen som har erfaring? Om jeg ikke vil snu og den ligger feil så blir det trolig ks

Mine to første har snudd seg med hodet med i god tid før fødsel. Nr tre kan jo ta lengre tid har jeg forstått siden det er bedre plass der inne. Men denne lille har nå ligget konstant med rumpa ned og hodet godt plassert under høyre ribbein siden begynnelsen av mars. Er straks i uke 37. Skal på ultralyd denne uken for å sjekke sikkert hvordan den ligger. Om den ligger feil så får jeg trolig tilbud om vendingsforsøk. Usikker på om jeg vil det. Noen som har erfaring? Om jeg ikke vil snu og den ligger feil så blir det trolig ks

Har forsøkt vending tidligere. Hadde i utgangspunktet ikke lyst (siden jeg hadde undersøkt og forstått at vendingsforsøk er noe «omstridt») men følte meg «tvunget» til det av sykehuset. Min opplevelse var at det var vondt, baby ble stresset og det fungerte heller ikke. Men vet det har fungert for noen. Så jeg har egentlig ikke noe konkret råd, men det er min erfaring:)

Jeg har hatt min i sete frem til i dag på vekst estimering 36+1, og jeg har sagt nei til vending om han snur seg i sete igjen før fødsel. Noe jeg har mistanke om at han alt har gjort, eller kommer til å gjøre før termin. Jeg vil prøve, og føde vaginalt. Går ikke det så skal jeg ha ks. Ikke noe vending på meg har jeg sagt klart i fra om. Dem får ikke overtalt meg heller :p

Har forsøkt vending tidligere. Hadde i utgangspunktet ikke lyst (siden jeg hadde undersøkt og forstått at vendingsforsøk er noe «omstridt») men følte meg «tvunget» til det av sykehuset. Min opplevelse var at det var vondt, baby ble stresset og det fungerte heller ikke. Men vet det har fungert for noen. Så jeg har egentlig ikke noe konkret råd, men det er min erfaring:)

Skjønner! Har hørt at det kan gjøre veldig vondt og at det finns risker for barnet. Er veldig usikker. Det er visst ca 50% som lykkes ifølge statistikken. Finnes jo de sykehus som ikke gjennomfører vending har jeg forstått og det gjør meg enda med tvilende. Vil ikke risikere noe liksom!

Jeg har hatt min i sete frem til i dag på vekst estimering 36+1, og jeg har sagt nei til vending om han snur seg i sete igjen før fødsel. Noe jeg har mistanke om at han alt har gjort, eller kommer til å gjøre før termin. Jeg vil prøve, og føde vaginalt. Går ikke det så skal jeg ha ks. Ikke noe vending på meg har jeg sagt klart i fra om. Dem får ikke overtalt meg heller :p

Er også litt redd for at de skal overtale meg til å vende når magefølelsen sier at det ikke er bra. Samtidig som jeg jo egentlig ikke vet noe om det! Hehe, vanskelig Keisersnitt er jo ikke risikofritt det heller. Har jeg flaks så har baby snudd seg selv før ultralyden!

Har samme erfaring fra tidligere svangerskap. Kommer aldri til å gjøre det igjen, vil heller ha en setefødsel igjen.

Mi ligger i tverrleie, litt på skrå, med hodet oppover mot ribbeina.. jeg er 33+3 nå. De sier at om hun ikke har snudd seg ved 36 uker blir jeg sendt til føden for vurdering.

Jeg vil IKKE prøve å føde vaginalt om hun ikke ligger med hodet ned. Jeg hadde en svært traumatisk fødsel sist, så jeg føder bare vaginalt om alt ligger «til rette». Vil heller ikke at de skal prøve å snu babyen.

Så jeg håper hun snur seg med hodet ned, men hvis ikke skal jeg ha keisersnitt

Er også litt redd for at de skal overtale meg til å vende når magefølelsen sier at det ikke er bra. Samtidig som jeg jo egentlig ikke vet noe om det! Hehe, vanskelig Keisersnitt er jo ikke risikofritt det heller. Har jeg flaks så har baby snudd seg selv før ultralyden!

Jeg har sagt det så soleklart til sykehuset, og til fastlegen. Dem har nok merka at jeg ikke lar meg rikke. Jeg er fast bestemt på, og bare gå min vei om dem ikke respekterer mitt valg. Har sagt klart i fra til mannen min at da har han bare med, og bakke meg opp å følge lydig etter meg når jeg går :p
Men legen i dag var veldig forståelsesfull. Med en gang jeg sa det blir ikke aktuelt med vendig så ble det respektert :)

Mi ligger i tverrleie, litt på skrå, med hodet oppover mot ribbeina.. jeg er 33+3 nå. De sier at om hun ikke har snudd seg ved 36 uker blir jeg sendt til føden for vurdering.

Jeg vil IKKE prøve å føde vaginalt om hun ikke ligger med hodet ned. Jeg hadde en svært traumatisk fødsel sist, så jeg føder bare vaginalt om alt ligger «til rette». Vil heller ikke at de skal prøve å snu babyen.

Nr 3 hos meg lå på skrå i tverrleie når jeg kom inn, for og føde. Kom inn for, og bli satt i gang med egne rier. Og måtte bli instruert i forskjellige liggemåter for, og lede han til riktig posisjon, og riktig retning i bekkenet. Ting tok tid. Så jeg forstår deg veldig godt. Hadde jeg kunnet velge den gang, og vist det på forhånd som jeg vet nå hadde jeg nok valgt ks i stede ja.

Jeg vil heller ikke ha setefødsel. Mange sier at det går helt fint, men det vil jeg bare ikke!

Nr 3 hos meg lå på skrå i tverrleie når jeg kom inn, for og føde. Kom inn for, og bli satt i gang med egne rier. Og måtte bli instruert i forskjellige liggemåter for, og lede han til riktig posisjon, og riktig retning i bekkenet. Ting tok tid. Så jeg forstår deg veldig godt. Hadde jeg kunnet velge den gang, og vist det på forhånd som jeg vet nå hadde jeg nok valgt ks i stede ja.

Oi! Høres virkelig ikke noe morsomt ut. Huff!

Hvorfor blir det i så fall ks?
Svigerinnen min fødte i sete og sa det gikk helt fint. På mitt sykehus tror jeg ikke vi får ks om de ligger i sete
Jm min er litt usikker på leie på jenta mi. Skal tilbake neste uke for å sjekke, om hun fremdeles er usikket blir jeg henvist videre.
Etter hva jeg har hørt om ks og føde i sete, så vil jeg heller føde enn å ta ks.

Skjønner! Har hørt at det kan gjøre veldig vondt og at det finns risker for barnet. Er veldig usikker. Det er visst ca 50% som lykkes ifølge statistikken. Finnes jo de sykehus som ikke gjennomfører vending har jeg forstått og det gjør meg enda med tvilende. Vil ikke risikere noe liksom!

Jeg var kjempeusikker, og venninner av meg som er leger sa at det var flere land i Europa som ikke praktiserte det. Det skal sies at de ga seg fort med forsøket da de forstod at det ikke kom til å fungere. Og alt gikk bra med baby sånn utenom at han ble stresset, jeg ble overvåket med ctg i en time etterpå. Jeg kommer ikke til å gjøre det igjen (men det er uansett ikke aktuelt da det ble ks sist og jeg har morkaka foran). Er det seteleie igjen, så blir det uansett ks på meg:)

Ved tverrleie blir det vel KS uansett, om de ikke forsøker å vende da. Jeg fikk iallefall klar beskjed på at om han ikke snudde seg så ble det satt opp ks i uke 38, for på sykehuset her vender de ikke. Og så leste jeg flere steder at de ikke gjør vendingsforsøk ved tverrleie uansett, eller om morkaka er på framsiden.

Jeg hadde ikke gått med på vending, siden det ikke alltid fungerer, baby kan bli stressa etc. Er vel ikke helt uten risiko heller. Ikke at KS er risikofritt heller, men hadde nok valgt det ja.

Ved tverrleie blir det vel KS uansett, om de ikke forsøker å vende da. Jeg fikk iallefall klar beskjed på at om han ikke snudde seg så ble det satt opp ks i uke 38, for på sykehuset her vender de ikke. Og så leste jeg flere steder at de ikke gjør vendingsforsøk ved tverrleie uansett, eller om morkaka er på framsiden.

Jeg hadde ikke gått med på vending, siden det ikke alltid fungerer, baby kan bli stressa etc. Er vel ikke helt uten risiko heller. Ikke at KS er risikofritt heller, men hadde nok valgt det ja.
Det er mye som er dritt med keisersnitt, tenker jeg. Spesielt i tiden etterpå, det man har et sår som skal gro og smerter og ikke kan løfte osv. Jeg hadde en blindtarmsopersjon for mange år siden. Kikkhull bare, men ble store smerter fordi jeg hadde bukhinnebetennelse også. Og da var det dritvondt i 2-3 uker etterpå! Bare å le, hoste var kjempevondt, og jeg klarte ikke ha igjen buksesmekken.

Med keisersnitt er det jo et mye større sår.

Dessuten mister babyen fordelen med å komme ut den tradisjonelle veien, der den blir eksponert for morens tarmbakterier som hjelper den å få bedre immunforsvar og helse.

MEN fordelene er
1. at man vet nøyaktig når babyen blir født, veldig praktisk mtp å ordne barnevakt for eldre søsken også.
2. For min del at jeg får føde i juni og derfor kan vi fordele permisjonen slik vi vil (for OUL-terminen min er 4. juli, og man settes jo opp til keisersnitt en uke før ca. om ungen ligger «feil»)
3. Man kan sove natta før!
4. Man slipper en langvarig og vond fødsel
5. Sist men IKKE minst: man slipper rier. Vet det er forskjellig fra person til person, men for meg var riene verre enn blindtarm, bukhinnebetennelse, nyresten, å brekke nesa og andre vonde ting jeg har gjort. Så det er den største fordelen for meg. Smertene etter keisersnitt kan man få smertestillende for.

Likevel, pga fordelene for baby (treåringen vår er nesten aldri syk, mens både jeg og pappaen som begge er født med keisersnitt var ørebarn og har alltid vært MYE syke, slitt med allergier osv.), for mammaen (lite problemer etter fødsel, slipper operasjon og ettervirkningene) håper jeg mest at hun snur seg med hodet ned og jeg kan føde vanlig.

Men også om hun ender i seteleie nekter jeg å prøve vanlig fødsel, selv om jeg hører mange vil prøve det. Det ender ofte i hastekeisersnitt (fy f.! Det verste fra to verdener slik jeg ser det).

Tips til dere med setebabyer! Hør podcasten foreldrerådet, Setefødsel med fødselslege Thorbjørn Brook Steen (episoden er fra 23. april). Han fikk avblåst mange myter rundt setefødsel for meg i allefall :)

Hvorfor blir det i så fall ks?
Svigerinnen min fødte i sete og sa det gikk helt fint. På mitt sykehus tror jeg ikke vi får ks om de ligger i sete
Jm min er litt usikker på leie på jenta mi. Skal tilbake neste uke for å sjekke, om hun fremdeles er usikket blir jeg henvist videre.
Etter hva jeg har hørt om ks og føde i sete, så vil jeg heller føde enn å ta ks.

Det er kanskje irrasjonelt, men jeg har liksom fått for meg att setefødsel så fort kan gå galt. Men jeg vet jo godt at ks ikke akkurat er en dans på roser heller.

Back
Topp