Noen med peiling på laktoseintoleranse (hos voksne)?

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Er forholdsvis ny i gamet og hadde noen spørsmål. Prøvde å få tak i legen idag, men rakk selfølgelig ikke telefonen da han ringte..

Jeg har hatt det i snart 10 år. Hva lurer du på? :)

Er forholdsvis ny i gamet og hadde noen spørsmål. Prøvde å få tak i legen idag, men rakk selfølgelig ikke telefonen da han ringte..

Ja, jeg har riktignok hatt det siden jeg var liten. Det ble ikke oppdaget før for 6 år siden, og det var en stor lettelse å finne ut hva som var galt. Helt siden jeg var liten har jeg slitt med mye kvalme og oppblåsthet/ubehag i mage. Etter at jeg kuttet ut laktoseprodukter forsvant alt av ubehag:) Er det noe konkret du lurer på ? :) Her finner du en oversikt over innhold i ulike varer:

http://www.melk.no/laktoseintoleranse/laktoseinnhold-i-meieriproduktene/

Jeg kjøpte noen laktase-tabletter som jeg tok litt av i begynnelsen viss jeg spiste litt med melkeinnhold, og det fungerte fint. Men nå ser de ut til å ikke virke i det hele tatt. Jeg tok feks igår 3 stk, og spiste ikke mye med melk, men fikk en kjempereaksjon. Kan de slutte å virke? Må jeg ta flere? Er det forskjell på ulike typer?

Så lurer jeg på om det er normalt å spy som en alke i en times tid, gå på do 1-2 ganger i timen i 6 timer, for så å være redusert i et halvt døgn etterpå...? Igjen så var det ikke mye melkeinnhold, og dette har skjedd 2 ganger.

Jwg har det. Kan spise ost men alt annet kjøper jeg laktose fritt. Får så vondt og dårlig mage ellers

Jeg kjøpte noen laktase-tabletter som jeg tok litt av i begynnelsen viss jeg spiste litt med melkeinnhold, og det fungerte fint. Men nå ser de ut til å ikke virke i det hele tatt. Jeg tok feks igår 3 stk, og spiste ikke mye med melk, men fikk en kjempereaksjon. Kan de slutte å virke? Må jeg ta flere? Er det forskjell på ulike typer?

Så lurer jeg på om det er normalt å spy som en alke i en times tid, gå på do 1-2 ganger i timen i 6 timer, for så å være redusert i et halvt døgn etterpå...? Igjen så var det ikke mye melkeinnhold, og dette har skjedd 2 ganger.
Omgangsyke høres mer sannsynlig ut. :/

Jwg har det. Kan spise ost men alt annet kjøper jeg laktose fritt. Får så vondt og dårlig mage ellers
Hvilke oster spiser du? Norvegia er naturlig laktosefri, så den tåler vi heldigvis :)

Usikker på om tablettene kan miste virkning, men rart hvis det skyldes feks omgangssyke mtp at du opplevde det to ganger. Jeg benytter kun laktase tabletter en sjelden gang, feks dersom vi skal spise på et utested hvor jeg vet de er dårlig på laktosefrie sauser.

Selv har jeg kuttet ut alt med betydelig mengde laktose. Jeg spiser gulost og ellers så holder jeg meg til laktosefrieprodukter. Har også funnet ut at jeg tåler et par ruter mørk sjokolade uten å bli dårlig:)

Omgangsyke høres mer sannsynlig ut. :/
Jeg vet at jeg har laktoseintoleranse, og begge disse tilfellene har vært etter melkeinntak, så jeg tror det har en sammenheng. Men syns det høres voldsomt ut da :-/ omgangssyke to ganger på ei uke, når ingen jeg kjenner har hatt det høres også usannsynlig ut.

Nevnte da dette til legen, og han syns at det hørtes mer ut som en akutt allergisk reaksjon. Så nå har jeg tatt blodprøver for å se om jeg er allergisk mot noe. Aner ikke hva det kan være men...

Har du fått det påvist ved prøver?

IBS kan gi mange av de samme symptomene som laktoseintoleranse, og cøliaki også.
Eller det kan være melkeproteinallergi, eller at du rett og slett ikke bør ha i deg for mye av matvarer som er vanskelige å fordøye.

Har tatt tester for laktoseintoleranse og cøliaki uten at de slo ut. Legen sa dog at de prøvene gjelder kun for den genetiske typen, og ikke for den sekundære typen, og var derfor upålitelige. Jeg hadde bevist nok for meg selv (og han) at jeg likevel hadde L.T pga kostholdet og reaksjonene jeg hadde hatt siste 4-6 ukene.

Melkeproteinallergi hadde vel da gitt meg mye ubehag ved inntak av laktosefrie melkeprodukter, som jeg bruker daglig uten problem?

Tror ikke det var noe tungtfordøyelig jeg hadde spist de gangene. I alle fall ikke den ene gangen (det var kun to skiver med nugatti). Andre gangen var middag med saus og sånt.

Back
Topp