Noen med peiling på Urinprøve-resultater ?

aemde og Lille Prins

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Siden jeg fikk rosa papir etter å ha tørka meg på onsdag forrige uke, reiste jeg på legevakta.. (Fant selv ut at det var var urinen, så tenkte på UVI)..

De testet urinen da jeg kom, og tydeligvis enda engang 40 minutter etterpå [8|] For jeg fikk to lapper med prøvesvarene på, med 40 minutter imellom. Men det jeg stusser over er at svarene er ulike ! Utifra lappene, så er det jo fra samme maskin, og han legen jeg var hos sa jeg hadde UVI, og skrev ut antibiotika, noe min egen lege dagen etterpå synes var unødvendig for han ville sendt det videre på dyrkning..
Noen som kan svare på hva det forskjellige betyr ?

Første prøven:
GLU Negativ
*KET 1+
*BLD 3+ (Regner med at dette er blod ja)
pH 6.5
*PRO 1+ (Dette har jeg liggi på hele veien)
NIT Negativ
LEU Negativ

Andre prøven:
GLU Negativ
*KET Spår
*BLD 3+
*PH 6.0
*PRO 2+
NIT Negativ
LEU Negativ

Hvorfor er de forskjellige ? (Det var foressten den andre prøven han legen satt med da jeg kom inn, den første fikk jeg tilbake i hånden av sykepleieren rett etter den var tatt).. [:-]

GLU Negativ (glukose--- det er sukker)
*KET 1+ (ketoner------ indikerer ikke infeksjon, men at du kanskje er litt dehydrert ol)
*BLD 3+ (Regner med at dette er blod ja) Blod ja, ganske masse og
pH 6.5 ph, det er surheten i urinen, den er fin
*PRO 1+ (Dette har jeg liggi på hele veien) proteiner, vellig vanlig å ha pluss 1 på den, det er bare forurensning
NIT Negativ er denne positiv er det alltid infeksjon, men denne er jo negativ
LEU Negativ det er denne som indikerer om du har infeksjon, hvite blodlegemer

siden nitritt og leucocytter er negativt hadde jeg sendt den til dyrkning og ikke gitt Antibiotika.

Andre prøven:
GLU Negativ
*KET Spår
*BLD 3+
*PH 6.0
*PRO 2+
NIT Negativ
LEU Negativ

prøvene er nesten identiske... de er like i mine øyne... ikke infeksjon men mye blod i urinen

Prøvene kan være forskjellige fordi det varierer hvor lenge urinen har ligget i urinblæren, det er derfor man skal spare i 6 timer før man tisser. Ser ut til at du har hatt mye blod i urinen, dette kan komme av UVI, men det kanogså komme av skjøre slimhinner o.l. noe som er svært vanlig i graviditeten. Det jeg ser på urinprøven din er at du burde undersøkes nærmere fordi du har proteiner i uinen (om man har 1+ i urinen og forhøyet blodtrykk har man svangerskapsforgifnting), og når du i tillegg har blod i den så er det ikke så sikkert du har urinveisinfeksjon. Når man skiller ut proteiner i urinen, så kan man også skille ut blod fra nyrene! Selv hadde jeg 2+ i protein og 3+ på blod, og blodet hadde en sammenheng med preeklampsien.

Hva er blodtrykket ditt på?

Om du har hodepine, svimmelhet, synsforstyrrelser, kvalme, høyt bt.. En av de, eller alle, så vil jeg påstå at utviklingen på protein fra prøve 1 til prøve 2 er ganske dramatisk med tanke på svangerskapsforgiftning..
Resten ser jo så og si identisk ut..

testet de ikke av SAMME urinen da? for jeg tolket det slik og at det da bare er lest av litt forskjellig. pluss 1 på protein indikerer ikke svangerskapsforgiftning, nesten alle gravide har utslag på det, men om den plutselig øker og man i tuillegg har ødemer og høyt BT må man jo passe på, men jeg tolket det som dette var tatt av samme urinprøve, men av to forskjellige maskiner, trolig en med strips og en med maskin, siden det står spor av ketoner på den ene og 1+ på den andre)

De er testet fra samme urin OG samme maskin, det e derfor jeg synes det var så merkelig !

BT og ødemer er helt fint, og har vært helt fint hele svangerskapet, så er ikke noe rett for svangerskapsforgiftning egentlig..

Back
Topp