Noen med Raynauds fenomen?

Cilie#

Glad i forumet
Jeg har antagelig Raynauds fenomen...har verket masse i puppene under og imellom ammingene..men har trodd det var pga brystbetennelse og soppinfeksjon som jeg har hatt...nå er det en god stund siden antibiotikakuren var vel overstått...og har behandlet både meg og lillemann for sopp i nesten 3 uker.. Og fikk nettopp beskjed om at de nye bakterie/sopp-prøvene var negative (jippi! [:)])..

...men gjør vondt enda. Og har lagt merke til at brystvortene blir skikkelig lik-bleike når smertene kommer. Etter det jeg vet/kan lese meg til passer dette godt med Raynauds. Noen som har/har hatt dette?...og eventuelt har noen tips til hva man kan gjøre med det? Har bestillt varmeputer i håp om at det kan hjelpe..men tar gjerne imot flere tips.. [:)]

jeg har veldig vondt på høyre siden. ikke i hele brystet, bare på brystvorta.
har ikke sett så nøye etter når hun har fått mat, men når jeg har pumpet har brystvorta blitt likblek :S

vet enda ikke hva som kan funke, men bruker å smøre med brystvortekrem bare for å forsikre meg om at jeg iallefald ikke får meg sår.

ORIGINAL: Scorp80

ORIGINAL: malinl88

har ikke sett så nøye etter når hun har fått mat, men når jeg har pumpet har brystvorta blitt likblek :S

vet enda ikke hva som kan funke, men bruker å smøre med brystvortekrem bare for å forsikre meg om at jeg iallefald ikke får meg sår.

Hva er dette dere snakker om nå??? I det siste har jeg nemlig hatt det akkurat som det med uthevet skrift over her... [&:]

Har trodd dette var normalt jeg?! [:-]

fant dette på ammehjelpen da jeg lette etter forklaring på smertene mine:
"Raynauds fenomen er en tilstand som kan gi store uforklarlige brystsmerter er Raynauds fenomen. Her sitter smertene oftest lokalisert bare til brystknoppen, men de kan også gå opp over i brystet. Ved Raynauds fenomen skyldes smerten sammentrekninger av de små blodkarene i brystknoppen. Brystknoppen blir helt hvit,
men kan endre farge til blå eller rød på få sekund."

tror ikke det er så vanlig..og er jo ufarlig. Men gjør dritvondt likevel! [&:]

Jeg har slitt med soppinfeksjon, som rakk å komme veldig dypt inn i høyre bryst før jeg skjønte at det var det det var. Etter en måneds behandling med Mycostatin på henne, Canesten på mine brystvorter og Flucanazol soppdrepende kur ser det nå endelig ut til at jeg er kvitt soppen. Hurra! Det er ikke alltid det holder å behandle kun med Canesten og Mycostatin!

På grunn av soppen har jeg hatt Raynauds fenomen på brystvorta på høyre bryst. Kombinasjonen sopp og Raynauds var helt grusom, jeg vurderte å slutte å amme på det verste og tårene spruta ukontrollert da jeg ammet på den puppen. Jeg prøvde alle råd jeg fant på en gang da jeg skjønte at det var Raynauds jeg hadde i tillegg til sopp! Men etterhvert som soppen forsvant gradvis har jeg også gradvis blitt kvitt Raynauds! Hurra!

Her er rådene jeg prøvde:
-Vitamin B6. This has shown to work by trial and error, but it does seem to work. There is no scientific evidence that it works, but it does nevertheless. It is safe and will do no harm. The dose is 150-200 mg once a day for four days, followed by 25 mg/day once a day. The mother continues it until she is pain free for a few weeks. It can be restarted if necessary. If the pain resolves with the larger dose but returns with the smaller dose, you can go back to the higher dose. If you have been pain free for a week or two, try going off the vitamin B6. If vitamin B6 does not work within a few days, it probably won't.
- Magnesiumtilskudd: 100 mg daglig
-Kalsiumtilskudd 2000 mg daglig
-drikk svart te før amming
-hold brystene varme, bruk ullinnlegg

Uvisst hvilke av rådene som virket, siden jeg fortsatt spiser vitamintilskuddene, men jeg har tro på at det var soppen som førte til Raynauds for meg. Hadde nemlig ikke Raynauds før jeg fikk sopp.Problemet mitt var at Raynauds kunne oppstå midt i en amming og da var det helt umulig å fortsette å amme fordi det gjorde så vondt. Heldigvis for meg hadde jeg det kun på ett bryst. Men det følte jeg hadde mest effekt var å ha det varmt i rommet når jeg ammet, slik at det ble mest mulig jevn temperatur for brystvortene. Få henne til å ta stooort tak og holde det helt til brystet var tømt, altså gi fra den vonde puppen først, når hun var mest sulten. Også lot jeg den andre puppen gjøre hovedjobben. Jeg pumpet også ca en gang om dagen fra det vonde brystet for å avlaste det.

Har det vært sånn under hele ammeperioden? Med forrigemann?

Jeg har også blitt behandla for sopp (med farris, mycostatin, canesten og tablettkur), har hatt antibiotikakurer, smertestillende/betennelsesdempende medisiner og prøvd diverse andre råd mot puppeplagene mine. Symptomene har vært (siden jeg begynte å amme): brennende, stikkende følelse i brystvorta og innover i brystet, "nålestikk" i det han begynner å suge, smerter etter og i mellom ammingene, smerter når brystvorta fryser, sår i huda rundt brystvorta (følelsen av å være solbrent). Tårene rant ved nesten hver amming. Har spurt mange forskjellige leger, helsesøstre og jordmødre, og ingen har kunnet hjelpe. Til slutt mistenkte jeg også Reynaud (pga bleik brystvorte når de ble stive, og lilla etter pumping). JEg oppsøkte enda en lege, og han fant endelig løsningen!! Jeg har eksem!! Han avviste mine mistanker om reynauds.. Etter at jeg begynte med Dactakort salve mot eksem (har også soppdrepende i seg, som ofte kommer i forbindelse med eksem), har jeg blitt mye bedre! Det er ikke på langt nært så vondt å amme, og melka renner mye lettere. Produksjonen har gått opp og både jeg og poden er fornøyde. Er det dette du også har, kanskje?

ORIGINAL: Håp om oktober

nei fikk det først for ca en uke siden snart. å med storebror hadde jeg det ikke, men han ammet jeg bare i 2 uker før jeg ga opp da gutten sugde bare blod

ORIGINAL: Håp om oktober

nei fikk det først for ca en uke siden snart. å med storebror hadde jeg det ikke, men han ammet jeg bare i 2 uker før jeg ga opp da gutten sugde bare blod

Vær obs på at det kan være sopp som forårsaker det siden det plutselig har oppstått og kun er på ett bryst. Snakk evnt med lege/helsesøster på helsestsasjonen om symptomene dine. Ikke lurt å gå med sopp for lenge kan jeg skrive under på. Tok en hel måned å bli kvitt det!

Back
Topp